Andra upplagan av onlinemässan

Andra upplagan av onlinemässan

Publicerad
2021-03-15
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Andra upplagan av Nordic Profile Fair online gick av stapeln i slutet av januari och en återkommande synpunkt, är att man saknar den personliga kontakten med kunderna.

Text: Elmer Törnquist

Kartan över utställarnas montrar

Trots detta är majoriteten av utställarna som vi intervjuat, nöjda till väldigt nöjda. Det innefattar även Maria Olsson, projektledare på PWA, som arrangerar Nordic Profile Fair online.

– Vi är verkligen enormt nöjda. Det blev över förväntan och hela veckan var fullspäckad; från tidig morgon till sena kvällen, kommenterar Maria Olsson.

Exakt 2 354 unika besökare klickade sig in på andra upplagan av Nordic Profile Fair online och totalt gjordes 5 411 besök. Tittar man på de rena siffrorna, så ökade antalet unika besökare med 114% och antalet totalbesök ökade med över 245%, jämfört med den senaste augustimässan. Ökningen mot de fysiska mässorna är förmodligen högre än så.

– Troligtvis är besökssiffrorna ännu högre egentligen, eftersom att många hade gruppmöten och gemensamma inloggningar, fortsätter Maria Olsson.

Det kan dessutom tilläggas, att flera av utställarna hade förbokade möten denna gång under andra upplagan och att en hel del återförsäljare även självmant bokade in presentationer.

– De som har haft video-chatten igång har upplevt mer levande och mer personliga möten, vilket har varit mycket uppskattat i båda leden, säger Maria Olsson.
– Vidare, känns besökarna mer vana vid det digitala och utställarna har varit mer bekväma med verktygen.

Avslutningsvis nämner Maria Olsson, att deras kvällsöppet, tävlingar samt föreläsare drivit trafik till webbplatsen. Man hade Anni Sandgren, hållbarhetsansvarig på New Wave Group, som förklarade vad tredjepartscertifieringar var och vilka utmaningar som textilindustrin stod inför.
Dessutom kunde man lära sig laga mat med Tina Nordström, känd som Mat-Tina, i en annan föreläsning. Hon anordnade även en tävling, där man kunde vinna signerade exemplar av hennes kokböcker.
Vinnarna blev Kattis Lennartsson och Anders Ekvall, på Ett Fyrfaldigt Leve respektive Idé House of Brands.

Maria Olsson och Roger Nilsson

Vidare har PWA tillsatt en projektgrupp, som ska ta fram förslag på en lösning för framtidens kombination av fysiska och digitala mässor. Gruppen består av Maria Olsson i spetsen, tillsammans med Roger Nilsson och Pelle Lundström; som båda sitter med i styrelsen för PWA.

Svårt med känn & kläm
Designvarumärket Sagaform är en av dem som testar på det digitala spåret för första gången och Christer Hallberg, VD på Sagaform, är överlag nöjd med utfallet. Antalet besökare i den digitala montern får högst betyg, följt av kvaliteten på besökarna. Fast …

– Det har varit svårare att hugga tag i besökarna och det har varit svårt att inleda med en intresseväckare på samma sätt, som på en fysisk mässa, berättar Christer Hallberg.
– Däremot är det här ett sätt att kunna ha kontakt med kunderna och vi har ändå haft bra diskussioner med många. Självklart blir det även tidseffektivt utan alla resor.

I de flesta fall har ändå de digitala presentationerna fungerat bra, men avsaknaden av en fysisk mässa märks; det är lätt att det blir en monolog istället för en dialog, när nyheterna visas.

– Vi har många nyheter som kräver att man ska kunna klämma och känna på produkten, vilket har varit lite svårt i det digitala, fortsätter Christer Hallberg.
– Det är kanske inte alla gånger som uppkopplingen har varit optimal heller, men vi har gjort det bästa av situationen och är överlag nöjda med vårt deltagande.

Avslutningsvis nämner Christer Hallberg, att han tror att de flesta kommer uppskatta fysiska mässor mer framöver, men att de digitala mässorna kommer vara ett bra komplement för de, som inte kan lägga den restid som krävs.

Christer Hallberg, Mikael Engström och Beatrice Lindgren på Sagafrom

Fler möten hade varit toppen
En annan förstagångsutställare var det Ljungskilebaserade företaget WSI, som står bakom varumärket Black Hill. I utställningsrummet hade man riggat upp en rörlig kamera och videoskärmar, för att köra produktvisningar av i princip hela sortimentet.

Företaget gjorde en lite annorlunda grej med sina videopresentationer, då man tidigt insåg att det skulle kunna bli långtråkigt för besökarna att bara titta på video efter video och lyssna på monotona presentationer.

– Vi bestämde oss helt enkelt för att skoja till det lite och göra något lite roligare i våra videos. Vi la in kul inslag som en del i en tävling, som vi då hoppades skulle göra tittandet mer intressant, berättar Örjan Boström, VD på WSI.
– Tanken var att besökarna i högre grad skulle titta klart och det känns som att vi lyckades bra ändå, för vi fick flera positiva reaktioner på detta, både under och efter mässan.

