Samling runt en lägereld   Personalen på Felestad

Samling runt en lägereld

Publicerad
2021-04-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Få upplevelser kan skapa sådan intensiv närvaro och gemenskap som att sitta runt en lägereld och se de flammande lågorna stiga mot skyn. Att få känna värmen från den knastrande brasan och se skenet återspegla sig i vännernas ögon; se de små gnistorna poppa upp som minimalistiska stjärnfall.

Text – Lars Knapasjö

Det var den känslan som New Wave Profile ville återskapa bland alla medarbetarna i medlemsföretagen i en annorlunda kickoff. I ett lokalt och digitalt distansarrangemang, som gick av stapeln under vecka 3; dvs 18-22 januari.

– När vi på grund av rådande pandemirestriktioner inte kan träffas fysiskt är det viktigt att förmedla en känsla av samhörighet, gemenskap och framtidstro, förklarar Camilla Fjordland, konceptansvarig för New Wave Profile.
– Beslutet om en lokal och digital distanskickoff togs redan i höstas och målet är att vi centralt vill förmedla information, inspiration och nyheter om både stort och smått.

Centralt har New Wave Profile tagit fram en pdf-presentation av upplägget för den här kickoffen, för att medlemsföretagen själva ska kunna göra motsvarande och även hjälpa sina kunder att arrangera effektiva och attraktiva distansevent.

– Vi fick en lyckad kickoff, även om den krävde lite mer förberedelse än vanligt, men vi gillade utmaningen om att få till en bra och givande träff även om det skulle ske digitalt, säger Anna Hellsten från Topline med verksamhet i både Borås och Kalmar.
– Här fick vi själva känna på hur viktig produktmedia är för att bygga ett lyckat event; allt ifrån att peppa alla med en kickoff-box med profilkläder, giveaways, mat och delikatesser, som vi skickade hem till våra deltagare och medarbetare, till att ha föreläsare utifrån som inspirerade oss och hjälpte oss med säljträning och målstyrande arbete.

– Ett digitalt möte stämde in för oss, då vi har kollegor både i Kalmar och Borås samt att vi delvis jobbar hemifrån en viss del av vår tid.

– Även om vi alla hoppas att snart få ha en normal kickoff så kommer vi nog mixa våra träffar framöver på detta sätt. Det ligger även helt rätt med vår miljö och hållbarhetspolicy. Så det är med stort engagemang hos oss alla, som vi tillsammans ser fram emot 2021.

Camilla Fjordland

Lokala variationer
Att centralt koppla upp samtliga medlemsföretag via exempelvis Teams skulle innebära tekniska svårigheter och risk för långa väntetider. Därför var alla programpunkter inspelade i förväg och med hjälp av en länk kunde företagen själva välja när, var och hur de ville genomföra kickoffen under vecka 3. Somliga samlade all personal under gemensamma aktiviteter; andra, som t ex Topline, valde att koppla upp sina medarbetare i bostaden och till och med skicka ut cateringluncher för att man skulle kunna få en gemensam distansmåltid.

– Precis som vid våra vanliga kickoffer hade alla företag fått utskickat event- och expomaterial i form av block och pennor, beachflags, munskydd mm och givetvis kickoffkläder, berättar Camilla Fjordland.
– Allt snyggt profilmärkt under kickoffens tema; Be Your Brand United eller BYB United. Nu med en nedtoning av den orangea färgen till förmån för en mer guldliknande med nyanser av naturrelaterade färger.

Programmet bestod, ungefär som på en vanlig kickoff, av en introduktion av kedjeledningen i form av ett anförande av Camilla Fjordland, följt av en inspirationsföreläsning av Atle Johansen, förmedlat med glimten i ögat samt filminslag från leverantörerna, där de på olika sätt presenterade sina nyheter när det gäller produkter och tjänster.

– Ett grymt bra upplägg som var väldigt likt det vi normalt har på våra träffar, menar Jörgen Wikström på Z-Profil i Umeå.
– Det känns som vi i vår kedja ligger långt framme med anpassningen till de digitala plattformarna för möten.

Under 2020 har Z-Profil genomfört utbildningssatsningar, där fokus har varit på miljö och digitala möten, vilket företaget fortsätter med under 2021. Man har dessutom investerat i digitalisering av hela logistikprocessen från kundorder, inköp, lager till ekonomiprocessen. Lägg till det att Z-Profil också, vid sidan av den här omvandlingen, certifierats inom både ISO 9000 och 14000.

Personalen på Z-profil

Försäljningsrekord
Självklart var det med blandade känslor man lämnat 2020 bakom sig; ett år fyllt av mycket oro och förtvivlan, men också en längtan efter mer positiv och hoppfull framtid.

– Mitt uppe i allt elände kunde vi konstatera, att Q4 inneburit ett fantastiskt försäljningsrekord, säger Camilla Fjordland.
– Den tillfälliga skatteregeln om en 800-kronorsgräns för gåvor, inställda julbord och sammankomster har resulterat i att företagen istället premierat sina medarbetare och kunder genom olika typer av gåvor.

– Medlemsföretagen omsatte ca 1,2 miljarder kronor under 2020, vilket är identiskt med 2019. Detta samtidigt som vi tappade flera tunga medlemmar inför 2020.
– Försäljningen av Gåvokort ökade med 81% i antal.

Ta position
Det finns förhoppningar om att ha en fysisk kickoff i augusti, men om inte det kan genomföras vill ledningen för New Wave Profile arbeta för att hitta nya kreativa lösningar för kedjan. Fokus kommer dessutom att ligga på satsningar på den egna personalen och på en intensifiering av varumärkesbyggandet.

– I slutet av Q1 kommer vi att lansera vår nya webbshop för slutkunder; något som kommer att bli årets stora höjdpunkt, förklarar Camilla Fjordland.
– Vi ska ta position som den marknadsledande aktören, även digitalt. Vi fortsätter att satsa löpande på sociala medier som Facebook, Instagram och LinkedIn, men också på Google Adwords och vi har även anställt en e-handelsadministratör för att alltid ligga i framkant.

– I vår marknadsföring kommer vi också att satsa mer på liveinslag och rörliga medier och vi har också förstärkt oss med en fotograf/filmare.
– Vår säljportal, som lanserades förra året, rymmer allt vad våra duktiga medlemsföretag kan behöva och finns tillgänglig 24/7 året runt.

Från årsskiftet har eller kommer ett par företag av olika skäl att lämna New Wave Profile. Det handlar om Stay Branded i Mölndal, Morabaserade Trycket i Dalarna och Vasaboden i Göteborg.
Den 1 maj kommer NWP, som det ser ut, att bestå av totalt 67 medlemsföretag, men intresset för medlemskap är stort på sina håll.

Personal hos Totalreklam

Goda initiativ
Varje år delar NWP centralt ut en miljon kronor i en lokal aktivitetspott, där företagen kan ansöka om pengar för nykundsbearbetning. Genom åren är det många goda initiativ som fått stöd och som kunnat dokumenteras på olika sätt, för att också kunna inspirera andra medlemsföretag. Exempelvis arrangerade Arena Reklam i Karlskoga en traditionell julmarknad utomhus eller padelevent som Tag Profil, för att locka både nya och gamla kunder.

New Wave Profile har också ett Marknadsråd, som består av representanter från medlemsföretagen; Jörgen Wikström från Z-Profil, Anna Hellsten från Topline, Conny Alfonsson från Waypoint och Adam Zollner från Profilservice.se samt Ingela Engman från Felestad och Anders Dahlström från Myshkin, när det gäller sortiment.

Marknadsplanen för 2021 innehåller stora satsningar från den nya webbshoppen för slutkund till kampanjer och en rad olika utbildningsaktiviteter. Dessutom kommer självskrivet BYB Magazine ut med specialnummer för våren, hösten och jul.

