Konvertering från ODR   pressbild

Konvertering från ODR

Publicerad
2021-12-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Affärsnytt

Den svenska bokhandeln Adlibris, som endast säljer via sin e-handel, är ett företag som förstår att det finns fler sätt att driva trafik till hemsidan, än enbart via den typiska jakten på klick.
Exempelvis har bokhandlaren testat att göra två satsningar på oadresserad direktreklam under året och Svensk Direktreklam, som förmedlat tjänsten, rapporterar att det var en lyckad satsning. Det är med andra ord ett konstaterande, att fysiska utskick fungerar för såväl fysiska, som digitala försäljningskanaler.

Fantastisk kanal
Första gången man gjorde utskicket av ett inspirationsmagasin, var det främst i ett konverterande syfte, inför deras bokrea. Två månader efter skickade man ut magasinet igen, för att väcka känslor och inspirera.

– Vi har vågat testa nya saker och vi har vågat misslyckas, vilket jag inte tror man ska underskatta, för att driva utvecklingen framåt, förklarar Daniéla Lund, som är marknadsansvarig på Adlibris.
– De senaste åren har vi jobbat otroligt hårt med att samla in de insikter och lärdomar vi har och ta kundupplevelsen till nästa nivå.

Med inspirationsmagasinet, ville man ge kunder en guide, till att kunna hitta nästa läsupplevelse i den enorma djungeln av böcker. Innehållet fokuserade på priser och utbud, men också inspirerande innehåll i guideform.

– Vi ville självklart få ut tidningen till våra egna kunder, men det var också viktigt att få ut den brett, i och med att vår målgrupp är så pass stor del av den totala befolkningen, forsätter Daniéla Lund.
– De positiva resultaten tyder på att tidningen tagits emot bra och att direktreklam varit ett utmärkt sätt att få ut den externt.

Värde för läsaren
Daniéla Lund anser att Adlibris fysiska produkt, är ett bra sätt att nå kunder i hemmet på helgen, då ett slags lugn kan råda efter en vecka där man matats med tusentals budskap i olika kanaler.

– Jag skulle säga att man verkligen får tid med konsumenten, säger Daniéla Lund.
– Jag tycker tidningen är ett bra exempel på hur man som varumärke jobbar med kundcentrerad marknadsföring och tillför värde till läsaren.

Adlibris är en av de större aktörerna inom e-handeln i Sverige. Man har sedan 1997 strävat efter ett stort utbud, snabba leveranser och bra priser, på en lättnavigerad sajt.

RAM-mätningarna visade följande;

  • 40% av mottagarna sökte mer information online, diskuterade med andra eller köpte, efter att tagit emot första utskicket.
  • Efter det andra utskicket ökade läsningen med över 20% och mottagarna uppskattade inspirationen.