Siktar på balans och marginaler   Lasse Pettersson, Tommy Strömberg, Lennart Carlsson och Marcus Andersson

Siktar på balans och marginaler

Publicerad
2021-11-15
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Mer än 30 års erfarenhet – eller 34 års, om man ska vara lite noggrann – har resulterat i kloka insikter och fasta övertygelser.
För Pecon Print, eller Pecon 2.0, handlar det numera om balans i produktionen och koll på marginalerna.

Det är drygt fyra år sedan förra gången vi klev in genom porten på Gässlösavägen 28 i Borås. I entrén är det mesta sig likt med montrar med exempel på tryckta produkter, diplom över vunna utmärkelser och certifikat om ekonomisk styrka. Inne i de stora och utbyggda lokalerna är förändringarna i maskinparken större med en härlig blandning av både hederliga gamla trotjänare och nya högpresterande pjäser.

Screensnurra

Pecon Print har maskiner och metoder, för att trycka på i princip alla material; från plast, metall, trä, porslin och glas till textil … för att bara nämna några.

Mer än ett tryckeri
Vi träffar Lasse Pettersson, i skrivande stund, en av de två nuvarande delägarna, i ett luftigt och svalt konferensrum en trappa upp. Den andra delägaren, Lennart Carlsson, är emellertid fullt upptagen med ett stort projekt nere i produktionslokalerna.

– Man kan säga, att vi verkligen gått den långa vägen och med åren lärt oss vår läxa från grunden, säger Lasse Pettersson.
– Jag har räknat ut att under de här åren har jag och Lennart var för sig en upparbetad övertid, som motsvarar omkring 11 års heltidsarbete.

– Nu har vi insett att vi inte är ett tryckeri, utan att vi är produktförädlare och att vårt arbete har ett stort värde, som vi ska ta betalt för.

Från början arbetade Pecon Print enbart med screentryck och mestadels med textilier. Något som för Lasse Petterssons del hade varit vardag allt sedan 16-årsåldern och då på det legendariska företaget Borgarsport, även det baserat i Borås. På den tiden arbetade man med träraklar och färger, vars konsistens påminde om fönsterkitt.

– Visst har digitaliseringen påverkat vår bransch, men jag brukar säga, att bra verktyg räddar inte en dålig hantverkare, förklarar Lasse Pettersson.
– Det är alltid människan vid maskinen, som avgör om resultatet ska bli bra. Till det krävs en viss hantverkskänsla.

– Hos oss har alla medarbetare kunskapen och engagemanget att ställa in maskinerna, justera och köra dem på det sätt som ger det perfekta trycket.

Breddad produktion
Det var först i slutet av 1990-talet, som produktionen även kom att omfatta både tampotryck och lasergravyr. Några år efter millenniumskiftet fick Lasse Pettersson och Lennart Carlsson ett erbjudande, som de, efter noggrant övervägande, slutligen tackade ja till.
Det var en maskinkonstruktion för tryck av plastdetaljer, som leksaksföretaget Brio ville avyttra, när stora delar av deras produktion flyttade till Kina. Prislappen var på 700 000 kronor; ett ringa pris om man beaktar vad köpet har betytt för Pecon Prints framtid.

– Vi började ju som ett renodlat screentryckeri främst med inriktning på textilier, berättar Lasse Pettersson.
– Under 2010-talet har vi breddat företaget till att vara ett mer eller mindre komplett profil- och industritryckeri … eller vi kanske ska säga profil- och industriförädlare.

– Vi utför idag märkning och förädling av i princip alla typer av produkter på marknaden. Vi har bred kunskap och kan anpassa och kombinera olika typer av tryck- och märkningsmetoder. Vi har kapacitet för alla orderstorlekar; från ett fåtal till miljontals enheter.
– Vi delar risken med kunden och vågar satsa, poängterar en övertygande Lasse Pettersson.

För industriproduktionen har Pecon Print fyra maskiner eller liner, som i princip arbetar dygnet om och som resulterar i miljontals producerade enheter. Deras betydelse har också gjort att de fått egna namn eller vad sägs om Bettan, Roger, Kaj och Filippo. Den senare var enda maskinen som anlände sjövägen och då blev det Filippo efter den berömda delfinen; Filippo the hero.

Det började rulla på
Med den nya maskinen började man penetrera industrisektorn och kunde ganska snart börja trycka plastdetaljer och på den vägen är det.

– Allt eftersom lärde vi oss att öka produktionskapaciteten parallellt med en bibehållen och hög kvalitet. Ett lyckat jobb gav nästa jobb och allt fler kunder vill få vår hjälp, förklarar Lasse Pettersson.
– Om fördelningen omsättningsmässigt mellan uppdrag för industrin kontra profil/mode var 80/20 för 10 år sedan, så är det idag ett motsatt förhållande; 20/80 till industrijobbens fördel.

– Självklart vill vi arbeta med bägge produktkategorierna. Däremot är marginalerna större på industrisidan jämfört med profil/mode.
– Vi ska också komma ihåg att framför allt tampotryck är en svår och komplicerad förädlingsmetod, som kräver känsla för kvalitet och precision.

Från att första åren producera ca 5 miljoner plastdetaljer per år ligger kapaciteten nu på mer än det tiodubbla, uppåt 54 miljoner detaljer per år. Det rör sig om allt från enkla knappar och lock till avancerade elektroniska detaljer.
Uppdragsgivarna när det gäller industriproduktionen är både inhemska och utländska företag, som är både otroligt professionella och samtidigt krävande. Ofta med upphandlingsunderlag som är lika omfattande som en hel katalog.

