Keep going …   Hampus Moqvist, Hannes Björling, Marwan Karchil, Simon Björling och Hanna Larsson

Keep going …

Publicerad
2021-05-17
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det började med att vi fick ett tips från en eldsjäl i en idrottsförening med starkt ungdoms- och samhällsengagemang på den sörmländska landsbygden. Det handlade om fem gymnasieungdomar, som startat ett UF-företag som de ska driva från oktober 2020 till april 2021.

Text – Lars Knapasjö
Foto – Elmer Törnquist

Ungdomarna går på handelslinjen på Lindengymnasiet i Katrineholm och deras UF-företag heter Staysafe UF. Det här är historien om Hanna Larsson, Hannes Björling, Simon Björling, Hampus Moqvist och Marwan Karchil; fem unga entreprenörer som gick från att arrangera event och fotbollsturneringar, till att tillverka och sälja stilrena pärlarmband och dessutom stödja barn och sjuka.

Kreativitet och entreprenörskap
Ung Företagsamhet har en processutbildning för gymnasiet, som handlar om att starta och driva ett UF-företag under ett år, vilket ger eleven en möjlighet att göra verklighet av en idé, att göra något man tror på och brinner för.
Det hela drivs av en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har man utbildat gymnasieelever i entreprenörskap och skapat möjlighet för dem att träna och utveckla sin kreativitet och sin företagsamhet.

Numera finns Ung Företagsamhet över hela Sverige, från norr till söder, genom ett nationellt kansli och 24 regionala föreningar. Man har över 100 medarbetare till hjälp för elever och lärare och stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Bytte inriktning
Från början var affärsidén att Staysafe UF skulle arrangera olika slags event som t ex fotbollsturneringar och tjäna pengar på det.

– Fast när pandemin slog till och det utfärdads en massa restriktioner, insåg vi att det inte skulle fungera så bra, berättar Marwan Karchil, en av två säljare i företaget.
– Vi fastnade istället för att tillverka och sälja snygga pärlarmband och samtidigt göra en samhällsnyttig insats.

Valet föll på stiftelsen Ellas Hjältar och det arbete som de utför i form av att hjälpa barn, som på olika sätt har det svårt.

Barn som hjältar
Starten för Ellas Hjältar var egentligen när Catja Karlberg skulle få sitt andra barn. Den 4-åriga Ella såg förväntansfullt fram emot att få bli storsyster, men förlossningen blev dramatisk. Lillasyster Anya kom till världen, men mamma Catja fick svåra och bestående skador, men överlevde.

Idén om Ellas Hjältar föddes, när de tillsammans såg ett tv-program om barn som hade det svårt. Ella var som uppslukad. Catja Karlberg startade projektet, som en ideell insamling till enstaka familjer hon fick kontakt med via internet. Idag är verksamheten en stiftelse.

Visionen är att ge barnen en lättare vardag med de hjälpmedel de behöver, men även att ge barnen bra minnen, som tar dem igenom tuffa tider. Det gäller även barn som lever tillsammans med ett syskon som drabbats. Tillsammans är de hjältar, som man ska lyssna på och försöka förverkliga deras drömmar.

övre raden: Hannes Björling och Hampus Moqvist
nedre raden: Marwan Karchil, Hanna Larsson och Simon Björling

Det goda företagandet
Det är åtskilliga tusentals kronor som Staysafe UF kunnat skänka till Ellas Hjältar.

– Fördelen med armbanden är att vi själva hanterar tillverkningen och att vi snabbt kan nå ut till konsumenterna med armband med olika färger och budskap, förklarar Hanna Larsson, som är VD och ekonomi-/inköpsansvarig.

– Vi vänder oss i första hand till privatpersoner i vår närmiljö och når ut främst genom Facebook och Instagram, poängterar Simon Björling som ansvarar för marknadsföringen.
– Fast även företag kan vara en spännande nisch, då de kan köpa in större kvantiteter och ger bort som give-away och presentreklam.

I pandemitiderna har olika arrangemang som mässor och liknande ställts in eller arrangerats med restriktioner på antal deltagare och avstånd. Dagarna före jul så stod Staysafe UF utanför ICA Cityhallen i Vingåker och den dagen gick 20% av försäljningen till Tobiasregistret, som på sistone uppmärksammats mycket i media.

– Vi kunde skänka 1 400 kronor till insamlingen; Roberts Viktigaste Match, för Tobiasregistret, säger Hampus Moqvist, som är företagets andra säljare.
– Det gör oss på Staysafe UF väldigt stolta och det visar också på det goda företagandet.

Också en hjälte …
Det ska sägas, att Tobiasregistret är det svenska nationella registret för blodstamceller och består av ett register med personer i Sverige, som är villiga att donera blodstamceller.
Det är uppkallat efter Tobias Storch, som 1991 dog 17 år gammal i aplastisk anemi i väntan på en passande donator. Initiativtagare till Tobiasregistret var Tobias föräldrar; Gunilla och Marcus Storch, som donerade pengar till Tobiasstiftelsen 1992. Tobiasregistret ägs och administreras av Stockholm Care AB, som är ett av Stockholms läns landstings helägda bolag.

Inte som förut
Självklart har den annorlunda vardagen inte bara påverkat verksamheten för Staysafe UF, utan också för landets alla skolelever – inte minst på gymnasienivå. Det har varit svårt att inte alltid få vara i skolan och inte kunnat umgås med kamraterna eller få studera tillsammans. Dessutom har det varit enormt svårt för ungdomarna att få tag i praktikplatser; något som de själva måste ordna fram.

– Det känns orättvist. Det kunde vara mycket bättre och roligare utan coronan,
menar Hanna Larsson.

– När det här är över kommer det inte att bli som förut. Det kommer att finnas andra möjligheter, andra typer av jobb; ett annat tänkande, mer avstånd och ett annorlunda samhälle, förklarar Marwan Karchil.

– Samtidigt kommer vi att få se en intensifiering av digitala former att umgås och arbeta. De personliga mötena kommer kanske att bli färre, men betydligt mer viktiga, anser Hannes Björling som svarar för information och kommunikation i Staysafe UF.
– Mässor och publika arrangemang kommer att komma tillbaka, men man kommer att vara mer förberedd, eftertänksam och försiktig.

Livet efter UF
Strax innan vårterminen är slut och studenten ska firas på ena eller andra sättet, så ska också verksamheten i Staysafe UF sammanfattas, utvärderas och avvecklas. Hanna ska studera vidare – kanske med sikte på att bli mäklare. Fortsatta studier inom handel och ekonomi blir det för Marwan. Hannes ska arbeta i minst ett år och sedan söka sig till en flygledarutbildning i Malmö, medan Hampus studera för att bli välavlönad flygledare i Norge. Simon, slutligen, tar sikte på en polisutbildning.

Det är två budskap som merparten av alla armbanden har burit; Keep Going och Stay Safe. Eller Fortsätt … Var försiktig. Ett budskap som förena entreprenörskap och omtanke, empati och medmänsklighet.

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman