Folieleverantören med bredden

Folieleverantören med bredden

Publicerad
2021-02-15
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Trots en härjande pandemi som lamslår världen, står KA Olsson & Gems i Mölndal ändå på stadiga ben. Genom de tre affärsområdena; Tejp & lim, Folie & digitalt samt Display & dekor, har företaget hittat vägarna till en lönsam affärsmodell.

TEXT – Elmer Törnquist

Den grafiska leverantören, som gemene man kanske mest förknippar med initialerna KAO, har rötter som sträcker sig över 70 år tillbaka i tiden. Sedan grundandet, har kunskapen, kompetensen och företaget som helhet, vuxit ordentligt.
Vi samtalar med Emil Gillmor, försäljningsansvarig för Folie & Digitalt på KA Olsson & Gems.

– Enkelt förklarat kan man säga att vi arbetar med det mesta som berör den grafiska branschen, berättar Emil Gillmor.
– Jag har arbetat här i fem år och det är faktiskt intressant att se hur utvecklingen av produkterna går framåt hela tiden.

– Tittar vi på exempelvis folier finns det inte många ytor, som inte går att foliera idag. Samtidigt märker vi att det är allt fler som förstår vikten av att ha en bildekor, som en rullande reklampelare.

Emil Gillmor

__________________________________________________________________
Affärsområden

  • Tejp & Lim – tung industri, fordonsutveckling och rymdforskning.
  • Folie & Digitalt – grafiska verksamheter, arkitekter, tryckerier och event.
  • Display & Dekor – butikskedjor, reklambyråer och marknadsavdelningar.

__________________________________________________________________

Enorma mängder
Av omsättningen, som ligger runt 90 miljoner kronor, står folie och tejp för närmare 70%. I sortimentet finns diverse typer av printbara material som textil, canvas och papper, tillsammans med den enorma mängden av olika folier; inredning, glasdekor, självhäftande och givetvis wrapfolie; alltså bildekor.

– Företaget har varit officiell, svensk distributör för 3M i över 30 år nu och vi känner verkligen att vi har vuxit ordentligt med dem, fortsätter Emil Gillmor.
– Dessutom har vi generalagenturen för märket Stek och alla deras produkter med stenskotts- och skyddsfilm, samt inredningsfolierna från Squid.

Emil poängterar dock, att det kan kännas lite konstigt att företaget har agenturen för Squid, eftersom att det är ett varumärke som numera distribueras av Avery Dennison. KA Olsson är samtidigt en stabil partner med 3M.

– Fast det handlar om två helt olika typer av produkter och vi är givetvis både stolta och glada över att vi har fått förtroende att sälja båda, förklarar Emil.
– Squid är extra roligt eftersom att det är världens första självhäftande och transparenta tyg för inredning. Det gör produkterna både speciella och intressanta.

Vill växa och satsa
Om folie och står för 70% av den totala omsättningen, skulle Emil påstå att segmenten för wrapfolie står för 40% av detta och inredning närmare 25-30%.

– Att vi har varumärken som både Squid och Fasara, ett märke från 3M, gör oss väldigt speciella inom interiördesign, eftersom att de båda är PVC-fria alternativ, säger Emil Gillmor.
– Saken är den, att de PVC-fria alternativen blir allt bättre hela tiden och jag skulle bli förvånad, om inte den större delen av alla material på marknaden har blivit PVC-fria, inom en överskådlig framtid.

– Det är till och med som så, att PVC-fria i vissa fall har längre hållbarhet än likvärdig produkt med PVC.

Allt handlar egentligen om när, var och hur folien ska användas.

– På företaget vill vi fortsätta växa på området folier och därför kommer vi inom en snar framtid utöka säljkåren och satsa ordentligt, fortsätter Emil Gillmor.
– Dessutom kommer vi satsa på våra unika varumärken samt utbildningar.

Med de 70 år av uppbyggd erfarenhet och kompetens, vill personerna bakom KA Olsson & Gems att kunskapen ska föras vidare. Oavsett om kunden i fråga är helt färsk på carwrapping eller ska steget mot att bli en 3M-certifierad montör, tillhandahåller KAO utbildningarna som behövs.

– Dessutom har vi utbildningar i inredningsfolie, sol- och säkerhetsfilm samt PPF, alltså det som är stenskottsfoliering, berättar Emil Gillmor.
– På just PPF kommer vi nu under våren att lansera en mer avancerad utbildning och för att hålla det mer corona-säkert, blir det med mindre grupper på kanske 4-5 personer åt gången.

Tydligare fokus på framtiden
Vi alla behöver dra vårt strå till stacken och under rådande omständigheter, innebär det att exempelvis hålla avstånd och vara extra noga med hygien. Samtidigt ser vi företag som verkligen kämpar för att hålla igång, trots minskade intäkter. Har pandemin påverkat er på något sätt?

– Självklart har den rådande pandemin påverkat oss, precis som för alla andra. Jag hoppas inte jag slår någon på fingrarna, när jag säger att försäljningen av grafiska produkter ändå gått väldigt bra, säger Emil Gillmor.
– Mycket handlar nog om att vi har bredden i företaget och det är just det, som gör att vi har hållit oss flytande. Samtidigt känns det som, att vi på ett tydligare sätt vet vad vi ska satsa på nu.

Förutom satsningen på folier och utbildningar, berättar Emil Gillmor, att man lanserar en helt ny webbshop.

– Den nya webbshoppen kommer ha precis allt man förväntar sig – kunden kommer ha inlogg, där de kommer kunna se sina avtalade priser samt lagerstatus och sin egen historisk.

Mer än så vill Emil inte berätta, eftersom att han vill att kunderna själva ska ta sig in och kika. Däremot är han tydlig med att den nya e-handeln kommer bli ett bra komplement.

Med bra styrning
Lokalerna ligger sedan början av 1990-talet på Sallarängsgatan 3 i Mölndal och profileras med en stor skylt mot motorvägen E6:an.

– Hela KA Olsson & Gems har sedan ungefär 4 år tillbaka, varit ägda av den svenska industrikoncernen Indutrade, säger Emil Gillmor.
– Ägarna vet att vi kan vår bransch bäst, vilket innebär att de låter oss sköta oss själva. De är nöjda så länge bolaget fortsätter på rätt väg helt enkelt, de 21 anställda mår bra, är trygga och laddade.