Musiken, varumärket och tryckta T-shirts   Måns Ericson och Nils Nils Schéle

Musiken, varumärket och tryckta T-shirts

Publicerad
2021-09-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

I en källarlokal mitt på Kungsholmen i centrala Stockholm, ett stenkast från Norr Mälarstrand, hittar vi det nybildade textiltryckeriet Every Night Studios AB.
Med influenser från musiken och stora, internationella kontaktnät, vill de ta världen med storm.

 

Every Night Studios startades av Måns Ericson under hösten 2020 och redan den 1 februari i år, flyttade företaget in i den nya lokalen på Pilgatan 5 på Kungsholmen. Endast 29 dagar efter inflytt; den 1 mars, levererades Skandinaviens första Kornit Storm HD6 till lokalen.
Leverantör var Boråsbaserade Indukta, som har agenturen för Kornit Digital i Norden.

– Jag hade redan varit på en livedemo av den här bjässen i USA, så när jag tog kontakt med Christian Stjärnerud på Indukta, visste jag exakt vad jag skulle ha, förklarar Måns Ericson, VD på Every Night Studios.

Grunden till att man startade ett eget textiltryckeri, kommer ursprungligen från att Måns och Nils, sedan 2016, har det egna modevarumärket; Junior Executive.

Musik som förenar
De båda träffades första gången när de arbetade på ett videolager på Lidingö, Stockholm för SF & Sandrews under början av 2000-talet. Då klickade de båda med varandra och en livslång vänskap var plötsligt etablerad.

– Det som förde oss samman från början, var kärleken och passionen för musiken, berättar Nils Schéle, maskinoperatör på Every Night Studios.
– Redan då var Måns DJ och spelade på klubbar runt om i Stockholm och det var ju något som jag ville testa. Så jag började också som DJ och det fungerade rätt bra.

Numera är både Måns Ericson och Nils Schéle väletablerade namn på Stockholms dansklubbscener. Genom DJ-giggen har man turnérat över hela världen och repat skivor på klubbar i Tyskland, Frankrike, Indonesien och Japan, för att bara nämna några få.
Men det är en historia för en annan gång och ett annat forum.

Mode ligger nära hjärtat
Under 2000-talet fann både Måns och Nils jobb hos stora, multinationella varumärken. Måns arbetade hos Adidas i Stockholm, medan Nils arbetade hos bl a Lee Jeans och Levi Strauss.
Efter att ha arbetat åt Adidas i Sverige under ca 10 års tid, öppnades en position för Måns Ericson på andra sidan Atlanten. Året var 2012 och Måns flyttade från Sverige till New York, för att jobba med marknadsföring åt Adidas i USA.

– Det var skönt att komma från Stockholm och se något nytt. Sedan träffade jag min fru och vi kände båda två att det var dags att göra något helt annat, säger Måns Ericson.
– År 2015 flyttade vi till Berlin ett tag och bodde i Tyskland. Efter något år blev det en sväng till London, där jag skulle hjälpa en modebutik med marknadsföring.

Det fanns inget vidare intresse att flytta hem till Stockholm igen och kanske var det bra ändå, eftersom att varumärket Junior Executive grundades år 2016.

– Det var spännande att bo i London och staden är en väldigt bra plats att etablera ett modevarumärke på, förklarar Måns Ericson.

För Nils del blev det inte samma flyttande. Även om han har jobbat en del runtom i Norden och i Holland, kände han sig mest hemma i Stockholm.

En viss känsla för trycket
Både anställningarna och jobbet med musiken har skapat många kontakter runtom i världen och det har gjort att man har haft återförsäljare av Junior Executive jorden runt.

– Vi fick en bra start med vårt märke och redan säsongen innan covid-19 slog till, hade vi närmare 40 återförsäljare i Asien, Amerika och Europa, berättar Måns Ericson.
– För oss betyder musiken väldigt mycket, inte bara i våra personliga liv. Även grafiken och trycken på våra T-shirts speglas av den musik som vi lever för och andas.

Motiven och grafiken på tröjorna är väldigt viktiga för varumärket. Därför måste även trycket vara av högsta klass.

– Vi hade ingen tanke på att trycka själva. När vi startade skulle andra duktiga tryckare få trycka tröjorna. Vi hade dock ett krav, de skulle screentryckas, säger Måns.
– Jag har varit intresserad av T-shirts och T-shirtmode sedan jag var ung och verkligen nördat ner mig. Samtidigt har trycket, både grafiken och tjockleken, varit jätteviktigt.

– Därför har screentryck alltid varit betydande, för det ger en speciell feeling. Både för motivet och T-shirten som helhet.

Allting utvecklas med tiden, vilket även motiven på plaggen gjorde.

– Vi upptäckte att det var vissa tryck som inte riktigt gick att göra med screentryck. Eller ja, det har ju gått att göra, men det blev svårt med alla ramar för färger och toningar som vi ville ha, fortsätter Måns Ericson.
– Den enda lösningen vi hittade då, var att testa DTG-tryck istället. Fast vi kände att det inte riktigt blev så bra som vi ville; färgerna blev inte så klara och lysande som vi ville ha dem.

Så varumärket och grafiken anpassades till att ha färre färger, för att på så sätt kunna screentrycka dem i en vanlig fyrfärgssnurra.

DTG med rätt feeling
Trots att man hittade någon form av balansgång, mellan att göra tryck som fortfarande gick att screentrycka och tryck som fortfarande andades varumärkets dignitet, var det dags att ta reda på mer och lära sig.

