Med helheten och lite där till …   På fotot; Daniel Andgren, Robert Johansson, Michael Minkkinen, Andrea Carlberg och Elias Hammar

Med helheten och lite där till …

Publicerad
2021-03-22
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Några mil söder om Vänern finner vi staden Trollhättan och där finns även profilföretaget Exite Profile. Genom ett helhetskoncept, en stark profil samt unika produkter och sponsring, lyckas företaget skapa stabil tillväxt.

Text/foto: Elmer Törnquist
Foto: Lars Knapasjö

Det var för ungefär 5 år sedan, som Michael Minkkinen och Robert Johansson fattade beslutet om att slå sina kloka huvuden ihop. Sedan år 2006 drev Michael ett renodlat profilföretag i Trollhättan och Robert har sedan många år tillbaka, drivit sitt eget tryckeri.

– Det är det som har blivit vår styrka; helheten. Det gör att när vi väl har fått en kund, behöver den aldrig gå till någon annan, berättar Michael Minkkinen, VD på Exite Profile.
– I Trollhättan är vi dem, som lägger fokus på hela bredden och det är något vi skyltar med extra mycket. Vi har allt inom trycksaker och presentprodukter. Dessutom folierar vi bilar och kan profilera företagen från topp till tå.

Sedan årsskiftet har även Elias Hammar klivit in som delägare i bolaget, efter att ha arbetat på Exite i 4 års tid. Totalt har han drygt 10 år av arbete branschen, i olika roller.

– Man kan nästan säga att jag har hittat hem och mycket beror på att vi kan arbetar nära och gemensamt med kunderna, förklarar Elias Hammar.

Exite är, likt andra profilföretag på mindre orter, något av en mångsysslare. Fast det finns ett antal olika punkter som gör att man sticker ut ur mängden.

Tårta med logotyp från Exite

Kedjan ökar förtroendet
Sedan början av år 2020 är profilerarna på Grafitvägen 23 i Trollhättan, fullvärdiga medlemmar i återförsäljarkedjan New Wave Profile. Detta är något som man anser har ökat förtroende hos kunderna.

– På ett sätt upplever kunderna, att vi är starkare och förtroendet har ökat sedan vi blev medlemmar. Det har blivit lite som en ögonöppnare hos större företag, fortsätter Michael Minkkinen.
– Dessutom hinner vi lägga mer tid på sälj och produktion, eftersom att kedjan sköter mest med reklam och utskick.

Däremot understryker Michael, att de själva måste arbeta mycket lokalt, genom att synas på sociala medier och event.

– Vi har någon form av koppling till nästan varenda idrottsförening i trakten och annonserar mycket på den lokala marknaden. Dessutom medverkar vi i några av de största projekten i trakten, säger Michael.

Ett är exempelvis den hyllade golftävlingen Älvsvingen Invitational, som är en storsatsning mellan Tvåstad; begreppet för de två städerna Trollhättan och Vänersborg.

Michael Minkinnen

Event på TV
Golftävlingen Älvsvingen är vida omtalat bland de omgivande orterna och spelare kommer långa vägar för att delta. För profilföretagets del i det här, är man en så kallad perferred partner och huvudsponsor sedan januari 2018.

– Det som är kul är att det är många företag som engagerar sig i den här tävlingen, som är till förmån för barncancerfonden, berättar Michael Minkkinen.

Arrangemanget beskrivs som glatt och nyttigt, i och med att målet är att samla ihop pengar till Barncancerfonden.

– Det är verkligen som en stor proffstävling, som man ser på TV, förklarar Robert Johansson, delägare och produktionsansvarig på Exite Profile.
– Eftersom vi är en perferred partner har de flesta dessutom handlat beachflaggor, tält och annat man vill ha, från oss.

Därutöver tar Exite med en transferpress, där de själva ställer ut och säljer kläder mer logotyper på. Understryket är att vissa delar av denna försäljning även går till Barncancerfonden.

– Det är även massor av företag som kommer, men inte spelar; de vill heja på de andra och vill då självklart också ha kläder med eget tryck, tillägger Michael.

