Ökar i sin egen nisch   Daniel Jaszczak, Jesper Davrér och Johny Sjödin på ACG Nyström

Ökar i sin egen nisch

Publicerad
2021-06-28
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det är på Duveholm Stallbacken, ett par minuter utanför centrala Katrineholm, som vi träffar Johny Sjödin, Jesper Devrér och det senaste tillskottet; Daniel Jaszczak.
Här har man styrt upp och organiserat en lokal för utveckling av dSign 3sixty-printrarna.

Text/foto: Elmer Törnquist

Under hösten i fjol fusionerades och införlivades ACG Fyrtal in i koncernkollegan ACG Nyström. Vilket i princip har inneburit att man blivit en ännu starkare arbetsgrupp, med större finansiella muskler än tidigare. Det innebär även att hela produktportföljen i tidigare ACG Fyrtal, numera finns att finna hos ACG Nyström.

– Efter förvärvet flyttade hela materiallagret här i Katrineholm ner till Borås, förklarar Johny Sjödin, affärsområdesansvarig för dSign på ACG Nyström.

Detta är numera en bas för produktserien dSign 3sixty; de egenutvecklade UV-LED printrarna, som printar på cylindriska och konformade artiklar.

Totalt sett fogar man över en yta om 300 kvm, där man bygger ihop maskinerna från grunden till respektive kund och slussar ut dem för leverans. Dessutom görs en del enklare service på maskinerna på distans, via digitala kanaler med både kunder och agenter.

– Närheten till flygplatserna Skavsta; 45 minuter och Arlanda; två timmar, är extra tacksamt, förklarar Jesper Devrér, försäljningsansvarig för 3sixty på ACG Nyström.
– Vi har stort fokus på utbildning och uppstart med kunder. Det kan hända att Johny och Daniel är borta en vecka i Israel eller Sydafrika, för att hjälpa kunderna komma igång ordentligt. Det ger trygga kunder och driftsäkra maskiner, som vi sedan supporterar med kort varsel online.

Lanserar fjärde generationen
Redan 2012 lanserades den första generationen av dSign 3sixty, som då marknadsfördes som en flaskprinter. Nu, nio år senare, är man redo att lansera den fjärde generationen, av det som nu marknadsförs som en printer för alla cylindriska och konformade produkter.

– Maskinen har utvecklats otroligt mycket sedan vi började med den och det som är speciellt, är att vi är relativt ensamma i vår nisch, berättar Johny Sjödin.
– Till fjärde generationen har vi tagit fasta på de tidigare versionernas styrkor och vi har adderat flertalet starka uppdateringar, som gör maskinen både bättre och snabbare.

Vid sidan av den ordinarie 3sixty, lanserar man en ny maskin i serien; Dual, som kan printa upp till 600 produkter i timmen, om man kan hinna med maskinen.

– Dualmaskinen går ju riktigt bra och när vi kör demos för kunder, går det så fort att vi själva ibland inte hinner med och byta produkten som ska printas, mellan varven, säger Daniel Jaszczak, servicetekniker på ACG Nyström.
– Fast det är rätt tacksamt att man kan visa en så pass snabb maskin.

Dual-maskinen har plats för fyra runda eller koniska produkter, fördelade mellan två stationer. De turas om att åka in och ut i maskinen för print, varvid operatören kan byta och ladda om med två nya produkter.

– 3sixty Dual är utrustad med totalt 10 printhuvuden och printar i upplösningen 1 200 x 900 dpi, förklarar Jesper Devrér.
– Vi är även noga med att lyssna på vad kunderna vill ha och behöver. Det är oftast de som kommer med nya, spännande förslag på hur och vad man kan printa.

3sixty dual

Innovativa idéer
Ett exempel är en genomskinlig flaska, där man först har printat motivet, sedan printat med vit färg och slutligen printat motivet igen.

– Det blir en rätt fräck grej och om man dricker ur flaskan, så börjar motivet synas inuti. Det kan bli ännu roligare om man kanske printar något annat motiv först, fortsätter Jesper Devrér.
– Tänk om en vintillverkare printar några roliga ordspråk, då skulle man kunna använda variabeldata och ha olika budskap i flaskorna, som syns när man dricker upp dem.

En annan lite kul grej man kan göra, vid en limited edition-upplaga, är att numrera varje flaska. Det är inte minst en viktig del för exempelvis sprittillverkare, som då och då släpper unika serier.

Satsning på industrin
Eftersom att företaget till stor del är verksamt inom just produktmärkning och företagsreklam, har man givetvis en stor del av kunderna i det segmentet.

– Vi kommer ju ursprungligen från den sidan, så det är kanske inte så konstigt att vi har många kunder där. Däremot trodde vi att industrisidan skulle vara större, säger Johny Sjödin.
– Fördelen med reklamsidan är däremot att kunderna redan har kunskap om färger, vidhäftningsförmåga och efterbehandling.

– Reklambranschen och promotionartiklar tog väldigt mycket stryk, när corona slog till. Fast många som var tidigt ute med en av våra maskiner, har kunnat hämta tillbaka en del genom industrijobb.

Därför gjorde ACG Nyström en satsning mot förpackningsmarknaden, genom att delta och visa upp maskinerna på onlinemässan Packnorth, som arrangerades i början av maj.
Vidare har man även lanserat ytterligare en modell i serien; Tube, som kan printa på ännu mindre artiklar. Från 18 mm i diameter och uppåt. Det kan vara alltifrån tuber för ansiktskrämer, till flaskor för parfymer och liknande.

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman