Att engagera medarbetarna   Till höger; Fredrik Skanselid.

Att engagera medarbetarna

Publicerad
2021-02-08
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

När Fredrik och Anna Skanselid köpte transferproducenten Hot Screen år 2014, visste de redan att det var ett fint och välmående bolag.
Fast att det däremot skulle bli så bra, som det är nu, fanns dock inte på kartan.

TEXT: Elmer Törnquist
FOTO: Lars Knapasjö

Något som däremot finns på kartan, är orten Fjärås och vi befinner oss i norra Halland. Fastigheten framför oss, rymmer nu totalt 8 000 kvm och hit flyttade företaget i januari 2016.
Det är just här, som Hot Screen täcker in all produktion, hela lagret, 46 anställda samt en hel del annat spännande.

Vi möter Fredrik Skanselid, delägare och VD på Hot Screen, som berättar om sitt sätt att leda medarbetarna, om framtidsvisionen och storsatsningen på webbshoppen samt om hur det pandemi-kantade året 2020 slutligen blev.

Den viktigaste tillgången
Allt eftersom att de nya ägarna tog över på Hot Screen, har det gått i en rasande fart. Fredrik och Anna Skanselid var på jakt efter ett företag att köpa och valet föll på ett bolag som uppfyllde deras samtliga tre kriterier; ett välskött företag, i norra Halland, som kunde rymmas innanför fyra väggar.

– Jag har ägt många bolag och rest mycket i mina dagar. Den biten kände jag mig färdig med och jag ville vara nära familjen i Kullavik, berättar Fredrik Skanselid.
– Dessutom var jag noga med att det kunde rymmas innanför fyra väggar. Att bygga en bra laganda och ett bra gäng är verkligen nummer ett. Medarbetarna är den största resursen och deras kunskap är den viktigaste.

Det här är nog själva stommen, som har fått företaget att bokstavligt talat få vingar och lätta till nya höjder. Det här var inget som man räknade med från början.

– I samma veva som vi köpte bolaget, köpte vi även fastigheten. Det var 18 anställda och vi tänkte att vi skulle vara kvar där. Jag hade varit glad om bolaget ökade kanske 2-3% per år och bygga ut och förfina, i takt med att bolaget växte, fortsätter Fredrik.
– Sedan gjorde jag, som jag brukar göra; jag lyfte på locket och engagerade medarbetarna. Då poppade det upp massor av bra idéer.

Fredrik anser, att han själv inte behöver vara duktig på screentryck. Det fanns redan 18 personer som kunde det. Istället var och fortfarande är, hans roll att motivera och säga; gör en analys, åk och titta på maskinen och berätta för mig om vad ni tycker vi ska köpa.

– Visst, jag kan mycket mer om transfer- och screentryck idag. Fast absolut inte på den nivån, som gänget som jobbar här kan, säger Fredrik Skanselid.
– Min arbetsuppgift är att se till att vi når målen på de sista raderna i bokslutet och för att göra det, ska jag pusha och stimulera mina medarbetare i rätt riktning.

Skapar otrolig tillväxt
Spåret som Fredrik Skanselid har kört efter, har visat sig vara ett bra spår. Mellan boksluten år 2016 och 2019, dubblades omsättningen; från 56 miljoner kronor, till 112 miljoner.

– Alla kan köpa maskinerna som vi har, det är ingen hemlighet i sig. Däremot, att få till det recept som vi har och veta hur man optimerar och jobbar varje dag, det är något annat, fortsätter Fredrik.
– För den delen, tillsammans med all vår entusiasm, har vi skapat tillsammans här på företaget. Tack vare detta har vi kunnat växa och bygga ut så som vi gjort.

Den otroliga tillväxten och samspelet i företaget, har gjort att man år 2019 byggde ut fastigheten till de 8 000 kvm som den är idag.

– Att medarbetarna mår bra och trivs har varit nummer ett från början. Därför har vi två gym, en klättervägg i produktionshallen, en hall med biltvätt, fräscha kontor att jobba i och ett cateringkök, förklarar Fredrik Skanselid.
– Jag tycker att det är viktigt att vi gör mycket kul tillsammans och en gång i månaden kör vi en stor månadslunch med alla på företaget. Det kombinerar vi med viktig information och frågor från personalen.

