Fortsatt tapp för medieinvesteringarna

Fortsatt tapp för medieinvesteringarna

Publicerad
2021-03-09
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under februari minskade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med totalt 15%, jämfört med i fjol.
Samtliga mediekategorier, bortsett från Online video och Sociala medier, backade under månaden. Kategorin Bio har fortfarande 100% i minskning, för andra månaden i rad. Totalt förmedlades ca 845 miljoner kronor under månaden.

– Medieinvesteringarna fortsatte att sjunka kraftigt under februari. De enda mediekategorierna som växte var online video och sociala medier – det är uppenbart att osäkerheten om framtiden består hos såväl annonsörer som mediebyråer, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
– Medieinvesteringarna i februari ligger i nivå med 2009/2010. Samtidigt ska vi komma ihåg att vi fortfarande jämför medieköpen med en period före pandemin. Det är först i april vi kommer kunna jämföra en pandemimånad med en pandemimånad. Fast oavsett är nedgången under 2021 större än under Q4 2020.

Återigen drabbas de tryckta medierna hårdast. Den mediekategori som backade mest under månaden var dagspress storstad; med ett tapp på 47,8%. Även dagspress landsort backade med 42,4%.
Den enskilt största mediekategorin TV, minskade kraftigt under februari och backade med 18,2%. Ackumulerat har TV tappat 14,2% under årets två första månader.

– Återigen är det de tryckta medierna som drabbas hårdast. Även TV föll mycket tungt i februari, med en nedgång om 18,2% och TV är nu nere på 2010 års nivåer, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
– Efterfrågan är svag, priserna sjunker och annonsörer avvaktar med att teckna årsavtal. TV tappade 1 miljard kronor i medieköp under 2020, hittills i år har kategorin redan tappat 100 miljoner – i lågsäsong.

– De digitala köpen går relativt starkt, drivet av online video och sociala medier. Vår växande digitala mediekonsumtion visar sig i medieinvesteringarna, men även faktorer som flexibilitet vad gäller av- och- ombokning, en växande e-handel och krav på att media driver direktförsäljning påverkar flytten av pengar till de digitala kanalerna.

(samtliga bilder på denna sida kommer från Sveriges Mediebyråer)