Guldägg till personligare kaffepåse   (foto: MTRX)

Guldägg till personligare kaffepåse

Publicerad
2021-09-23
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Förpackning

I början av året lanserade tågaktören MTR Express AB, i samarbete med Lykke Kaffegårdar, ett nytt kaffe ombord på tågen mellan Stockholm och Göteborg. Målet var att servera resebranschens godaste kaffe.

Just bönorna till drycken, levereras i knallgula förpackningar med en lekfull typografi. Det har gjort att förpackningen sticker ut jämfört med andra sorter och dessutom, lett till en första plats i kategorin förpackningsdesign i kommunikationstävlingen Guldägget 2021.

– Det är svårt att inte älska dessa unika, personliga och kreativa förpackningar. Varje sort har verkligen fått sin egen karaktär, både i namn och själ, lyder tävlingsjuryns motivering.
– Från jord till kaffebord. Det känns som att allt är på riktigt, här utmanar man det normala sättet att göra saker, det känns tydligt hela vägen ut till förpackningarna.

– Man blir lycklig att det finns kunder som vågar köpa design och kommunikation som denna.

Designen till kaffepåsen har utvecklats av designbyrån Open Studios.