– Förra året började jag göra mer research kring DTG-tekniken och började förstå mer hur det funkade, berättar Måns Ericson.
– Då tog jag kontakt med Kornit Digital och fick en demo på Kornit Storm HD6 hos dem i New Jersey, USA. Det kändes helt rätt från början och jag fick den där feelingen, som vi var ute efter med de screentryckta tröjorna.

En ny tanke var därför att man skulle etablera sig i USA istället och köra igång där, men av olika anledningar blev det inte riktigt så.

– Istället bestämde vi oss för att köra i Sverige och när vi tog kontakt med Christian Stjärnerud på Indukta, så visste jag exakt vad jag skulle ha, säger Måns.

En lokal för verksamheten fixades och det var snart dags för leverans av maskinen.

– Maskinen kom den 1 mars och det blev en riktig utmaning kan jag säga, berättar Nils Schéle.
– Vi hade i princip en halv centimeter till godo på varje sida när maskinen levererades och lutningen ner hit är 70%.

– Det var rätt svettigt när vi stod där med spännremmar från trucken och firade ner en nästan två ton tung maskin.

Dessutom var man tvungen att kapa ner två av väggarna för att maskinen skulle kunna komma på plats ordentligt.

– Sedan skulle vi få ner en ännu större torkugn också. Den var verkligen på håret, men nu är allt på plats och vi är supernöjda, fortsätter Nils Schéle.

Print-On-Demand är framtiden
Innan covid-19 lamslog världen hade man närmare 40-talet återförsäljare i flera världsdelar, men när pandemin var ett faktum och restriktioner världen över infördes, blev många order avbokade.

– Som tur var hade vi redan en webbshop igång, så vi har ändå kunnat sälja vårt varumärke via nätet, menar Måns Ericson.
– När vi samtidigt har en egen utrustning, lutar vi mer åt att fortsätta sälja via webbshoppen och egna lösningar, utan återförsäljare.

Båda två har varit med många gånger tidigare, när man ska resa till en modevecka i exempelvis Paris och försöka sälja in nästa års vårkollektion redan i juni.

– Vi har en egen fotostudio och när vi får en ny idé, kan vi testa den direkt; trycka en tröja, fota den och ladda upp det på webbshoppen, fortsätter Måns.
– Funkar inte motivet? Då tar vi bara bort den från nätet. Vi behöver inte oroa oss för att kanske behöva slänga 500 tröjor.

– Tittar vi framåt, så känns det som att Print-On-Demand är framtiden. Det är kanske den mest hållbara affärsmodellen; att bara trycka det folk faktiskt köper. Vi tror stenhårt på den affärsmodellen.

Sveriges första Kornit Storm HD6 på plats

Tips från coachen
Tyvärr kunde inte Christian Stjärnerud medverka på mötet hos Every Night Studios, men via ett telefonsamtal ger han sina synpunkter på varför de digitala textilpressarna vinner mark på marknaden.

– Ett av de främsta skälen att investera i digital utrustning är att produktionen blir betydligt mer flexibel, med snabbare ledtider, säger Christian Stjärnerud på Indukta.
– Dessutom kan man få en fullständig integration med webbshoppar och färdiga workflowlösningar. Samtidigt krävs det inte en särskilt utbildad screentryckare, för att få till bra digitalt tryckta resultat.

– Som pricken över i:et har Kornit Storm HD6 miljöcertifiering enligt både Oeko-Tex och Gots.

Utökar kundkretsen
Via webbshoppen har man tidigare sålt till privatkonsumenter framför allt, men i allt större utsträckning vill man gärna trycka mer åt andra målgrupper också.

– Vi känner hur det börjar röra på sig igen och visst, pandemin har satt käppar i hjulet för många, förklarar Måns Ericson.
– Fast det känns ändå som att det öppnar andra dörrar. Våra kontakter inom musiken exempelvis; de kan inte åka ut och turnera, men behöver fortfarande tjäna pengar.

– Vad kan de göra då istället? Jo, de kan sälja merchandise. Det kan vi trycka åt dem och administrera deras webbshop.

Vidare har Every Night Studios tryckt kläder till närliggande restauranger, men man är inte orolig för att ta någon annans kunder.

– Visst, några kunder överlappar lite kanske. Samtidigt kan vi, med vår maskin, trycka sånt som inte många andra kan, säger Måns Ericson.
– Det vi försöker göra nu är att etablera långsiktiga relationer med några screentryckare, så kan vi utbyta tjänster med varandra. Vi kan exempelvis inte göra flocktryck och liknande.

– Kunder finns så det räcker till alla, jag menar, många av våra nuvarande kunder har inte ens tryckt i Sverige tidigare.

Med en miljöcertifierad maskin, som har en färguppsättning på sex färger + vitt, kan Måns och Nils i snitt trycka mellan 40-50 T-shirts i timmen. Samtidigt blir de mer varma i kläderna och letar ständigt efter nya tryckjobb.
Oavsett om det är en ekologiskt tillverkad T-shirt eller en handduk av lyxig frottékvalitet, så tar de sig an uppdraget. För dessa två DJs har insett att tryckeriernas värld är en rolig värld, fylld av ljuva toner.

Lyssna på Måns och Nils musik på Soundcloud via denna länk;
https://soundcloud.com/junior-executive/junior-executive-mix-for-tres-bien

 

Text/foto – Elmer Törnquist
Foto – Lars Knapasjö