Detta är givetvis endast ett av alla event som man deltar på. Dessutom kan nämnas det lokala och TV-sända Alliansloppet, som är världens största tävling för rullskidor. Stadsfestivalen Fallens dagar är en annan stor grej, som firas med liveuppträdande artister och andra spännande aktiviteter.

– Förutom de här stora eventen, så gör vi även väldigt många mindre event med våra kunder. Det kan handla paddeltävlingar och grillkvällar, berättar Elias Hammar.

Daniel Andgren

Inte bara en matta
Samtidigt som företaget är en återförsäljare av företagsprofilering under New Wave-flaggan, är man samtidigt en leverantör till andra återförsäljare i kedjan. Det handlar om mattor, eller närmare bestämt profilerade mattor.

– Grejen är den att man måste ha ganska mycket kunskap om den här typen av produkt, för det finns olika typer av mattor och många andra saker att förhålla sig till, berättar Michael Minkkinen.
– Det är lite av en bortglömd produktgrupp i profilbranschen och man måste arbeta aktivt med mattorna. Vi kan säkert erbjuda upp emot ett 30-tal olika mattor, som alla har olika typer av användningsområden.

Det är kanske inte det första man tänker på, när man ska profilera ett företag; men med en logotyp på mattan har man ett starkt varumärke att stå på.

Exempel på hur en matta med logotyp kan tänkas se ut.

Satsning på världsmästaren
För lite drygt ett år sedan tog man beslutet att hjälpa den lokala skridskotalangen Nils van der Poel, för att hjälpa honom med sponsorer inför OS i Peking 2022. Då var tanken att projektet Nils 2022, skulle hjälpa talangen att få 100 företag att sponsra 2022 kronor vardera.

– Sporten skridsko är en väldigt smal och liten sport egentligen, så vi ville självklart ge honom bästa möjliga förutsättningar för att ta sig vidare, säger Elias Hammar
– Vi har trott på honom från början och redan när vi träffade honom första gången, kände vi att det fanns världsklassmaterial i honom.

Exite Profile tryckte därför upp ett gäng broschyrer, som Nils kunde använda för att locka sponsorer till Olympiska Spelen nästa år.

– Sedan lyckades ha även vinna skridsko-VM på distanserna 5 000 och 10 000 meter samt att han tog hem ett världsrekord i 10 000 meter. Det är helt underbart, säger Michael Minkkinen.
– Vi är stolta över att vi fick vara med från början och det visar sig att vi hade rätt när vi tittade på hans första lopp.

Nils van derPoel
Photo: Joosep Martinson/getty images
@jmfotoz @isuspeedskating

Printar en del in-house
Lokalerna vi sitter i mäter 165 kvm och här har man ett ordentligt showroom samt kontor. Till detta har man ytterligare 400 kvm för produktionen. Här finn bl a transferpressar samt en rullprinter och en skärplotter, från Mimaki. Tidigare hade man även en planprinter från Roland DG.

– Fast om man bara printar kanske 15 golfbollar och 4 pennor till en kund ibland, är det inte värt att ha en stor planprinter. Ekonomin går inte riktigt ihop, förklarar Michael.
– Vartefter vi ökar omsättningen, så kommer vi behöva köpa in mer tjänster än tidigare.

Det är trots allt som så, att man väldigt lätt glömmer bort att ens egen tid också kostar pengar. Michael drar ett exempel;

Låt oss säga att vi kan ta fram en produkt med tryck för kanske 6 kronor/styck. Samma produkt med tryck kostar 12 kronor/styck från en leverantör. Glöm då inte att lägga till två timmar av din egen tid och sedan kan man jämföra skillnaden i pris.

– De där två timmarna är pengar man aldrig ser egentligen och så slutar det med att man står och trycker halva nätterna istället, säger Michael Minkkinen.

Lokal lojalitet
När det kommer till brodyr, köper Exite in den typen av produktion från Tryckhuset i Stenungssund.

