Årets NWP-företag

Årets NWP-företag

Publicerad
2021-02-22
Skribent
Redaktionen

Profilkedjan New Wave Profile hade i januari sin årliga kick off, dock fick den bli både på distans och digitalt.
Vi på Screen&Marknaden bevakade givetvis detta evenemang och kommer i nästa nummer av tidningen (nr. 2/2021), publicera en större artikel om kickoffen. Tills dess så kommer ett litet smakprov och vi presenterar det företaget som blev utnämnt till Årets New Wave Profile-företag; Z-profil.
Det var givetvis en hel del utnämningar till flera andra också, mer om detta i vårt reportage som kommer.

– Vi har kämpat som bara den och vågat vända på varenda sten i företaget, säger Jörgen Wikström,
VD på Z-profil.

Motiveringen till varför Z-profil vann detta lyder;
Ni har en av de snyggaste utställningarna i kedjan och ett stort hjärta som klappar för New Wave Profile. Ert engagemang och bidrag till kedjan i stort som smått är ovärderligt. Ni jobbar ständigt med utveckling av er egen business och med ett stort fokus på att utveckla tjänstekoncept och höja servicegraden till er kund skapar ni möjligheter att öka era vinstmarginaler.
Våra leverantörer ser ni som samarbetspartners och en avgörande nyckel för att lyckas hela vägen. Ert stora fokus på profilering där ni själva inte minst är ett föredöme i form av varumärkeskalibrering av såväl företaget som personalen är ett framgångskoncept. Att ni dessutom lyckas öka era inköp med hela 25% från en redan hög nivå under ett år som till stora delar präglats av en pandemi är imponerande. Att den stora ökningen mestadels ligger på textilleverantörerna gör att ni sticker ut extra av medlemmarna i år.

Från lagerhållning till leverans
Den Umeåbaserade återförsäljaren har under de senaste åren genomgått stora förändringar, som krävt både tuffa beslut och långsiktiga investeringar. År 2019 gjorde man ett rekordår med 25 miljoner kronor i omsättning och trots pandemin har Z-profil under år 2020 passerat 30 miljoner kronor i omsättning.

– Vi är sjukt stolta över att ha nått ett högt uppsatt mål om att bli bäst i branschen. Under pågående pandemi har vi lyckats göra smarta investeringar och jobbat otroligt mycket med internarbete och kvalitet i alla led, säger Jörgen Wikström, VD.

– Att ta del av New Wave Profiles motivering för Årets företag är ett kvitto på allt hårt arbete vi har lagt ner. Det känns otroligt bra.

Företaget uppger att en stor del av framgången ligger i de konceptlösningar man byggt till större kunder. Exempelvis har återförsäljaren utvecklat en logistiklösning, som gör att de kan erbjuda kunden hjälp i alla led; från beställningar och lagerhållning, till leveranser över hela världen.

– En annan av våra nyckelfaktorer är att vi vågar fråga vad kunderna tycker om oss och våra lösningar. Det är en omfattande process, men det ger oss viktig lärdom och är en klar framgångsfaktor. Utan våra starka kundrelationer hade vi inte varit här idag, berättar Daniel Larsson, partner och säljare på Z-profil.

– Vidare har vi under år 2020 valt att hålla kvar på det vi är bra på och inte dragits med och försökt sälja produkter vi inte har kunskap om. Häromdagen levererade vi 400 par springskor i kundföretagets profilfärger och logotyp. En friskvårdssatsning till kundföretagets personal som uppmuntrar till mer rörelse, vilket är otroligt viktigt då många jobbar hemifrån och lätt blir mer stillasittande, fortsätter Daniel.

Hur ser Z-Profil på framtiden?

– Vi ser en ny generation av inköpare på väg in och det ställer högre krav på oss. Därför fortsätter vi att satsa internt på utbildningar inom försäljning, arbetsmiljö och hållbarhet. Dessutom vill vi även öka vår digitala närvaro med utökad webbhandel.

– Sist men inte minst kommer vi att fortsätta att satsa stenhårt på kvalitet och miljöcertifiering inom verksamheten. Detta är bara början, konstaterar Jörgen Wikström.