IKEA-katalogen går i graven

IKEA-katalogen går i graven

Publicerad
2020-12-07
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Med en upplaga på över 200 miljoner exemplar, går den tryckta IKEA-katalogen nu i graven.
Möbeljätten tror inte att katalogen används lika mycket och på samma sätt, därav att man nu fattat det svåra beslutet att lägga ner den.

– För både kunder och medarbetare står IKEA-katalogen för känslor, minnen och glädje. I 70 år har den varit en av våra mest unika och välkända produkter, som inspirerat miljarder människor i hela världen, säger Konrad Grüss på IKEA.
– Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt, eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna, fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt.

Beslutet har fattats efter grunder om att man vill göra IKEA digitalt och företaget rapporterar att onlineförsäljningen år 2019, steg med 45% globalt sett.

Fem fakta om IKEA-katalogen

  • 1951: Grundaren Ingvar Kamprad satte själv ihop den första katalogen på 68 sidor, som trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige.
  • 1998: Den första katalogen med ”IKEA för företag” släpptes på Internet, i en specialutgåva som enbart innehöll möbler för kontor och företag.
  • 2000: Lansering av både en tryckt och en digital version av IKEA katalogen.
  • 2001: E-handel lanseras för första gången i Sverige och Danmark.
  • 2016: Nåddes den högsta noteringen då IKEA katalogen distribuerades i totalt 200 miljoner exemplar, i 69 olika versioner, på 32 språk och till fler än 50 marknader.