I takt med att kundernas krav på rättvisa produktionskedjor och hållbara fibrer växer sig större, lanserar modeföretaget Residus spårbara leveranskedjor i sina plagg.
Genom QR-koder kan man se leverantörernas inverkan på miljön och villkoren för de anställda i fabrikerna.
– Vi ser att många kunder uttrycker misstro inför gröna märkningar och upplever att de alltför ofta stöter på greenwashing, förklarar Eva-Lena Jonsson, design- och produktionsansvarig på Residus.
Det kan handla om plagg som märks med ekologisk bomull eller 100% återvunna fibrer, trots att verkligheten kan vara helt annan.
Företaget ställer frågorna;
Sedan starten 2017 arbetar Residus aktivt med hållbarhet och det är i samarbete med Trustrace, ett svensk-indiskt techbolag, som man nu lanserar QR-koder på plaggens tvättlappar. Via QR-koden går det att se vilka fabriker som tillverkat plagget; från råvara i fibern, till sömnaden av plagget. Oavsett om plagget är nytt eller köpts i andra hand så finns informationen kvar i tvättlappen och kan läsas in av nästa ägare.
Trustrace har även samarbete med modebolag som exempelvis Filippa K, Fjällräven och Houdini.
…