– De är jättebra när vi ska brodera en stor order. Fast när det handlar om mindre volymer och snabba order, använder vi oss av en lokal kontakt, berättar Robert Johansson.
– Vi kan ringa honom och säga att vi behöver ha två jackor med brodyr till imorgon. Då ligger de vid brevlådan klockan 07:00 dagen efter.

– Trollhättebor är i regel väldigt lojala och tänker mycket på det lokala. Så det är skönt att känna att vi har den möjligheten.

Om det istället handlar om lasergravyr, finns det också en lokal, extern firma som är behjälplig. Fast denna har istället en personlig koppling till Michael Minkkinen.

– Jag har en firma som heter Märkvärdig och det är ett företag som arbetar med lasergravyr, förklarar han.
– Grejen med laser är att man kan gravera i princip vad som helst, oavsett om det är namnbrickor, kläder, mattor eller kartongförpackningar.

Just Märkvärdig AB har funnits ett tag, även om den har hållit en låg profil.

Mer mot privatperson
Enligt bokslutet år 2019 omsatte Märkvärdig AB drygt 60 tusen kronor. År 2020 närmade sig omsättningen 350 tusen kronor och planen är att omsättningen ska fortsätta öka, i och med samarbetet mellan Exite och Märkvärdig.

– Firman ligger här i närheten och det är så fruktansvärt mycket folk som kör förbi där. Det är ett otroligt bra läge helt enkelt, säger Michael Minkkinen.
– I oktober 2020 skrev jag på kontraktet för lokalen bredvid och där ska jag öppna en butik med produktprover.

Varje gång Michael har varit på plats och förbipasserande sett att det lyser, har det klivit in någon som undrat vad verksamheten egentligen gör.

– När de ser alla produkter som är lasermärkta, blir de liksom hänförda av hur bra och unikt det kan bli med lasergravyr, fortsätter Michael.
– Därför vill jag öppna den butiken, för att ge privatpersoner möjligheten att köpa lite roligare presenter till speciella tillfällen.

Det kan handla om när en kompis fyller 30 år eller 50 år, eller kanske en fin present till sin partner.

– Med Märkvärdig vill jag öppna upp för något som kan vara kul och spännande. Det är till och med som så, att en förpackning som är unik, gör halva grejen med upplevelsen, förklarar Michael Minkkinen.

_______________________________________________________________________________
När man lasergraverar, riktas en stråle av högkoncentrerat ljus mot materialet. Detta bränner fast en märkning på materialet, som kan vara allt från plaster, trä, metall, skinn, textilier, kartong, glas och keramik.
Det finns två typer av lasergravyr; CO2-laser och fiberlaser. Den förstnämnda använder en pigmenteringspasta, som bränner fast i produkten och blir lite som ett tryck. Vid användning av fiberlaser, oxiderar materialet för att skapa en kännbar märkning, vars djup kanske endast är hundradelar av en centimeter.

_______________________________________________________________________________

Styrkan med ett litet företag
Som Michael berättade tidigare, är det helheten som är deras styrka; de har i princip allt inom trycksaker och märkningsmetoderna är många.
I dagsläget är de totalt fem stycken på företaget; Michael Minkkinen, Robert Johansson, Elias Hammar samt säljaren Daniel Andgren och Andrea Carlberg. Sistnämnda anställdes den 1 mars och kommer arbeta med lite allt möjligt; från montering till grafisk design.

– Vi skulle dock behöva anställa en eller två till. Vi har haft så mycket att göra den senaste tiden. Trots att Daniel ska vara ute och sälja, har han fått vara med och hjälpa till med produktionen, säger Robert Johansson.
– Fast det ger honom ytterligare en styrka, att han får vara med och förstå hur produkterna märks. När han får vara med och pilla, får han en djupare förståelse för vad profilare egentligen gör.

Att erbjuda helheten och hålla ha goda relationer, är det som även fortsättningsvis ska vara måttstocken för framtiden. Exempelvis ser personerna bakom Exite till att man hellre håller en god relation till 10 leverantörer, för att ha en nära relation. Hellre det än 110 olika leverantörer, som man knappt känner mer än till namnet.

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman