3 om 3 – Blomqvist, Höglund, Johansson

3 om 3 – Blomqvist, Höglund, Johansson

Publicerad
2021-10-05
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Vi tog pulsen på 3 besökare efter Nordic Profile Fair online i augusti. Läs deras personliga synpunkter kring hur det upplevdes att vara besökare och intressent till mässan här nedanför


Andreas Blomkvist, Reklamproffsen Skandinavien AB

Fråga 1 – Tycker du att en onlinemässa ger dig intresse för nya profilprodukter?
En onlinemässa kan aldrig fullt ut, ersätta det utbyte en fysisk mässa genererar. Fast givet situationen i samhället, är det bra att man tagit detta kreativa steg att sammanföra köpare och säljare i ett mässforum, även om det då blir digitalt.
Jag tycker utställarna generellt är fantastiskt duktiga på att presentera sina utbud och att spännande produkter alltid får mig; vaken och på tårna, så även i detta digitala fönster.

Fråga 2 – Var det lätt att ta kontakt och få konkreta svar i chatten?
Stort beröm till alla som snabbt besvarade de frågor som jag ställde i chatten. Ett verktyg och arbetssätt som förtjänar applåder. Skulle man vilja minska på chattfrågor, så vore det bra att signalera bruttopriser i presentationerna. Jag gissar att en majoritet av frågorna gällde just den detaljen.

Fråga 3 – Nu när restriktionerna lättas, hur vill du att branschmässorna ska vara? Digitalt, fysiskt eller både och?
Utan tvekan fysiskt. Vi behöver vara konsekventa och använda våra produkter i rätt forum. Vi verkar i en bransch som bygger mycket på att människor möts. Allt annat vore kontraproduktivt och rejält bakåtsträvande, om man tar i beaktande hur vi alla säljer in användandet av stora delar av de produktmedia vi dagligen pitchar.
När människor möts uppstår naturliga ögonblick för överlämnandet av vårt media. Att skicka ut produktmedia funkar ibland i vissa sammanhang, men är varken smidigt, kostnadseffektivt eller miljösnällt.



Patric Höglund, Mickson Företagsreklam AB

Fråga 1 – Tycker du att en onlinemässa ger dig intresse för nya profilprodukter?
Med tanke på läget och att vi inte kan ha en fysisk mässa, är det ett bra alternativ. Vi på företaget besöker mässan tillsammans och går igenom alla leverantörer. Dock är det svårt få en känsla för produkterna digitalt.
För oss är den fysiska mässan viktig, för vi kan klämma och känna på produkter.
Vi vill diskutera med leverantören inför säsongen och ha en kamratlig känsla med dem. Jag ger alla på mässan en stor eloge, för det engagemang de har lagt ner på att göra det här så bra.

Fråga 2 – Var det lätt att ta kontakt och få konkreta svar i chatten?
Chatten har absolut fungerat. Dock blir det lätt att man bara ställer enstaka frågor.
Jag saknar såklart dialogen med leverantörerna, där vi stakar ut säsongen tillsammans och vad man ska satsa på och kan göra. Den dialogen är viktig och visst har vi haft den ändå, men att ha den mellan fyra ögon är ändå det vi föredrar.

Fråga 3 – Nu när restriktionerna lättas, hur vill du att branschmässorna ska vara? Digitalt, fysiskt eller både och?
Fysisk mässa utan tvekan. För oss fyller den många funktioner. Det är ett startskott för oss själva, men framför allt är det ett ypperligt tillfälle att få en övergripande bild
på produkter, nyheter, andra hjälpmedel, som hjälper oss att bli en bättre leverantör till våra kunder.
Framför allt vi kunna träffa våra underbara leverantörer och kollegor och då, förena nytta med nöje.



Torbjörn Johansson, Vaxet Promotion AB

Fråga 1 – Tycker du att en onlinemässa ger dig intresse för nya profilprodukter?
Med tanke på hur omständigheterna är, tycker jag att onlinemässan är ett fullgott alternativ. Behovet av fysiska möten är stort och viktigt, men fördelen med digitalt, är att jag inte behöver lägga två dagar på leverantörsbesök på mässan och när jag går igenom filmerna på onlinemässan är det fullt fokus på det – det går snabbare och är mer tidseffektivt helt enkelt.

Fråga 2 – Var det lätt att ta kontakt och få konkreta svar i chatten?
Chatten användes inte jätteflitigt, men de få gångerna jag använde den fungerade det bra och leverantörerna svarade bra.

Fråga 3 – Nu när restriktionerna lättas, hur vill du att branschmässorna ska vara? Digitalt, fysiskt eller både och?
Skulle kunna tänka mig en kombination framöver. Pandemin har väl gjort att den digitala utvecklingen påskyndats lite.
Än så länge är fysisk mässa nummer ett och det självklara valet.