Te-set i kartong vinner pris   Te-setet Lost in Senses skapat av Jenny Noshi, Anna Carlén, Moa Tillbom och Martin Lilius

Te-set i kartong vinner pris

Publicerad
2021-08-18
Skribent
Redaktionen

I förpackningstävlingen Pida Sweden, från BillerudKorsnäs, var det fyra studenter från Nackademin i Stockholm som tog hem Guldet.
Studenterna som skapat konceptet Lost in senses, heter Jenny Noshi, Anna Carlén, Moa Tillbom och Martin Lilius, med konceptet. Det beskrivs som en upplevelsebaserad presentation av ett te-set.

– Det känns fantastiskt att vinna Pida Gold Award. Vår design är färgstark och detaljrik, med både matta och blanka tryck. Dessutom hade vi genomskinliga paneler, pop-ups och interaktiva lösningar, som drar ögonen till sig, kommenterar studenterna.
– På ett sätt kan man säga att vår förpackning är produkten. Vi har sett att detta är ett outforskat område på marknaden och vi hittade ett hål att fylla med vår design.

Studenterna har med denna vinst kvalificerat sig till slutfinalen den 27 september i Monaco. Vid finalen, som äger rum i samband med förpackningsmässan Luxe Pack Monaco, ska en internationell vinnare koras.

Norgård skapad av Alwin Lindquist, Ella Wiles och Jennie Bergström från Mittuniversitetet.

Flera priser
Priset för högsta nivån av innovation fick skaparna av designen Norgård, ett förpackningskoncept för hudvårdsprodukter. Bakom designen var det Elin Andersson, Emelie Franck och Michaela Nylén Hansson, från Brobygrafiska.
Bidraget Wild, som skapades av Elias Wall, Sonia Hint Kindgren och Samuel Olsson, från Brobygrafiska, tog emot pris för högsta nivån av användarvänlighet. Det koncept som hade högst hållbarhetstänk, var Deobar, skapat av Alwin Lindquist, Ella Wiles och Jennie Bergström från Mittuniversitetet.

– Jurymedlemmarna blev väldigt imponerade av de genomtänkta och spännande koncept som lämnats in, säger Lasse Svärd från Grafs Kartong, juryordförande i PIDA Sweden.
– Vi diskuterade och debatterade tävlingsbidragen både länge och väl, innan vi kunde enas om vinnarna i varje kategori. Alla deltagarna ska vara mycket stolta över vad de åstadkommit under så extraordinära omständigheter.

Deobar skapad av Elin Andersson, Emelie Franck och Michaela Nylén Hansson från Brobygrafiska.