Medieinvesteringar; mars 2021

Medieinvesteringar; mars 2021

Publicerad
2021-04-08
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under mars 2021 ökade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 0,5% jämfört med ett år tidigare.
Totalt förmedlades närmare 1,3 miljarder kronor under mars och den kategori som ökade mest var Sociala medier; 40,4%. Bortsett från Bio, uppvisade kategorin Utomhus/trafikreklam det största tappet med 43,1%.

– Mars är den första månaden där vi kan jämföra månader som båda är påverkade av coronapandemin. I mars 2020 minskade medieinvesteringarna med 20% och i mars 2021 ökade de marginellt, med 0,5%, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
– Siffrorna visar att medieinvesteringarna fortfarande ligger och taktar på minus 20 procent jämfört med ett normalår. Om vi summerar årets första kvartal är medieinvesteringarna nere på 2013 års nivåer, med en total nedgång om 8,9 procent, jämfört med samma kvartal 2020.

Förutom kategorin Sociala medier, ökade även; Online display, Online video, Dagspress kväll, Fackpress och TV i mars 2021.