Respekt som förenar   Linda Jarl och skyltdockan Kenta, utanför lokalerna

Respekt som förenar

Publicerad
2021-10-25
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

När två människor möter varandra och har samma intressen, samma känsla för konst och design, kreativitet och teknik.
När pusselbitar faller på plats av sig själva. När allt bara blir alldeles självklart – då händer det något. Ett sådant exempel kan vi skåda hos Jarlstedtsbolaget från Upplandskommunen Enköping; en ort känd för bl a alla sina parker, grönområden och planteringar.

Det här reportaget ska handla om hur Linda Jarl och Göran Handstedt, med en ömsesidig respekt och beundran för varandras kunnande och kompetens, professionalitet och kreativa förmåga, slog ihop sina påsar och ambitioner och startade ett företag, som fick ett namn från dem bägge; Jarlstedts Bolaget AB.

Just idag är jag …
När vi svänger in på Vagnsgatan 1 i Enköping, är det söderkisen Kenta som står vid entrén och tar emot oss. Ni vet, han vars namne skrev låten; Just idag är jag stark, som dånar från nya Söderstadion eller Tele2 Arena, som den också kallas, varje gång som Hammarby spelar sina fotbollsmatcher på hemmaplan.
Just idag är han inte så kaxig för högerarmen har gått av och är sönder, men det ska inte dröja länge innan skyltdockan ska repareras.

Just idag är det dessutom så att vi enbart får träffa Linda Jarl, den ena av de två, eftersom Göran Handstedt måste vara hemma och vårda en liten sjukling.

– Vi lyckades nästan perfekt med att pricka in pandemin i mars 2020 och fick ställa in öppningspartajet med champagne och allt, säger hon småskrattande.
– Det blev en rejäl smäll, men peppar, peppar har vi klarat oss ganska så helskinnande ändå. Mycket tack vare att vi haft mer än ett ben att stå på.

Linda Jarl och Göran Handstedt (foto; Privat)

Proffs ut i fingerspetsarna
För Göran Handstedts del började det hela någon gång på 90-talet, då han ung och moderiktigt långhårig började fundera på hur man tryckte på T-shirts. Med tiden startade han ett eget screentryckeri; GT Screenpower i Älvsjö – året var 1997.
År 2010, efter noggrann planering och åtskilliga förberedelser, slogs det företaget ihop med bl a Brommabaserade Tryckeribolaget. Resultatet blev All in Screen AB, där delägaren Göran Handstedt fick axla uppdraget som VD. Företaget med sina 16 medarbetare flyttade in i väl anpassade lokaler i Sätra, söder om Stockholm.
Nu handlade det inte bara om screen- och textiltryck, utan om företags- och produktprofilering i dess vidaste bemärkelse.

Som en röd tråd genom de senaste 30 åren har Göran Handstedt ägnat sig helhjärtat åt sin favoritgren, vid sidan av golfen; screen- och textiltryck i alla dess former. Många har uttryckt det som att det Göran Hardstedt inte vet om screentryck – det är inte värt att veta.

– Det finns mycket gott att säga om Göran, men bland det jag beundrar honom för mest är hans enorma kunnande, erfarenhet och kompetens när det gäller textiltryck i allmänhet och screentryck i synnerhet, säger Linda Jarl.
– Allt det i en häftig kombination av en fantastisk kreativitet och otrolig förmåga att lösa problem och se möjligheter i allt.

Design i högsätet
För Linda Jarl har genomtänkt design och kreativ illustration varit och är A och O i hennes professionalitet. För drygt 10 år sedan började hon sin yrkesbana med tonvikt på grafisk produktion och då i familjeföretaget Jarl & Co Reklam AB.

– Pappa arbetade med reklam i hela mitt liv och jag fullständigt älskade reprorummet, berättar Linda Jarl.

På sin meritlista finns också Pumphuset, som hon startade och som var en webbportal för marknadsföring och försäljning av profil- och promotionsprodukter online. Egentligen skulle hon rendera foton åt mäklare inför försäljning av planerade lägenheter och bostäder, men man skulle kunna säga att Göran Handstedt kom emellan.

Det mesta och bästa här i livet handlar om en slump … eller flera. När Göran Handstedt flyttade till Enköping och ville ta timeout när det gällde screen- och textiltryck, så ville Linda Jarl vidare, utvecklas och skapa något alldeles eget.
För att travestera Astrid Lindgrens berömda ord, kan man säga att när två begåvade och kreativa hantverkare av precis samma skrot och korn träffas, ja då tänds där liksom ett ljus i deras ögon …
År 2019 ledde det ljuset till att Jarlstedtsbolaget AB bildades. Ungefär samtidigt som Göran Handstedt börjat arbeta lite smått igen i garaget med textiltryck åt en lokal sportbutik. Något som bara växte med tiden.

Linda Jarls egna designkreationer

Äkta hantverkare
Som genom en slump … igen, fick man förra året erbjudande från Promotionkanalen att överta verksamheten och butikslokalen på Vagnsgatan 1. Verksamheten i gästhuset flyttade nu in i de nya lokalerna och hösten 2020 gick Jarlstedtsbolaget med i Team Workwear (fd Gosh).