Dessutom avslöjar Fredrik, att de under hösten körde en försenad kickoff. Då bjöd man in ett företag, som grillade barbeque och alla kunde äta gott.
Sedan blev det femkamp i tryckerihallen; den Hot Screen-sponsrade racerföraren Matias Adolfsson instruerade vid en bilsimulator. Det fanns även en mekanisk tjur och en tävling om vem som var snabbast upp på klätterväggen. Femkampen avslutades med en skyttesimulator och pilkastning.

Tillväxt ändå
Kalkylen för år 2020 var att omsättningen skulle landa på totalt 121 miljoner kronor. Sedan slog pandemin till och det blev inte riktigt så.

– Under januari, februari och halva mars, hade vi en tvåsiffrig ökning mot året innan, konstaterar Fredrik Skanselid.
– Sedan kom april-maj och då tappade vi närmare 29-30%. I början av april passade vi på att göra både service och underhåll istället, så det var helt okej.

– Men när vi kom till slutet av april och det fortfarande var väldigt lugnt, då började vi bli lite osäkra. Så vi korttidspermitterade 10 personer.

Fast det tog inte mer än två veckor, innan man var tvungen att avbryta permitteringarna, för då började jobben strömma in igen.

– Sommarmånaderna blev riktigt bra faktiskt och under hösten har vi haft en tvåsiffrig tillväxt. Oktober 2020 blev bolagets bästa någonsin, fortsätter Fredrik.
– Att man får en rekyl efter en tid av nedgång är givet och trevligt, men att det håller i sig är självklart jätteroligt.

Det där hacket under våren gjorde att man fick skjuta upp på en rad investeringar, men i och med att saker och ting började rulla igen, återupptogs investeringarna.

100% screentryckt transfer
När man byggde ut fastigheten, så kan man nästan säga att man byggde en spegelvänd kopia av den ordinarie. På bottenplan, där all produktion sker, har man alltså gjort plats för ytterligare fler produktionslinjer.
Tidigare hade man sex screentrycksmaskiner för framtagandet av transfer, vid årsskiftet installerades nummer sju och det är bara i första hallen. Efter utbyggnaden har man plats för ytterligare sju trycklinjer i hallen.

– Vi screentrycker våra transfer till 100%. Givetvis har vi tittat på och testat flera digitala maskiner också, men vi ser ingen anledning till att köra på det i nuläget, säger Fredrik Skanselid.
– Vi anser att det blir dyrare, långsammare och att det inte håller lika bra kvalitet, som när vi screentrycker. Dessutom producerar vi så höga volymer, då känns det inte vettigt för oss att hoppa på det digitala spåret.

Därför fortsätter företaget arbeta på sitt vinnande koncept. På hemsidan har man lagt upp sitt OEKO-TEX-certifikat och dessutom är företaget certifierade med ISO-9001 och ISO-14001.

Satsning på webbshoppen
Det har lagts många miljoner kronor på att bygga ut fastigheten, som är självförsörjande på vatten och värme. Här finns eget reningsverk samt all den teknik som krävs, för att kunna garantera rätt temperaturer och luftfuktighet i lokalerna.

– Den här fastigheten är anpassad, för att vi ska kunna omsätta 300 miljoner kronor och trycka 50 miljoner transfer per år, berättar Fredrik.
– En annan satsning vi gjort är vår webbshop, där vi lagt otroligt mycket tid och pengar. Nu går upp mot 60% av alla order genom webbshoppen.

Här ger man alla sina kunder en egen webbshop, med alla artiklar till den respektive kunden. Skulle man tillhöra en koncern, kan man enkelt få tillgång till hela koncernens artiklar.

– Tänk er som ett otroligt stort kartotek, fast i digital form. Istället för att kunderna själva ska lagerföra i hyllor och hålla koll på logotyper och andra artiklar, sköter vi den biten här, säger Fredrik Skanselid.
– Historiskt sett har många jobbat med pärmar, post it-lappar och dåliga skisser, för all den information som krävs. Vi kör hela den biten digitalt också.

