Hultafors förvärvar kända varumärken   Foto; Fristad Kansas Group

Hultafors förvärvar kända varumärken

Publicerad
2020-12-15
Skribent
Redaktionen

Målet är att skapa ett marknadsledande utbud av varumärken och tjänster i Europa. Därför går Hultafors Group all-in och förvärvar varumärkena Fristads, Kansas samt Leijona, från Fristads Kansas Group.
De nya varumärkena uppges ha en total nettoförsäljning, som uppgår till 120 miljoner euro under år 2020 och sysselsätter över 600 medarbetare.

– Hultafors förvärv av Fristads, Kansas och Leijona syftar till att öka kundvärdet och vi är glada över de möjligheter som kombinationen skapar. De förvärvade varumärkena kommer att fortsätta att drivas separat, säger Camilla Monefeldt Kirstein på Hultafors Group.
– Vi ser långsiktiga möjligheter att ytterligare stärka vårt erbjudande genom synergier, framför allt inom lagerhantering och leveranskedjor.

Hultafors Group, inom segmentet personlig skyddsutrustning, består sedan tidigare av varumärken som; Snickers Workwear, Solid Gear, Emma Safety Footwear samt Hellberg Safety.
Förvärvet av de nya varumärkena är en del av Hultafors strategi att växa och utveckla ledande varumärken inom segmentet personlig skyddsutrustning i Europa och Nordamerika.

– Fristads Kansas Group har under de senaste åren gjort betydande förbättringar, med flera viktiga investeringar i produktsortiment, marknadsföring och logistik/lagerhantering, säger Anders Davidsson, VD på Fristads Kansas Group.
– Vi är väldigt stolta över vad vi har åstadkommit och tar nu nästa steg för att ge alla varumärken i vår portfölj, bästa möjliga förutsättningar att utvecklas.

– Vi är övertygade om att Hultafors Group kommer att bli ett utmärkt nytt hem för Fristads, Kansas och Leijona.

De nya varumärkena kommer att fortsätta att fungera som separata, fristående enheter under ledning av Anders Hülse, VD för Fristads.

Transaktionen förväntas avslutas under första kvartalet 2021, med förbehåll för sedvanligt konkurrensgodkännande.