I en intervju i lokaltidningen; Mitt i Enköping säger Göran Handstedt bl a;

– Linda är designer och illustratör och jag kan tryck. Vi är nördiga när det kommer till trycken – det är så himla roligt.
– Vi utmanar oss gärna och tycker om att göra det lilla extra för våra kunder.

Jarlstedtsbolaget driver också golfshoppen på Friiberghs Golfklubb, där Linda även bemannar deras reception med jämna mellanrum.

– Som nystartade kunde vi inte utnyttja krisstöden under pandemin och det känns som det kostar mer än det smakar med den omfattande och krångliga administrationen med ansökningar.
– Fast det har varit svårt att träffa kunder och att värva nya. Man kan nog säga, att golfen blev vår räddning, förklarar Linda Jarl.

– Det och det faktum att vi är mer hantverkare än profilare. Vi siktar in oss på framför allt mindre företag, som behöver en totalservice och som är beredda att betala för en helhetslösning.

Kvalitet före kvantitet
Året har i alla fall börjat bra och redan i mars kunde Jarlstedts konstatera, att man fått åtskilliga nya kunder och den utvecklingen tycks fortsätta. Det är framför allt i Enköping och Västerås som kunderna finns, men Stockholmsområdet är också väl representerade. Dessutom har flera kunder en rikstäckande verksamhet.

– Ett bekymmer som vi noterat, är att Brexit i kombination med pandemin skapar stora leveransproblem och att vi tvingas ägna mycket tid åt att jaga beställda och köpta produkter, säger Linda Jarl.
– Det här är ett internationellt problem som jag hoppas, att man finner en lösning på fortare än kvickt.

En annan iakttagelse är, att det verkar som om kvalitetstänkandet hos kundföretagen ökat under pandemin. Nu vill man ha en bra profilmärkt byxa av hög kvalitet istället för två billiga varianter.

– Kvalitetstänkandet stämmer väl in i vår egen affärsfilosofi och så ska man komma ihåg, att det finns kvalitetsprodukter som inte behöver kosta så mycket; även om man oftast får mycket för sista kronan.
– Just kvalitet är viktigt, även när det gäller både produkter och våra olika underleverantörer. Ta exempelvis Sigtunabaserade Laser Pro och deras nya VD Jeanette Berndt, som är enormt skickliga på sitt område.

Fokus på sälj
Jarlstedts Bolaget har en webbportal, som levereras av United Profile och deras Mange Lindblad, som råkar vara baserad i Enköping och med kontoret vägg i vägg med Jarlstedts.

– United Profile har samlat marknadens bästa leverantörer och varumärken i en och samma lösning. Det gör att vi själva kan erbjuda ett enormt utbud av produkter, berättar Linda Jarl.
– Hos oss får kunden en egen, lösenordsskyddad hemsida, där de kan beställa sina utvalda kläder och produkter med ett enkelt klick och attestering om de så önskar.

– Säkert, snabbt, bekvämt och dessutom enkelt. De leverantörerna vi valt ut, står ju själva för all uppdatering och information. Det skapar en effektivitet och enkelhet, som våra kunder uppskattar. Samtidigt kan vi fokusera på sälj och åter sälj.

Samtalet spårar in på mässor och framför allt fysiska kontra digitala och här är Linda Jarl bestämd. Digitala mässor tar längre tid och utan samma fokus som de fysiska, där man agerar och medverkar mer koncentrerat och intensivt. Det ger ett betydligt bättre resultat än vankelmodigheten framför dataskärmen.

– De digitala mässorna måste bli betydligt mycket bättre, för att ens komma i närheten av de fysiska mässorna, menar Linda Jarl.
– Ta bara ett sådant koncept som att utställarna skulle kunna skicka ut en box med sitt mässutbud i förväg; då kan man se och känna på grejorna när man vill och har tid. Inköp är ju både administration, intuition och perfektion … för kundernas skull.

En häftig blandning
I Jarlstedts-butiken finns också ett antal produkter som Linda Jarl själv illustrerat. Det råder ingen tvekan om det engagemang och den entusiasm, som innehavarna av företaget och butiken har. Här kommuniceras budskap och varumärken genom professionell exponering och hög kvalitet.

– Vi inser, att en hög servicegrad och rätt produkt i rätt tid skapar goda och långsiktigt hållbara relationer med våra kunder, tillägger Linda Jarl.
– Drömmen är en stor lokal, golfsimulator, yrkesbutik och design i en härlig blandning, där vi får kreera och utveckla tryckerisidan.

Jag kom osökt att tänka på Oprah Winfrey – den amerikanska journalisten, skådespelerskan, filmproducenten och filantropen, som 1986-2011 ledde en egen pratshow, The Oprah Winfrey Show. Hon konstaterade en gång angående drömmar;

– Det största äventyret du kan göra är att leva dina drömmars liv.

Om nu Astrid Lindgren och Oprah Winfrey har rätt, så kommer det att hända saker och ting i Enköping – var så säker.


Byline:
Text – Lars Knapasjö
Foto – Elmer Törnquist