Här finns allt tillgängligt i ett sökbart register samt ett designverktyg, som räknar ut priset; beroende på om man ändrar storleken på transfern, vilka färger som används och givetvis, vilken transferprodukt man väljer.

– I dagsläget har vi ett antal standardplagg, som man kan designa. I framtiden vill vi utveckla, så att kunderna själva kan lägga in sina egna plagg, förklarar Fredrik.
– Det arbetar vi på just nu, men vi måste lösa problemet med bl a måttskalan för plaggen och markera för sömmar, så ingen råkar placera en transfer över sömmen.

Givetvis finns det fler planer för webbshoppen i framtiden, men till en början blir det mer småjusteringar och stabiliseringar. En annan sak som kan vara väl värd att veta, är att vissa har valt att koppla ihop sig med Hot Screen via EDI. Det gör att många repeatorder helt enkelt hoppar över steget med webbshoppen och landar, direkt i produktionsplaneringen.
Inom satsningen på webbshoppen, gör man även en insats mot idrottssidan. Beräkningen är att man är klar under första kvartalet 2021 och totalt handlar det om drygt 8 000 bokstäver och siffror, i olika storlekar, stilar och färger.

– Vi har dem färdigproducerade och lagerförda sedan tidigare, men vi måste få in dem i webbshoppen också, säger Fredrik Skanselid.
– För att allt ska fungera smärtfritt, tar ändå 8 000 artiklar lite tid att konfigurera in i systemet.

För helheten
I det som förut var matsalen och där man egentligen hamnar först, när man besöker Hot Screen i Fjärås, finner man lite produkter från företaget, lite historik, maskiner och såklart, Blöjpilen; en 2-växlad moped av märket Husqvarna, från 1950-talet.

– Jag köpte den från en antikhandlare, innan vi flyttade hit år 2015. Det behövdes något annat, så man inte bara skulle prata om produkter och företag, säger Fredrik Skanselid.
– Den har verkligen gjort sitt värde värt. Alltid när man har ett möte och tar kaffe, så hamnar den i fokus, vilket är väldigt kul.

Förutom denna moped från Husqvarna, så skymtas även ett par av de egna transferpressarna, som tillverkas fyra mil österut, av Itek AB i orten Kinna.

– Vi förvärvade dem i maj 2019 och det gör att vi kan garantera våra kunder en helhet. Det är inte vårt kärnfokus, men det är en viktig servicetjänst, berättar Fredrik Skanselid.
– Vi håller exempelvis på att utveckla en ny värmepress; Hot 1000-el. Det är en tryckpress, som enbart drivs på el. Med denna vill vi inrikta oss till klubbar och mindre företag.

Dessutom finns modellerna Hot 2000 och Hot 4000, som enligt utsago, ska vara som stridsvagnar; de bara tuggar vidare och gör färdigt jobbet.

Luft under vingarna
Referensen till att företaget fått vingar och lättar till nya höjder, går att finna i Fredrik Skanselids bakgrund. Han är mannen som initialt arbetade på en mekanisk verkstad, utbildade sig till helikoptermekaniker, för att slutligen bli både helikopter- och flygplanspilot.

– Innan jag och Anna köpte Hot Screen, var jag delägare och VD på Norrlandsflyg. Vi hade Sveriges största flotta av helikoptrar, berättar Fredrik.

Bolaget hade en omsättning på ca 300 miljoner kronor och drygt 200 anställda.

– Vi bedrev sjö- och flygräddningar och ambulansverksamhet, så vi jobbade i princip 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året, fortsätter Fredrik Skanselid.

Denna del i livet är dock inte helt avslutad för Fredrik, trots att han sålde sin andel i Norrlandsflyg år 2010.

– Visserligen flyger jag ingenting privat, men jag åker till Karlstad ibland och flyger ambulanshelikopter.
– För mig måste det kännas meningsfullt att flyga och är man inom sjöräddning och ambulans, då är det nog det mest meningsfulla man kan hålla på med.

Det största flygplan Fredrik har flugit är en Boeing 737 och totalt sett har han över 3 700 flygtimmar på sin resumé. Hur många timmar skulle han kunna lägga till, om han får räkna med företagets flygande tillväxtresa? Målet ligger trots allt på, att lyfta till 250 miljoner i omsättning innan 2025.