Tryckeriernas ambitiösa vän   Björn Wahlberg framför latexskrivaren HP R2000

Tryckeriernas ambitiösa vän

Publicerad
2022-01-10
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det är nog många i landets tryckerier som ställer sig frågan; var ska jag lägga krutet i produktionen?
Eller kanske frågar; vad är det jag tjänar pengar på egentligen? Nu uppgraderas plattformen Zeloso till version 3.1, för att effektivisera för landets tryckerier.

Text: Elmer Törnquist

Vi möter Björn Wahlberg, grundare och initiativtagare till Zeloso. Han ger oss en genomgång av kalkylprogrammet med samma namn. Det är en 100% molnbaserad tjänst, för att få en fullständig överblick på verksamhetens kostnader och intäkter, tider och produktion.

– I den grafiska branschen finns det så oerhört många olika variabler att räkna på, oavsett om det är en liten väggdekal eller stora frästa bokstäver som ska produceras, säger Björn Wahlberg.
– Istället för att man ska sitta med prislistor från leverantörer och räkna via dussintalet Excel-filer, har vi utvecklat ett unikt system, som i realtid, alltid ger korrekta siffror och vinstmarginaler.

– Från material- och produktionskostnader, till ordentliga offerter med tydliga marginaler, på vad man tjänar på sina produkter.
– Det är oerhört svårt att veta vad man ska ta betalt för och även, att ta rätt betalt. Vi ger svart på vitt, vad man tjänar på print och laminering, efter att systemet räknat bort kostnader för personal, maskiner och material.

Med drygt 35 års erfarenheter från det egna tryckeriet Grizzly i Östersund, så är Björn Wahlberg väl införstådd i vilka trösklar, som finns för chefer, säljare och producenter på tryckerier i landet.

– Jag skulle säga att man sparar in 30% av sin arbetstid med det här, säger Björn Wahlberg.

 

 

Knyter ihop allting
När Björn talar om Zeloso, ser man en tydlig vision om vad han vill. Det molnbaserade programmet ska vara tryckeriernas ambitiösa vän och hjälpreda. Den som håller koll på allt och underlättar med det, som man kanske inte kan, hinner eller har lust med själv.

– Zeloso knyter ihop allting, från att man lägger in en kund, tar fram en korrekt kalkylerad offert och får den godkänd, tills att den går i produktion, ordern skickas till kunden och fakturan läggs in i Fortnox, förklarar Björn Wahlberg.
– När man väl kommit igång med det här, då finns det ingen risk att man tappar något mellan stolarna eller att en kund känner sig glömd.

Detta genom att man arbetat fram; att göra-listor, offert- och orderstatus samt kundlistor.

– Man ser vilka offerter som ligger, vilka kunder som man ska producerat till och det totala värdet de handlar för, fortsätter Björn Wahlberg.
– Man ser hur många order man fått in den senaste veckan, månaden och året. Vidare får man en insyn på hur mycket man faktiskt levererat.

Dessutom finns en beläggningsgraf ihopkopplat med en kalender, med korrekt information om beläggningen i produktionen.

– Alla artiklar i Zeloso har en beräknad tidsåtgång. Alla kalkyler beräknar alltså hur lång tid det tar att slå 20 öljetter i en vepa, eller hur lång tid det tar att printa en vinyl till en lastbil, fortsätter Björn.
– Det gör systemet till ett otroligt verktyg när man ska planera vilka produkter man ska göra vilka dagar, för att hinna med allt i produktionen och planera verksamheten mest optimalt.

När man gjort respektive moment, bockar man av det i kalendern och den återstående tiden sjunker, efter varje moments beräknade tidsaspekt. Som man givetvis kan justera fram och tillbaka, för att man på bäst sätt ska få den rätta estimerade tiden.