– Vi hade några bokade möten under dagarna som var riktigt bra och vi hade många besökare i montern, men en förvånansvärt låg procent som vi chattade med.

Vidare förklarar Örjan, att han tycker att det kändes, som att besökarna inte hade tid att besöka respektive utställare särskilt länge. På en arbetsplats finns det mycket annat att göra och då kanske man inte kan ge 100% fokus till onlinemässan, som man gör på den fysiska och riktiga mässan.

– Hade vi sett bättre kommunikation med fler kunder, hade det varit mer likt de fysiska mässorna. Det digitala spåret är nog fortfarande en inlärningsprocess för många av oss i branschen.

Örjan poängterar dock, att en verkligt positiv sak var att alla med internetuppkoppling hade möjligheten att besöka Nordic Profile Fair online. Mellan tummen och pekfingret uppskattar man, att det var över dubbelt så många besökare i den digitala montern, kontra den fysiska mässan.

– I framtiden, om de digitala mässorna forsätter att användas, hoppas jag att fler tar tillfället att besöka onlinemässan och att man verkligen tar sig tid att besöka alla montrar, säger Örjan Boström.
– Statistiken vi fått visar att antalet digitala besök av enskilda personer, var på liknande nivå som på de senaste fysiska mässorna. Däremot var det en ökning med ca 25% på antalet företag som besökte oss.

Lasse Fröseth och Örjan Boström på WSI

Framtidens möjligheter
Precis som förra gången hängde även Falk & Ross med i denna upplaga av onlinemässan. Den svenska agenten Lars Andrén höll i taktpinnen och han är nöjd med alla möjligheter som mässan ger.

– Det är knappt möjligt för en fysisk mässa att mäta sig med vad onlinemässan ger, när man helt plötsligt har 150 kunder i montern och ska försöka chatta med alla som är intresserade, berättar Lars Andrén.
– Vi har ändå lärt oss hur man ska göra sedan förra mässan och så länge man inte är så robotstyrd, kan man ge ganska avslappnade och naturliga svar ändå.

Vidare uppskattar Lars Andrén möjligheten att kunna vara tidseffektiv och att mässan är en bra uppstart inför en ny säsong. Givetvis saknar han mötet med människor och då också gensvaret man får av att ha en fysisk konversation, att känna skrattet och den goda tonen.

– Fast givet att det här är framtiden, vi ser många som bygger egna digitala showroom i Europa. Efter pandemin, tror jag; en digital och en fysisk mässa per år, avslutar Lars Andrén.

MEC Gruppen

Hur funkar den digitala festen?
Som en leverantör till det mesta, som förknippas med party och fest, stod både Dennis Anderberg och Tim Norell, VD respektive säljare på Candab, med som utställare på onlinemässan. Även om mässan kanske inte var likadan som man är van vid, så var det ändå effektivt.

– Vi är överlag nöjda med själva mässan och vi hade faktiskt ganska många besökare i montern. På så sätt har det varit väldigt bra, men sedan får vi se hur utfallet blev, berättar Dennis Anderberg.
– Problemet märktes dock, när många inte tittar klart på filmerna vi hade, så tappades mycket information på vägen. Dessutom var det svårt att veta när man skulle höra av sig i chatten, för man ville inte störa i filmen.

Effektivt gällande kostnader, planering och kontakt, men ändå anser Dennis, att mycket av det sociala som hör till mässan tappades på vägen.

– Jag är dock övertygad, att när allt börjar öppnas upp igen och vi kan komma tillbaka till en vanlig vardag igen, då kommer Candab att blomstra, avslutar Dennis Anderberg.

Dennis Anderberg och Tim Norell, från Nordic Profile Fair augusti 2019

Kundmötena var guld värda
När vi stämmer av med Mats Åsbrink, VD på Ingli Sweden, om hur deras upplevelse från mässan var, är den i mångt och mycket positiv.

– Vi är mycket nöjda med utfallet från mässan. Kvaliteten på de andra utställarnas presentationer var mycket hög och då framför allt filmerna, som presenterade företagen och produkterna, kommenterar Mats Åsbrink.
– Personligen är jag mest nöjd med att vi på Ingli fick till hela 30 digitala kundmöten, vilket var väldigt värdefullt för oss.

Även om branschen fortfarande befinner sig i en inlärningsprocess i det digitala, känner Mats att de flesta har kommit väldigt långt… Även om vi faktiskt har kastats in i det här ofrivilligt.

– Nu kom det digitala spåret lite snabbare än beräknat, på grund av pandemin, men vi hade nog varit här ändå inom ett par år, fortsätter Mats.
– De digitala mötena och filmerna var helt klart mest positivt, dock anser jag att chatten var mer av en negativ upplevelse, då det var svårt att skapa kontakt. Vissa råkade hoppa in i chatten av misstag och vissa ville bara kika ifred.

Att det digitala är framtiden, det råder det ingen tvekan om. Fast endast som komplement till det fortsatt viktiga och fysiska mötet. Kanske någon form av roadshow eller en mindre och enklare mässa kan vara ett alternativ. Var och hur det kan tänkas utformas, det får vi se då.