Stort huvudkontor blir gigantiskt   (foto: Pressbild)

Stort huvudkontor blir gigantiskt

Publicerad
2022-03-07
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Affärsnytt

I november togs det första spadtaget, på den totalt 7 400 kvm stora utbyggnaden av Blåkläders huvudkontor, i Svenljunga.
Det är en investering på runt 100 miljoner kronor, som förväntas leda företaget in i en ny fas.

– Vi tror starkt på framtiden och investerar vidare, för att hålla en fortsatt hög tillväxttakt. Under de senaste 18-20 månaderna ser vi att vår affärsmodell, som exempelvis inkluderar egen produktion, verkligen fungerar väl, säger Anders Carlsson, VD på Blåkläder.
– Vi har, trots omvärldsförändringar, lyckats hålla en hög leveransförmåga, vilket är väldigt viktigt i vår bransch och det har bidragit till nya affärer.

Rent historiskt har Blåkläder dubblat omsättningen vart femte år.

Ligger i deras DNA
Utbyggnaden omfattar två våningsplan på 3 700 kvm vardera. I satsningen investerar man även i 12 nya robotar för logistiklösningen AutoStore; där kapaciteten fördubblas från dagens 45 000 backar, till drygt 90 000.
Dessutom moderniseras både lasthus och portar samt att det ger fler kontor och mötesrum.

– Vi får möjlighet att ytterligare vässa våra interna processer, för en optimal lagerstyrning och såklart skapar vi förutsättningar för expansion, fortsätter Anders Carlsson.
– Det blir nya, uppdaterade kontor och mötesutrymmen för vår lagerpersonal, men även det som rör allt kring lager och logistik kommer att hålla en hög nivå rent tekniskt.

Att man bygger ut i Svenljunga, istället för att flytta, har att göra med att Blåkläder känner stolthet över att finnas på landet. Det visar att stora företag inte bara finns i storstäder.