Reklaminvesteringarna återhämtade sig

Reklaminvesteringarna återhämtade sig

Publicerad
2022-01-18
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under helåret 2021 ökade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 13,6% jämfört med föregående år och totalt förmedlades reklam för nästan 14 miljarder kronor.
Det är främst de digitala kanalerna som har ökat under mest under 2021 och årets absoluta vinnare blev Sociala medier, med en tillväxt om 28,6%. Detta följt av Online video, med en tillväxt om 27,7%. (Detta bortsett från Bio, som ökade 74,5% under året. Vilket förklaras av att biograferna till största del var stängda under år 2020).

– Medieinvesteringarna har återhämtat sig förvånansvärt snabbt under 2021. Siffrorna för fjärde kvartalet visar på full återhämtning och det finns inga tecken på avmattning vid ingången till 2022, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
– Många medier rapporterar hög efterfrågan och slutsålda veckor. Dessutom innehåller 2022 flera event som kommer driva mediemarknaden. Däribland riksdagsval, OS och fotbolls-VM. År 2022 har alla förutsättningar att bli ett starkt år för medieinvesteringarna.

Den mediekategori som tappade mest under helåret 2021 var DR/annonsblad, som backade 32,9% jämfört med 2020. Även Dagspress landsort och Dagspress kväll landar på röda siffror när året summeras.

Sista månaden var positiv
Även under december 2021 ökade medieinvesteringarna och uppvisade en tillväxt om 11,5%. Totalt förmedlades reklaminvesteringar till ett värde om 987 miljoner kronor och månadens vinnare blev Utomhus/trafikreklam, med en tillväxt om 55,3%, jämfört med 2020.
Endast tre kategorier uppvisade negativ tillväxt under december; fackpress, DR/Annonsblad och dagspress kväll.

– Mediemarknaden var fortsatt stark under december. Att julhandeln var tillbaka i butikerna präglade månaden, då typiska utbudsmedier ökade kraftigt med förra året; Utomhus/trafikreklam, Dagspress storstad och Radio, säger Jochum Forsell på Hear Mediebyrå.
– Siffrorna jämförs med svaga jämförelsetal, men utomhusmediet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin.

– Nästan samtliga kategorier visade på tillväxt under december 2021; digitala medier ökade med 7,3%, print med 3,3% och TV med 1,9%. Som tidigare konstaterat har mediemarknaden återhämtat sig mycket starkt det senaste kvartalet.

(samtliga illustrationer kommer från Sveriges Mediebyråer)