Gav bort 14 000 presentartiklar

Gav bort 14 000 presentartiklar

Publicerad
2021-03-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

På Black Friday i fjol delade Bilprovningen ut totalt 14 000 give-aways till sina kunder, i form av reflexer. Syftet var, att under en av årets mörkare fredagar, påminna om vikten av att synas bättre i trafiken och vintermörkret.

– Reflexer är en enkel och billig livförsäkring i vintermörkret. Vår informationskampanj med reflexer, som give-aways på Black Friday, syftar till att påminna bilisterna om detta, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

Syns 100 meter tidigare
Studier visar, att en person med reflex syns från en bil med halvljus redan på 125 meters avstånd. Jämfört med en person, som bär mörka kläder och är utan reflex som syns först när bilen är så pass nära som 20–30 meter. Enligt en undersökning från Kantar Sifo, framkommer det att 84% av de tillfrågade äger reflexer för eget bruk. Däremot uppger hela 32% att de aldrig, eller sällan använder reflex när det är mörkt.

– Det är obegripligt att så många gångtrafikanter aldrig eller sällan bär reflex i mörkret. Det borde vara en självklarhet, när det är ett sådant enkelt sätt att minska risken för olyckor, avslutar Cecilia Blom Hesselgren.