Nya avtalsleverantörer
Samarbetet med leverantörerna är lite av hemligheten bakom de framgångar, som företag i New Wave Profile skördat. Här finns välkända varumärken som Addbrand, Quickbutton, Carlobolaget, Tryckhuset, Ejendals, ACG Accent, J.A Sundqvist. Karamello, Sieve och Le Creuset. Nya avtalsleverantörer är Skydda, Cavaliere och Fat Azz.

– Det här är aktörer, som tillsammans med varumärkena inom New Wave Group, bidrar till att skapa förutsättningar för ett unikt och attraktivt sortiment när det gäller allt från workwear, profil och produktmedia, poängterar Camilla Fjordland.
– Mycket under 2021 kommer att handla om att skapa usp:ar eller unique sales points kring branding, profilering, varumärkesbyggande och det faktum att framgångar ofta handlar om att förena personalen och samla medarbetarna kring ett gemensamt mål.

Ingela Engman

Och priset går till …
På årets första NWP-kickoff utses alltid en rad pristagare i olika kategorier; ungefär som på filmfestivalen i Cannes.
I år gick priset för Årets NWP Rookie 2020 till Totalreklam Stenungsund med bl a motiveringen;
Med ett stort engagemang och nyfikenhet har ni på ett år lyckats skapa ett profilföretag som verkligen tagit en marknadsledande position i en expansiv region. Att ni gillar New Wave Profile har inte undgått varken våra avtalsleverantörer eller oss centralt. Ni är stolta över ert medlemskap.
Ni har handlat av alla NWG-bolagen och merparten av de externa leverantörerna. Ni har redan under år 1 passerat minimikravet på 1 miljon kronor i inköp.
Ni har nyrekryterat säljare och gått produktutbildningen. Ni har haft event med en tydlig NWP-branding och ni har varit noga med att leva som ni lär, dvs jobbat med profilprodukter i er egen marknadsföring.
Ni har dessutom utnyttjat sociala medier på ett proffsigt sätt för att nå ut med ert budskap samt bygga relation med era kunder.
Att dessutom lyckas öka sin omsättning med 90% under ett år med pandemi vittnar om att; Only the sky is the limit.

I kategorin Årets NWP 2020 var det Z-Profil i Umeå, som kammade hem priset med motiveringen;
Ni har en av de snyggaste utställningarna i kedjan och ett stort hjärta som klappar hårt för New Wave Profile. Ert engagemang och bidrag till kedjan i stort som smått är ovärderligt.
Ni jobbar ständigt med utveckling av er egen business och med stort fokus på att utveckla tjänstekoncept och höja servicegraden till er kund. Detta skapar möjligheter att öka era vinstmarginaler. Våra leverantörer ser ni som samarbetspartners och en avgörande nyckel för att lyckas hela vägen.
Ert stora fokus på profilering, där ni själva inte minst är ett föredöme i form av varumärkeskalibrering av såväl företaget som personalen, är ett framgångskoncept.
Att ni dessutom lyckas öka era inköp med hela 25% från en redan hög nivå under ett år som till stora delar präglats av pandemi är imponerade. Att den stora ökningen mestadels ligger på textilleverantörerna gör att ni sticker ut extra ur mängden av medlemmar detta år.

Sist, men inte minst delades priset för Årets NWP Ökning 2020 ut till Felestad i skånska Löddeköpinge; en utmärkelse som var så självklar att någon motivering inte behövdes.

Så falnar lägerelden, glöden lyser rubinröd och mörkret sänker sig sakta, men säkert. Det är dags att lämna, att vända hemåt. Tankarna kretsar kring det som man fått uppleva på ett annorlunda och lite ensamt sätt, men ändå med en känsla av samhörighet och gemenskap och en längtan efter att få träffa sina kollegor och vänner igen … kramas, skratta och njuta av närheten.