Växte när andra backade   Fredrik Holm, VD på Brand New Profile (bilden på lagerlokalen är ej från Brand New Profile)

Växte när andra backade

Publicerad
2021-05-27
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Den Örebrobaserade profilförsäljaren Brand New Profile upplevde år 2020 sitt mest framgångsrika år någonsin och ökade omsättningen med hela 66%.
Samtidigt som marknaden för reklam- och profilprodukter backade med 20-30%, mycket på grund av inställda mässor, kundevent och marknadskampanjer.

– Att vi har fått se en tillväxt är så klart jätteroligt, men vi är ödmjuka inför det. I våras blev vi tagna på sängen, när det blev totalstopp på marknaden och alla planerade aktiviteter stoppades, säger Fredrik Holm, VD på Brand New Profile.
– Vi vet att, när företag gör neddragningar, då är marknadsbudgeten och inköp av reklamprodukter något av det första de sparar in på. Men vi bestämde oss för att vara offensiva och gasa oss ur den svackan som var, vilket vi nu sett var helt rätt.

Vill vara transparent
Företaget har valt att endast jobba via e-handel och upplever att den satsningen har lett till en bättre tillgänglighet och snabbare återkoppling till kunder.

– Att vi levererar snabbt har gjort att vi fått nöjda kunder. Den traditionelle säljaren åker ofta ut till kunder och visar katalog och provexemplar. Det är en process som gör att det tar längre tid, innan kunden får varan, förklarar Fredrik Holm.
– Jag har tidigare jobbat som inköpare av reklam- och profilprodukter och tyckte då att sortimenten ofta var svåra att överblicka. När jag startade Brand New Profile hade jag som mål, att inköpen skulle förenklas, genom att hela sortimentet presenteras online och att kostnaderna skulle vara transparenta.

– Vi ser att många beställningar inte är så komplicerade, utan går snabbt att lösa efter en designskiss. Vad jag vet är vi de enda som har uttalat som löfte att leverera en offert och designskiss inom en timme.

Förädlar på plats
Bolaget har bl a nått ut till flera globala svenska företag. Nyligen genomfördes en affär, där produkter skickats ut till 600 enheter över hela världen. En framgångsfaktor är att man jobbar med leverantörer, som lagerhåller och förädlar varan på plats.

– Många andra bolag inom branschen beställer en vara hos grossisten, sedan går varan till tryckeriet och därefter till kunden. Att det är färre parter inblandade gör att vi kan leverera färdiga produkter för upp till 80% av sortimentet inom 6-7 arbetsdagar, forsätter Fredrik Holm.
– Jag tror att vår framgång bygger på kombinationen av att det är lätt och överskådligt att hitta produkter på hemsidan, att det är en transparent prissättning samt en snabb och personlig service, vilket visar sig i våra kundomdömen.

Brand New Profile grundades år 2017 av Fredrik Holm och jobbar 100% utifrån sin e-handel.