Sommarens medieinvesteringar   Samtliga bilder kommer från Sveriges Mediebyråer

Sommarens medieinvesteringar

Publicerad
2021-08-10
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under juni och juli ökade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 13%, jämfört med samma period ifjol.
Det motsvarar en ökning med drygt 182 miljoner kronor och under sommaren förmedlades totalt nästan 1,6 miljarder kronor.

Den mediekategori som ökade mest var Fackpress; med en tillväxt på 50,6%. Det gör kategorin till den enda printkategori som hitintills i år har ökat mot föregående år; med en tillväxt om 10,1%.
Samtidigt hade DR/annonsblad det kämpigast; ett tapp på 60%. Nästan samtliga kategorier, förutom DR/annonsblad, Sök och Radio, uppvisade en positiv tillväxt.

Dessutom görs det återigen investeringar i bioreklam. Kategorin har haft noll reklamintäkter sedan december 2020, men under juni och juli förmedlades reklam för 1 899 426 miljoner kronor.