Fördelar med 3D-printade båtar   (foto: Anna Hult AB)

Fördelar med 3D-printade båtar

Publicerad
2021-05-11
Skribent
Redaktionen
Ämnen
3D-print

I ett samarbete mellan Research Institutes of Sweden; RISE och Cipax, har man printat ut den första sjödugliga båten i Europa, på plats hos RISE i Göteborg. Cipax är företaget som äger båtmodellen Pioner.
Man har konstaterat att, 3D-printing gör det möjligt att tillverka skräddarsydda båtdesigner i små serier. Detta gentemot konventionell rotationsgjutning, gör att man sänker kostnaderna och kortar ned ledtiderna.

(foto: Anna Hult AB)

– Med den här tekniken får vi långt större frihet i designen av våra båtar, säger Dag Eirik R Thomassen, VD på Cipax.
– Vi behöver inte längre vara låsta i en form utan kan fritt göra justeringar eller tillägg, och sedan enkelt skicka designfilen till printen.

Och utmaningar …
Idag finns ett stort intresse för specialdesignade båtar bland företagets kunder och med 3D-printning kan tillverkningen skräddarsys i en helt annan utsträckning. Bland kunder inom offentlig verksamhet finns andra behov.

– Vi har polisen, brandförsvaret och Försvarsmakten som kunder, fortsätter Dag Eirik R Thomassen.
– Där ser vi hur vi kommer att kunna formanpassa båtar för deras individuella behov, som exempelvis brandsläckningsinstallationer, spaningsutrustning, gasmasker och dykutrustning.

En fördel med 3D-printning är att enskilda exemplar kan tas fram, utan att kostnaden skjuter i höjden, då inga gjutformar behövs. Utmaningen vid 3D-printning kan däremot vara behovet av en hel del stödmaterial och därmed svinn.
Fast genom att på ett smart sätt anpassa den ursprungliga båtdesignen för 3D-utskrift, var det möjligt att tillverka den med mindre än 4% genererat materialavfall.

Regler att följa
Däremot är det en utmaning att uppfylla produktspecifika egenskaper. En fritidsbåt ska exempelvis, enligt rådande regler, kunna flyta även om den fylls med vatten. Den 3D-printade båten kan nästan leva upp till det, men bara nästan.

– 3D-printning kräver en annan typ av plast, som dessutom blandas med glasfiber, för att inte kollapsa när den läggs lager på lager, säger Jan Johansson, forskare på RISE.
– Det gör densiteten något högre, så att den blir högre än vattnets. Innan 3D-printade båtar kan säljas kommersiellt behöver man tillföra någon typ av flytkroppar.