Inte bara tur …   Johan Jüngling, VD på Magasin Friend of Brands

Inte bara tur …

Publicerad
2021-08-09
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det är många företag i många olika branscher, som fått stora svårigheter i dessa pandemitider. Många företag har gått i konkurs eller köpts upp; andra har, trots allt, lyckats bättre.
Jönköpingsföretaget Magasin Friend of Brands tillhör den senare kategorin och vi får ett samtal med företagets VD; Johan Jüngling.

 

Först några inledande ord om Magasin Friend of Brands, som presenterar sig precis som namnet antyder; som en vän av varumärken. Företaget har idag en stor portfölj med välkända varumärken med hög kvalitet och just kvalitet har alltid varit ett av ledorden, som styrt verksamheten.

Företaget har funnits sedan 1971, då det grundades av Lennart Schultzberg under namnet Magasin för svenska hem. Verksamheten bestod då av distribution av köksartiklar som t ex rostfria redskap, glas, porslin, hushållsmaskiner mm. Med tiden blev man representant för kända varumärken som Zack Bialetti, Bodum, Dualit och francisfrancis. Ett exempel på en populär produkt, som lanserades av Magasin för svenska hem var snapsglaset Knäppen, som var så litet – rymde bara 1 cl – att det skulle få flaskan att vara längre, om man inte tog en liten till.

Fokus på varumärken
I mitten av 1980-talet övertogs verksamheten av sönerna Johan och Mats. Dessutom flyttades företaget från Malmö till Jönköping, där man fortfarande huserar. Ett nytt namn skulle markera företagets ökade fokus på ett varumärkesbaserat sortiment; Magasin Friend of Brands.

– Sortimentet och verksamheten har växt sedan dess, men fortfarande finns själen och hjärtat kvar i vårt sätt att arbeta, säger Johan Jüngling.
– Idag har vi också vuxit och blivit en Skandinavisk leverantör med säljkontor i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Baltikum, men all administration, lager mm utgår från Jönköping.

Nu består företaget i sin helhet av 30-talet medarbetare och omsättningen år 2019 låg på nästan 60 miljoner kronor. Det var också ett år med en bra omsättningsökning och en mycket bra vinstökning.
Magasin Friend of Brands riktar sig främst mot Retail och återförsäljare inom Profil, Promotion och Produktmedia. Man har ett starkt eget sortiment, kataloger för respektive kundsegment och ett engagerat säljteam.

Lokala ägare
Sedan oktober 2019 ägs Magasin Friend of Brands av ett lokalt, småländskt investmentbolag; Midaq AB, som totalt omsätter ca 1 miljard kronor och äger bolag med drygt 260-talet anställda.
VD för Midaq AB är Stefan Engdahl, som också är ordförande i styrelsen för Magasin Friend of Brands. I styrelsen sitter också Hans-Göran Frick, som i sin tur är ordförande i Midaq AB

– Det här kommer att ge oss nya förutsättningar till en ökad digitalisering och ett större produktsortiment, förklarar Johan Jüngling.
– Vi får än bättre finansiella muskler, värdefull kompetens och tillgång till starka nätverk, vilket sammantaget leder till att vi kommer att kunna öka både vad gäller omsättning och lönsamhet.

Idag har Magasin Friend of Brands ca 2 000 artiklar i sortimentet och äger fyra av varumärkena som finns i portföljen; Bercato, Scandinavian Home, Royal Touch och Baway.

Lokalerna

Egna starka brands
Helt kort är Bercato, som köptes för 6-7 år sedan, ett sk lifestylebrand med allt från en praktisk picknickpläd till en trendig vas för blommorna. Många av produkterna passar utmärkt som gåva, då de också kommer packade i snygga förpackningar.
Scandinavian Home är precis som det låter; tidlösa produkter inom kök och för heminredning med en design, som passar de flesta skandinaviska hem.

Baway i sin tur har en kollektion av väskor, necessärer och reseprodukter tillverkade i mycket hög kvalitet. De flesta av produkterna är tillverkade i kraftigt och exklusivt buffelskinn. Det finns också en serie, som är tillverkat i canvas för en mer ledig och avslappnad look.
Slutligen har vi Royal Touch vars handdukar är av högsta kvalitet och med kvalitet menas: hög absorptionsförmåga, lång livslängd, färgbeständighet och en lika mjuk och skön känsla efter år av tvättar och användning.

Andra varumärken i utbudet är exempelvis Cole & Mason, Army, Dualit, Jamie Oliver, Swiss Diamond och Ravenhead, för att bara nämna några.

Tillsammans med Tina Nordström, den folkkära och sprudlande TV-kocken som får alla maträtter att se både lättlagade och lyxiga ut, driver man varumärket; Tina. Här finns allt från självklara redskap med enkel design till uppläggningsfat med retrokänsla.

Den självklara gåvan
Om Retail och Profil är två av benen hos Magasin Friend of Brands, så är Gåvokortet det tredje benet.

– En uppskattad present till både personal och kunder är våra gåvokort, säger Johan Jüngling.
– Tack vare vårt breda sortiment och många varumärken är det lätt för mottagaren att finna något denne tycker om. Det finns alltid något för alla.

– Vårt Gåvokort har funnits i 7-8 år och är en stadig business på åretrunt-basis, även om det är ett i det stora utbudet av gåvokort, så tror jag att den här marknaden kommer att expandera.
– Inte minst i tider då de personliga mötena kanske blir färre, men desto mer viktiga och betydelsefulla. Gåvokortet blir ett smart sätt att upprätthålla positiva relationer.

Tuff vår, men …
När coronan slog till i februari/mars 2020 stannade verksamheten plötsligt av, men redan i juni var det hela i full gång igen. Under ett par månader på våren korttidspermitterades en del personal, men snart var man tvungen att ha full styrka på plats.

– Vi fick en bra omsättning 2020 och vi kommer att visa positiva, svarta siffror på nedersta raden i bokslutet, påpekar Johan Jüngling.
– Dessutom har 2021 börjat riktigt bra och förutsättningarna för ett rekordår finns.

– Jag vill påstå att vi var duktiga under fjolårets kristider, men det var också lite av stolpe in; fast är man duktig ska man ha lite tur också.
– Pendemirestriktionerna slår tyvärr lite orättvist på så sätt att vissa företag drabbas extra svårt, utan att på egen hand kunna påverka situationen.

Digitalt vs fysiskt
I början av året deltog Magasin Friend of Brands i den digitala mässan Nordic Profile Fair Online. Sammantaget tycker Johan Jüngling, att den var över all förväntan med många bra besökare och nya kontakter, även om han saknar den fysiska mässan och de personliga mötena. Särskilt uppskattat var att filmerna från mässan också kunde användas efter mässan.

– Visst suktar man efter de personliga träffarna vid de fysiska mässorna och med tiden kommer vi säkert tillbaka till det, även om vi håller lite avstånd … ett tag. Fast jag tror, att en kombination av digitalt och fysiskt kan bli en kanongrej.
– Däremot saknar jag inte slitet med att bygga och riva en monter på de gamla goda mässorna. Det slapp man i alla fall digitalt.

Magasin Friend of Brands är sedan flera år medlem i SBPR och här tycker Johan Jüngling att det finns en rad viktiga frågor, som branschens aktörer måste enas om att driva gemensamt.
Det gäller avdrags- och skattefrågor, miljö och hållbarhet och flera andra punkter, som kan ha en högst avgörande inverkan på de totala marknadsförutsättningarna.

Flytta luft
Vårt samtal med Johan Jüngling fördes digitalt via Teams och med jämna mellanrum kunde vi konstatera, att han hade en hederlig tumstock i handen. Frågan var given.

– Jaså den. Jo, jag ska ner och mäta upp lite kartonger och förpackningar, förklarar Johan.
– Vi är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001 och miljöcertifierade enligt ISO 14001. Både från Profilsidan, men framför allt från Retail som ICA, Systembolaget och andra ställs krav som vi självklart vill leva upp till.

– Nu har vi en idé om hur vi ska kunna transportera mindre luft, för att optimera effektiva varuförflyttningar.
– Som ett steg i en mer hållbar produktutveckling med minskad miljöpåverkan har vi valt att på vårt eget varumärke Bercato använda oss av naturliga kvistförpackningar.

– Kvistförpackningen är återvunnen kartong, som inte är behandlad. Vi använder oss också av ett enfärgat tryck på förpackningarna, för att minimera färgåtgången, som i sin tur minskar miljöpåverkan.

En andalusisk mästare
När Magasin of Friend Brands i år fyller 50 år, så ligger Johan Jüngling 7 år efter. Under sina år har han lyckats åstadkomma en hel del; han har varit professionell squashspelare och representerat Sverige i flera Europamästerskap och världsmästerskap. Som bäst var han rankad som 38:a i världen.

Han spelade i inte mindre än tio års tid för svenska landslaget, och rankades bl a som Sverigeetta. Han blev svensk mästare åtta gånger som junior, och fyra gånger som senior. År 2005 blev han till och med lagmästare i den spanska regionen Andalusien.

Tur och skicklighet
Man kan säga att ungdomsåren till stor del vigdes till squash och att den yrkesverksamma tiden startade på Skeppshults gjuteri, men ganska snart eller år 2002 började han på Magasin Friend of Brands, för att året därpå bli delägare och sedan år 2006 verkställande direktör på företaget.

– Det har varit många roliga och stimulerande år och jag har haft turen att få vara med om en hel del, säger Johan Jüngling.
– De närmaste 3-5 åren tar vi sikte på en konstant stark tillväxt och ett än mer framgångsrikt kundfokus.

Johan Jüngling har sina rötter i Jönköping, även om han under squashtiden pluggade handel och ekonomi på gymnasiet i Linköping. Tidigare bodde familjen; sambo och två döttrar, i polkagrisstaden och Vätternmetropolen Gränna, men har nyligen flyttat till en lägenhet i centrala Jönköping; allt för en effektivare logistik. Inte minst för döttrarna; en 13-åring som älskar innebandy och fotboll och en 15-åring som ägnar sig åt tennis.

Och så var det då det där med turen. Vi minns väl alla Ingemar Stenmarks svar på en journalistfråga om just hans tur.
– Jag vet ingenting om tur. Bara att ju mer jag tränar, desto mer tur har jag.

 

Text: Lars Knapasjö
Foto: Magasin Friend of Brands/arkiv