Tror på en spännande framtid

Tror på en spännande framtid

Publicerad
2021-05-03
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

När det här skrivs, har vi lämnat både pandemiåret 2020 och vintersolståndet den 23 december bakom oss. Nu ser vi fram emot ett bättre 2021 och mot ljusare dagar, då solen går upp någon minut tidigare för varje dag … fram till sommarsolståndet den 21 juni kl 03.32; då det dessvärre vänder mot mörkare tider igen.

Text – Lars Knapasjö
Foto – Samuel Priedite

Fast det är inget som bekymrar Jonas Bergström, VD för Västeråsbaserade TB Printsolutions AB. Han tror på en spännande framtid och det är mycket som talar för att han kommer att få rätt.

Jonas Bergström

Det är nästan 11 år sedan vi senast besökte företaget, som då hette TB Screen AB och vars VD var Torgny Bergström, pappa till Jonas. Fast det var redan 1978, som Torgny startade TB Skylt & Reklam, som sysslade med skyltproduktion och exteriör dekor. Snart nog införskaffade man sin första Svecia-maskin; samtidigt ökade efterfrågan på både dataskärning och bildekor stort. Likaså ökade behovet av screentryck markant.

En partner att lita på
Allteftersom tiden gick och inriktningen mot screentrycket fortsatte att öka, blev det dags att byta namn till TB Screen AB – ett namn som bland kunderna förknippades med kvalitet och trygghet under devisen; en partner att lita på.

Hälla är en stadsdel i östra Västerås, som numera är mest känt för sitt stora shoppingcenter, men har finns också Hälla Industriområde. Det var här TB Screen hade sin första lokal på Kranbyggargatan, intill gamla IKEA-varuhuset. År 2008 flyttade man till Terminalvägen 88 i Finnslättens Industriområde, där man övertog en lokal på drygt 2 000 kvm från ABB. Det var där vi besökte dem förra gången.

Något år innan hade Jonas Bergström startat upp ett företag med inriktning helt på digitaltryck. Efter en tid kunde far och son konstatera, att det var en mycket lyckad satsning och att det fanns stora synergier mellan de bägge företagen. Alltså slog man ihop företagen, blev delägare och kompanjoner.

– Jag startade mitt bolag Eyeprint AB år 2004 och det slogs ihop med TB Screen två år senare, säger Jonas Bergström.
– Eyeprint kom med andra ord att bli vår start inom digitalt storformat.

– Digitalt växer, men inte på screentryckets bekostnad. Volymen screentryck är konstant, medan digitaltrycket växer som tusan, förklarade Torgny Bergström i en intervju i slutet av 2009.

Och på den vägen är det. Då, för drygt 10 år sedan, omsatte företaget 32 miljoner kronor och hade 16 anställda. Omsättningen för år 2019 är nästan 100 miljoner kronor och antalet medarbetare var drygt 50-talet.

En resa med många turer
Under den här dryga 10-årsperioden är det mycket som skett. Exempelvis flyttade man för 8 år sedan till Elektronikgatan 57, ett par kvarter från Terminalgatan och återigen i lokaler som ABB tidigare huserat i. Med den skillnaden att man här fick lokaler med högt i tak, mellan 10-15 meter, och med en yta på mer än 5 000 kvm. Hela huskroppen är på 68 000 kvm och då är det bara en av åtskilliga liknande industribyggnader i området.

– Det här är superfina lokaler, som passar oss som hand i handske och ger utrymme för vår breda produktion och för en bra arbetsmiljö, säger Jonas Bergström.
– Genom åren har vi investerat friskt, vilket gjort att vi både expanderat bland befintliga kunder och vunnit förtroende bland nya, större kunder.

– Det var också i den här vevan, som vi bestämde oss för att byta namn till TB Printsolutions, för att på ett bättre sätt visa vår styrka; att erbjuda tjänster och lösningar för kundernas behov av att kommunicera.

Går ändå med vinst
Fast 2020 blev med covid19 och pandemirestriktioner ett väldigt speciellt år. Den värsta tiden var maj månad, då omsättningen föll med runt 50%. Då ska vi ha i minne, att TB Printsolutions har ungefär hälften av omsättningen baserad på mässor och event av olika slag. Resten handlar till stor del om retail; dvs butiksexponering och dekor.

– Vi har t ex ett avtal med Stockholmsmässan, när det gäller framför allt storformat och här tappade vi 7-8 miljoner kronor enbart på den kunden.
– Enligt min mening har den här typen av kunder tyvärr drabbats av ofrivilligt näringsförbud.

– Fast vi har ändå lyckats helt okej, enligt mitt förmenande. Vi kommer för 2020 att tappa ca 20% av omsättningen och gör alltså 80-82 miljoner kronor, men vi kommer att visa svarta siffror och gå med vinst, utan att vi har nyttjat permitteringsstödet.

