Nyfikenhetens år står framför oss

Nyfikenhetens år står framför oss

Publicerad
2021-02-01
Skribent
Redaktionen

26 mars/2020
I drygt ett år var generationsskiftet planerat och det skulle göra ett stort avtryck i ABA Grafiskas historia. Ett stort kalas var planerat, med både snittar och bubbel.

Tre dagar tidigare, den 23 mars, bekräftades pandemin i Sverige. En historisk händelse som ingen såg framför sig och ingen visste heller då, hur stort detta skulle bli.

Där stod jag mitt i pandemin och allt ställdes in. Såväl interna event som kundjobb och istället för bubbel och kalas, kastades mitt hedersfyllda uppdrag rakt in i en krishantering. Nu var vi tvungna att sätta prognoser om en framtid, som indirekt var omöjlig att förutspå för alla; både med och utan erfarenhet.

Det gällde att samla verksamheten, hitta själen i gemenskapen för att tillsammans klara vår prövning. Vi fokuserade på att se nya möjligheter och stärka teamet.

Jag är född positiv och nyfiken. Även om pandemin slog undan benen på oss i april, så har vi hela tiden kämpat med ett leende.

Nyfikenheten är min hunger på att hela tiden vilja utvecklas och lära mig mer. Nyfikenheten är min motor och min drivkraft.

2020 är nu förbi och jag är tusentals erfarenheter rikare.


2021 är förändringens år för alla – nyfikenhetens år för ABA.

I år vill jag förmedla nyfikenhetens fördelar och sätta ett mantra hos alla mina kollegor. Kan vi göra saker på ett annat sätt? Kan vi utveckla processerna, så de blir mer effektiva? Kan vi spara in mer tid?
En stor förändring håller på att ske i samhället. En förändring som handlar om hur vi jobbar.

Det är många arbetsgivare i den grafiska branschen, som måste förstå det nya normala arbetssättet. Begreppet work-life-balance fanns förstås innan pandemin, men många arbetsgivare har nog tvingats till att förstå dess egentliga innerbörd. Det handlar om tillit, förtroende och framför allt just balans.

Vi är en palett av unika individer, alla med sina egna intressen, motivation och livshistoria. Vi brinner för olika saker, både på jobbet och utanför.

Hur får vi våra medarbetare att må bra? Hur får vi våra medarbetare att trivas på jobbet? Kan vi hjälpa våra medarbetare att få ihop sina liv?
Hur får vi våra medarbetare att prestera till max? Hur behåller vi våra medarbetare?

Jag hoppas vår bransch har skapat förståelse och utvecklats under 2020. Det tror jag är oerhört viktigt för vår framtida generation på arbetsmarknaden.

Jag kommer alltid att förespråka flexibilitet, delaktighet och engagemang.

Tillsammans ska vi med nyfikenhet fortsätta utmana äldre strukturer, vara modiga och sätta höga mål tillsammans – för att bli en självklar tryckpartner till våra kunder.

Robine Björklund
VD
ABA Grafiska

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman