Produktmedia årsomsättning 2020

Produktmedia årsomsättning 2020

Publicerad
2021-05-11
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Totalt sett visar rapporten Den stora reklamkakan 2020, att reklaminvesteringarna minskade med 11,3% under fjolåret, jämfört med ett år tidigare.
Under fjolåret uppgick de totala reklaminvesteringarna till 71 miljarder kronor (mot ca 81 miljarder kronor år 2019). Detta är den största nedgången som IRM noterat och det är ett värre tapp än vid föregående finanskris.

Mediekategorin Produktmedia upplevde däremot ett  mildare tapp, med en nedgång om endast 8,2% för år 2020. Totalt omsatte kategorin 6 091 miljoner kronor (jämfört med 6 795 miljoner kronor år 2019).
Nedgången kan till stor del förklaras av minskade marknadsaktiviteter med exempelvis mässor och events.

Efter fyra starka år med tillväxt siffror kring 4-6% dämpades utvecklingen för produktmedia under 2019 och under 2020 en nedgång på -8,2% jämfört med 2019.

Produktmedias andel av den totala reklamkakan 2020.

Medlemmar i SBPR kan läsa rapporten på intranätet