Inför 2021 ser orderläget okej ut och förhoppningarna är stor. TB Printsolutions har säljkontor i Stockholm, Uppsala och Jönköping med en säljare i respektive stad och ett dotterbolag i Norge; TB Printsolutions AS, också med en säljare och här beräknar man få en omsättning på ca 10 miljoner kronor.

Ett enda fall
Under året har man sagt upp 8 personer, men redan återanställt några. I skrivande stund uppgår antalet medarbetare till 48 personer. Man har till viss del utnyttjat möjligheten till korttidspermittering, men kommer inte att få ersättning. Orsaken är att man gjorde en aktieutdelning, fast innan det slogs fast att det skulle omintetgöra ersättningen för korttidspermitteringar. Detta till trots kommer man att gå med vinst.

– Kommunikationen från staten har väl inte varit den bästa, menar Jonas Bergström.
– Såväl politiker som myndigheter verkar ha varit väldigt dåligt förberedda och samordningen dem emellan tycks inte fungerat fullt ut.

– Vi har ändå klarat oss bra; många som kan arbetar hemifrån och vi har bara haft ett enda fall av konstaterad covid19 och det var tack och lov lindrigt, utan behov av sjukhusvård.

En av ägarna i familjeföretaget; pappa Torgny Bergström, har uppnått pensionsålder, men brukar normalt sett ändå vara på Elektronikgatan ett par gånger i veckan. Nu, sedan snart ett halvår tillbaka, arbetar han mestadels hemifrån.

Med några ord …
Vi ber Jonas Bergström och lite kortfattat med några ord beskriva företaget;

– TB Printsolutions är ett företag, som det både ska vara roligt att vara anställd på och som ska vara en stabil partner för våra kunder.
– Jag vill påstå, att vi förstår hur viktigt det är att hålla ihop hela produktionskedjan; från beställning, förarbete, kvalité, tryck, leverans till efteranalys. Alla delar är lika viktiga.

På samma sätt ber vi honom att beskriva produktionsutbudet eller vad är det egentligen de är bra på;

– Det är nästan omöjligt, eller ingen ide att försöka, presentera alla de produkter vi kan erbjuda. För kombinerar man vår tryckteknik, alla olika material vi kan trycka på, vår efterbehandling och våra kunders kreativa idéer, så blir möjligheterna nästan oändliga.

– Vi erbjuder allt inom storformat, för mässor och event, för butiksexponering och -kommunikation, bildekor, utomhusreklam och vad vi kallar för listiga lösningar.
– Som hur bygger man en gran med luckor. Alternativt hur man åstadkommer en adventskalender, som är 6 meter hög och 20 meter bred. Eller hur man slår man in en ett helt hus i centrala Stockholm med en guldrosett.

Lösningar är nyckelordet
Visuell kommunikation har förändrats åtskilligt genom årens lopp. Teknikerna har växlat allt efter kundernas behov och efterfrågan. Miljökraven har exempelvis ökat, så att det inte längre är ett säljargument, utan en basal självklarhet. Många har trott på screentryckets död, men så har inte blivit fallet. TB Printsolutions har kvar en screenmaskin; 00:a och en screentryckare.

– Jag tror, att marknaden generellt kommer att gå från papperstryck till olika former av storformat och lösningar, som går out-of-the-box, säger Jonas Bergström.
– I dagarna har IKEA beslutat, att lägga ner sin papperskatalog; en av världens största kommersiella trycksaker, som trycktes i 200 miljoner exemplar, i 69 olika versioner, på 32 språk och till fler än 50 marknader.

– Det om något visar, att print är en bransch i förändring, som går en spännande framtid till mötes.

Samarbete visar vägen
TB Printsolutions har utvecklat en e-printplattform; Workpile, för sina kunder. En plattform med en mängd funktioner, som ger kunderna kontroll över produkten och produktionen samt möjlighet att spara både tid och pengar.

– Workpile är vårt nervsystem. Ett system där allt är uppkopplat; från kundens marknadsavdelning till filuppladdningsscriptet på vår webb, förklarar Jonas Bergström entusiastiskt.
– Det är ett system, som håller ordning på originalets väg från fil till leverans. Där projektledare och produktionspersonal kan följa varje moment i flödet, exakt när det händer.

– Workpile ger alla berörda en total kontroll över projekten. Workpile är vår egen framgång och 60-70% av våra order kommer härifrån.

Öppet för andra
Omkring 500 personer loggar dagligen in på Workpile, för att använda systemet. TB Printsolutions har en heltidsanställd utvecklare/programmerare vars enda uppgift är att göra plattformen effektiv och kundvänlig.