Jonas Nylund arbetar med Zeloso

Fullständig koll
När man tar fram en offert till en kund, lägger man in vilka produkter, material och artiklar man ska arbeta med. Zeloso ger då, förutom tiden, även kostnad för jobbet och ett kvantitetsförslag. Det visar alltså hur mycket man kan få ut på materialet, för minimal materialåtgång och för att minska spillet så mycket som möjligt.

– Utpriset är linjärt utifrån artikelns leverantörspris och har ett start- och stoppåslag i procent. Det gör Zeloso unikt som kalkylprogram, förklarar Björn Wahlberg.
– Alla kalkyler och mallar är alltid uppdaterade och ger därför aldrig fel utpriser på grund av glömda eller ej uppdaterade prislistor.

Med andra ord handlar det också om merförsäljning och som tidigare nämnt, att minska spill. Detta genom att Zeloso även räknar vad startkostnaden på maskinerna är, overheadkostnader, energiförbrukningen, färgen, laminatet och liknande.

– Dessutom har varje offert en funktion för påminnelser, så att man inte riskerar att tappa affären mellan stolarna, berättar Björn.
– Det är bara en av alla positiva sidor med att ha webbaserade offerter. Kunden kan acceptera den när och varifrån den vill, eller avböja och berätta varför.

Vidare finns diagram för hur det går för en själv, jämfört med resten av företaget. Kanske har man skickat 6 offerter till ett värde av 40 000 kronor, då har man 20% av hela företagets totalt 30 skickade offerter i veckan och 33% av det totala värdet på kanske 120 000 kronor.

– Man får en tydlig och korrekt bild för hur man ligger till, jämfört med ens kollegor och vad man kanske behöver arbeta med, säger Björn Wahlberg.
– Det smarta är att man når alltihop från startsidans dashboard.

Det finns mycket i pipeline framöver och under det kommande året utvecklas funktioner som, i större utsträckning, förenklar jobbet.

 

 

En branschveteran
För 35 år sedan; 1986, grundade Björn Wahlberg tryckeriet Grizzly och då, med en hemmabyggd PC och Sveriges första vinylskärare; Roland Camm-1. Redan på den tiden insåg han, att det var krångligt och tidskrävande att räkna på priser och ge korrekta offerter.

– När teknologin väl hann i kapp, i slutet av 1990-talet, utvecklade jag ett simpelt program för priser och prislistor, förklarar Björn Wahlberg.
– Fast jag fick det inte att fungera precis som jag ville, så jag anlitade några utvecklar som tog fram Zeloso 1.0.

– Den versionen använde vi i många år och intresset för Zeloso var stort. Totalt har vi säkert gjort 100 000-tals offerter med det.

Någonstans kände han däremot, att det fanns fler funktioner och ett bättre sätt att räkna. Projektet för version 2.0 såg dagens ljus, men det blev inte mycket mer än så.

– Just den versionen, blev däremot för komplicerad och vi var tvungna att lägga ner projektet efter ett halvår, med både besvikelse och höga kostnader, fortsätter Björn.

Version 1.0 användes i stor utsträckning internt, men tanken om ett bättre system, som även andra i branschen kunde ha nytta av, fanns fortfarande.

– Våren 2018 hittade vi äntligen vägarna till en plattform, som nya Zeloso vilar på idag och version 3.0 kunde släppas i början av 2019.

Det var nu som kalkylerna summerade både kostnad och tid, för att på så sätt få fram exakta marginaler. Sedan dess har utvecklingen varit påtaglig och fler funktioner har arbetats fram.
Nu, nästan 3 år senare, är Zeloso 3.1 färdigt och det en gång enkla kalkylprogrammet, är idag ett verktyg för planering, produktion och fullskaliga kalkyler.

– Det har blivit en ordentlig och unik verktygslåda, som företag kan använda för att äntligen få full koll på hela verksamheten, avslutar Björn.

Kanske är det inte så konstigt, att efter 20 år av utveckling, så är Björn Wahlberg säker på, att Zeloso är tryckeriernas ambitiösa vän.