Nytt avtal för varumärkesskyddande material   foto; Rolling Optics

Nytt avtal för varumärkesskyddande material

Publicerad
2020-10-08
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Uppsalabaserade Rolling Optics, vilka bytte namn från ICTA under sommaren 2020, har nu tecknat ett distributionsavtal med ett kinesiskt bolag för premiumförpackningar; Shezhen Yuto Packaging Technology Co Ltd. Inom ramarna för avtalet ska det kinesiska bolaget sälja Rolling Optics patenterade mikrooptiska 3D-material på den kinesiska marknaden.
Det mikrooptiska materialet används som skydd på produkter och förpackningar mot förfalskningar. Samtidigt kan företag differentiera sig från sina konkurrenter, genom att integrera det visuellt attraktiva 3D-materialet centralt på förpackningen eller produkten.

– Vi är glada och stolta att få samarbeta med vår nya partner Yuto, som är en av Kinas ledande tillverkare av premiumförpackningar. Yuto har ett stort antal välrenommerade kunder inom premiumsegmentet och vi ser stor potential i att kunna erbjuda Rolling Optics 3D-teknik till dessa genom Yuto som distributör i Kina, säger Axel Lundvall, VD på Rolling Optics.
– Jag är mycket glad att vårt partnernätverk växer ytterligare och jag är speciellt glad att ha Yuto ombord. Kina är en mycket viktig marknad för oss och vi ser en stor potential för våra säkerhetslösningar där.

Ett partnerskap med Yuto är av strategisk betydelse för Rolling Optics och öppnar för betydande långsiktiga möjligheter inom affärsområdena Brand Security och Brand Identity. För innevarande år förväntas dock samarbetet få begränsad effekt på Rollings Optics omsättning och resultat.

Axel Lundvall, foto Rolling Optics

Om Rolling Optics
Rolling Optics är noterat på Nasdaq First North och har utvecklat världens mest högupplösta tryckteknologi. Detta har banat väg för tillverkning av mikrooptiska bilder med 3D-effekter, som används i tillverkning av tunna effekter och används som varumärkesskydd.
Problemet med förfalskade varor växer för varje år enligt OECD 2019 och omsätter ca 500 miljarder USD vilket motsvarar ca 3,3% av världshandeln.