– Det här är också ett verktyg för marknadsavdelningarna och systemet gör det möjligt, beroende på typ av produkt, att anlita andra tryckerier eller leverantörer.
– Kunderna vill ha snabba resultat och inget företag kan vara bäst på allt. Därför skulle branschen vinna på att samarbeta mer; samexistera med andra tekniker och mer spektakulära lösningar, påpekar Jonas Bergström.

– Det är en intressant tid och jag tror att, vi kommer att få en ökad effektivitet utifrån kundens resurser och behov av tjänster och lösningar.
– För vår del kommer vi att prioritera vår roll som helhetsleverantör inom storformat i dess bredaste bemärkelse.

Nya material – nya möjligheter
Jonas Bergström berättar, att han tror att förpackningar, dekor och olika typer av branding kommer att växa de närmaste åren; inte minst mot bakgrund av pandemiåret 2020.

– En av våra viktiga leverantörer är Swedboard, vars Swedboard Fibre är en unik pappersbaserad sandwichkonstruktion, som har exceptionellt hög styrka i förhållande till sin vikt.
– I sin grundform har skivan en helt slät yta med utmärkt tryckbarhet; samtidigt som en inbyggd fuktspärr ser till att materialet håller sig plant även i fuktiga miljöer och inte spricker ens vid upprepade vikningar.

– Det är bara ett exempel på produktinnovationer, som skapar ökade möjligheter för effektiv visuell kommunikation. Att de även tillverkas i Sverige gillar vi så klart.

Tilläggas kan att det är serieentreprenören Kurt Aldén, som är VD för det tämligen nystartade företaget Swedboard International. Tillsammans med kollegan Tommy Andersson har han i intervjuer berättat, att satsningen och etableringen i Katrineholm för något år sedan, kommer att skapa större kapacitet hos det Norrköpingsbaserade bolaget Green Lite, som producerar butiks- och kontorsinredning i det pappers- och träbaserade skivmaterialet GLS; bl a Swedboard Fibre.

Upp och ner och …
Det var för drygt 10 år sedan, som TB Printsolutions gjorde sin dittills största satsning genom att investera i en HP Scitex 7600 och ökade därmed omsättningen från ca 30 miljoner till dryga 50 miljoner kronor.

– Det blev mer kampanjer och större jobb med den nya maskinen, men den ökade omsättningen ledde inte till ökad lönsamhet. Orsaken var att vi helt enkelt var för dåligt organiserade, berättar Jonas Bergström.
– Lösningen blev en bättre organisation med en dedikerad ledningsgrupp och en ansvarig platschef samt fokus mer på lönsamhet än omsättning, vilket ledde till att vi år 2014 hade en omsättning på 71 miljoner kronor och en lönsamhet på 2,2 miljoner.

– Sedan dess har vi vuxit med ca 10% per år och har fokus på att bygga vårt medarbetarteam med bra organisation och bra kommunikation.
– Inför det här året arbetar vi med flera parallella budgets med sikte på den viktiga lönsamheten, för att tjäna pengar varje månad och bygga upp kapital, för att investera i, vad vi tror blir, en spännande framtid.

TB Printsolutions är ett genuint familjeföretag, där pappa Torgny och alla tre barnen; Jonas, Lina och Martina, finns med i både den dagliga produktionen och företagets styrelse.

Martina Bergström, Jonas Bergström och Lina Bergström

Och så var det gitarren …
Hela familjen Bergström är klart musikintresserad och Torgny själv är en hängiven gitarrist. Vid vårt besök för drygt 10 år sedan fascinerades vi att en installation i det dåvarande VD-rummet; en installation som såg ut som en gitarr som kastats rakt in i väggen och vars hals stack ut på andra sidan i ett rum, där en annan känd gitarrist; Göran Ringström höll till. En man med ett förflutet i band som bl a Pugh & Rainrocks.

– Jo, den finns kvar även i de nya lokalerna, försäkrar Jonas Bergström. Merparten av våra medarbetare har också ett stort musikintresse på ena eller andra sättet.
– Fast för egen del går mesta fritiden till familjen, som består av hustru och två grabbar; 7 och 4 år.

Innan vi skiljs åt, betonar Jonas Bergström vikten av att som företagare arbetar med en effektiv organisation, tydliga direktiv, klara mål och fokus på kontrollerad tillväxt; helt enkelt veta vad man håller på med.

– Jag tror, att de personliga mötena kommer att bli än viktigare i framtiden; prioriterade och effektivare – om än färre.
– Jag tror också, att vi kommer att få tillbaka fysiska mässor och event, men i andra former där behovet av helhetslösningar kommer att vara större.

– Jag tror på en spännande framtid …

Och så fick reportaget sluta precis som det började, med tron på en spännande framtid.