Ska vara lönsamt för alla
Under de här dryga 30 åren har Pecon Print upplevt både toppar och dalar. Som mest hade man ett 30-tal medarbetare och siffrorna på sista raden har i princip alltid varit svarta. Det man med tiden lärt sig, som ett slags mantra, är dels att alla led i kedjan måste få tjäna pengar, eftersom alla i grund och botten är beroende av varandra, dels att alltid ha koll på de egna marginalerna.

Under pandemins första månader senvintern 2019 märkte man av en något minskad orderingång och under en tid utnyttjade man möjligheten till korttidspermittering.

– Vi betalade tillbaka all ersättning för korttidspermitteringen för reglerna var så svårbegripliga och vi fick aldrig någon klarhet i vad som gällde. Då är det lika bra att göra sig skuldfri.
– Myndigheternas agerande har präglats av både panik och total förvirring, menar Lasse Pettersson.

Siffrorna talar
Kanske var det Pecon Prints brutna räkenskapsår; 1/9 – 31/8, som satte myror i huvudet på krisåtgärdernas administratörer. Hur som helst blev den bestående åtgärden permittering av två deltidsmedarbetare, som ändå tangerade pensionsåldern.

År 2019 hade man 15 medarbetare, omsatte 26,4 miljoner kronor och hade en vinstmarginal på fantastiska 44,4%. Året därpå, alltså pandemiåret 2020, hade man 14 medarbetare, omsatte 24,5 miljoner kronor och noterade en vinstmarginal på hela 34,4%. Innevarande år har man 10-talet medarbetare, siktar på en omsättning på minst 26 miljoner kronor och hoppas på ännu en rekordnotering när det gäller vinstmarginalen.

– Det är helt knäppt – vi har växt ekonomiskt så det saknar motstycke. Samtidigt är det resultatet av ett långsiktigt och gediget arbete, inte minst när det gäller planering och framförhållning, påpekar Lasse Pettersson.

Delar av de senaste årens framgångar kan också bero på ett nära och intensivt samarbete med det Boråsbaserade konsultföretaget Exekutive, som arbetar både med rekrytering och rådgivning på ledningsnivå.

– Konsulterna från Executive har fungerat lite som en informell styrelse eller Advisory Board och varit viktiga bollplank, som hjälpt oss att se strukturer, nyanser och alternativ, säger Lasse Pettersson.
– Vi har arbetat med planering, med to-do-listor, med organisationsfrågor, med arbets- och ansvarsfördelning – vi har lärt oss att vända på alla stenar, innan vi fattar beslut.

– Det har tveklöst varit något av det bästa som vi gjort – det har varit helt otroligt bra och det har gett fantastiska resultat.

Siktar på skifte
Som kontrast till dagens verklighet berättar Lasse Pettersson om tider i Pecon Prints begynnelse när 50% av omsättningen kunde ligga under en enda sommarmånad och efterfrågan på screentryckta T-shirts följde samma försäljningskurva som för Päronsplitt från legendariska Glassbolaget eller nutida GB Glace.

– Det vi åstadkommit, visar på att det vi gör är värt något och att vi också ska ta betalt för det. Traditionellt har vi i branschen varit för lågt värderade och också värderat oss själva alldeles för lågt.
– Det har vi ändrat på och det har gett galet bra resultat. Nu ska vi satsa på Pecon 2.0, säger en storleende Lasse Pettersson.

Det är mycket som ligger i pipeline; en del som man gärna pratar om och en del som än så länge pratas lite lågt om.
En sak är dock säker. Vi kommer att få se en professionell satsning på en bredare marknadsföring till vilket man anlitat en skicklig reklambyrå.

Från två till fyra
Det kommer också att ske en successiv exit från nuvarande ägarna Lasse Pettersson och Lennart Carlsson. Man har nu plockat in två trogna medarbetare som delägare; Tommy Strömberg och Marcus Andersson. Den förra med inriktning på digitaltryck/gravyr och den senare med fokus på tampotryck/industri.

– Lennart och jag kommer till viss del att vara kvar, men det behövs nya krafter för att fortsätta företagets framgångssaga och ingen av oss två har något emot att få trappa ner lite och ta sikte på en exit en gång i framtiden, säger en tydligt belåten Lasse Pettersson.

Dessutom har man anställt en ny VD; Nicklas Lundin, som senaste kommer från tjänsten som Business Area Manager på ACG Nyström.

Bollar och toner …
En del människor klarar allt. Som Lasse Pettersson som arbetat nästan dygnet runt i många års tid och varit med om att bygga ett framgångsrikt företag. Ändå hinner han med att spela golf med ett blygsamt handicap.

Fast viktigare än mycket annat är ändå de gula och svarta. Den älskade fotbollsklubben Elfsborg, som grundades 1904 som Borås Fotbollslag, men som två år senare bytte till IF Elfsborg.
När detta skrivs, i mitten av augusti, var den senaste matchen för IF Elfsborg mot de grönvita Hammarby IF på deras hemmaplan; Nya Söderstadion i södra Stockholm; en match som Elfsborg vann med 2-0.
En seger, som vi hoppas, att Lasse Pettersson (till skillnad från undertecknad) njöt av och att han får många flera tillfällen att njuta av sitt favoritlags framgångar – gissa förresten vilka som trycker deras matchtröjor.

Lägg till det att han älskar musik – det skapar balans i tillvaron – och han spelar gitarr så skickligt att det med goda marginaler skulle kunna få Janne Schaffer att rodna av beundran. Det om något vore väl inget dåligt betyg.

Byline;
Text – Lars Knapasjö
Foto – Elmer Törnquist