Siktar på en digital upplevelse   En digital display hos Blomsterlandet

Siktar på en digital upplevelse

Publicerad
2021-03-23
Skribent
Redaktionen

Den svenska trädgårdskedjan Blomsterlandet siktar på att digitalisera kundernas upplevelse och öka försäljningen, i de 63 butikerna runtom i landet.
Totalt installeras 800 kommunikationsytor av teknik- och skyltföretaget Visual Art.

– Genom att installera flera digitala skärmar i butiken, kan vi med rätt slags innehåll bli mer snabbrörliga och relevanta i vår kommunikation med kunden, säger Stephan Andersson, marknadschef på Blomsterlandet.
– Nu kan vi utnyttja tekniken, för att kunna bjuda kunderna på både inspiration och kunskap, på ett sätt vi tidigare saknat.

Lyckat projekt
Utrullningen av de digitala skärmarna har sin grund i ett pilotprojekt, där fyra butiker testade på utrustningen i sex veckor under hösten 2020. Resultatet blev lyckat och under året kommer samtliga 63 butiker bli utrustade med nya ytor, för tydligare kundkommunikation.

– Det har varit lite av en pilot för oss också, då det är första gången konceptet testats i den typ av butiksmiljö som Blomsterlandet erbjuder sina kunder, säger Pontus Meijer på Visual Art.
– Det är jättekul att se att det landat så väl och inte minst så snabbt med direkt mätbara effekter för kundupplevelse och kundflöde i butikerna.

Visual Art uppmärksammades i fjol, då de sålde en del av sin verksamhet till den globala jätten Ocean Outdoor, som är verksam inom DOOH.