Mässorna i rött, för att stödja eventbranschen

Mässorna i rött, för att stödja eventbranschen

Publicerad
2020-10-01
Skribent
Redaktionen

Igår, den 30 september, lyste Kistamässan, Åbymässan och Malmömässan i rött, vilka samtliga är en del av mässbolaget Easyfairs.
Det är en del av den globala kampanjen Red Alert, som syftar till att uppmärksamma det totala affärstopp som just nu råder i hela evenemangsbranschen.

Easyfairs har tillsammans med stora och små företag inom evenemangsbranschen, deltagit i Red Alert för att påminna beslutsfattare om hur stor negativ påverkan den stränga mötesrestriktionen haft på verksamheter inom evenemangsbranschen. Det gäller hela kedjan av professioner som behövs för att skapa säkra möten, konferenser och mässor inom svenskt näringsliv. Det totala stoppet har tvingat flera företag till varsel och uppsägningar.

– Genom vårt deltagande i Red Alert, vill vi sätta fokus på att det är bråttom nu. Vi tar vårt fulla ansvar för att stötta bekämpningen av pandemin vilket i princip innebär en helt nedsläckt verksamhet sedan ett drygt halvår tillbaka och på obestämd framtid, kommenterar Joachim Warnberg, VD, Easyfairs Nordic.

– Behovet av en mer långsiktig plan för återöppnande av säkra möten och tydliga besked kring stöd är oerhört akut i branschen samt för de hundratals bolag som är beroende av oss. Vi är väl förberedda för att kunna öppna våra anläggningar på ett smittsäkert sätt.

Denna trend följdes även av Scandinavium och Ullevi.

– Genom en bra start på evenemangsåret, en snabb översyn av våra kostnader och statliga stödåtgärder har vi som bolag klarat oss relativt väl. Men bakom varje inställt evenemang döljer sig ett ekosystem av, ofta mindre aktörer, föreningar och företag, som nu riskerar att slås ut, säger  Lotta Nibell, VD på Got Events.

Evenemangsbranschen har drabbats hårdare än många andra branscher genom att i praktiken ha verksamhetsförbud. Mässor, event, konserter och sportevenemang har varit inställda i ett drygt halvår (eller spelats inför tomma läktare).

– Ju längre tiden går desto svårare blir det att åter starta verksamheten. Kompetens försvinner och med tanke på att de allra flesta evenemang har en förberedelsetid på mellan sex till arton månader förstår man att många aktörer i branschen är oroliga, fortsätter Lotta Nibell.

Genom att belysa byggnader med röd färg försöker branschen uppmärksamma allmänhet och politiker om att något behöver göras om inte en hel näring med miljardomsättning och tusentals anställda ska försvinna.

– Vi inom arena- och evenemangsbranschen är vana vid att planera, riskbedöma och praktiskt genomföra evenemang med stora publikflöden. Genom att anpassa logistiken går det utmärkt att genomföra trygga och säkra evenemang med betydligt fler än 50 personer i publiken, avslutar Lotta Nibell.