Reklamtröttheten – större än någonsin

Reklamtröttheten – större än någonsin

Publicerad
2020-09-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Så många som sex av tio svenskar (59%) är negativa till reklam och andelen som är mycket negativa, har ökat till 20%.
Minst omtyckt är reklamen i linjär-TV, i digitala play-tjänster och på internetsajter. Även reklam på YouTube och på Google får tummen ned av en klar majoritet.

– Det är oroande att reklamtröttheten har parkerat sig på den här höga nivån och det är en signal som annonsörer, medier och beslutsfattare behöver ta på största allvar, säger Hanna Riberdahl, VD för Sveriges Annonsörer.
– Reklam fyller en viktig funktion i samhället eftersom den informerar konsumenter och skapar konkurrens och tillväxt. Att människor tar avstånd från den får negativa konsekvenser för svenska företag, och i förlängningen svensk ekonomi.

Flest positiva röster får bioreklam; som drygt var fjärde upplever positiv. Även reklam i tryckta tidningar/magasin (20%) samt utomhusreklam (19%) upplevs mindre negativt jämfört med andra kanaler.

Årets undersökning
Undersökningen är framtagen av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Totalt har 2 000 svenskar svarat på sin inställning till reklam. Endast en av tio (12%) svenskar är ganska eller mycket positiva till reklam.
Resultatet visar också att så många som sju av tio (70%) gärna betalar extra för att få tillgång till reklamfria tjänster.

Mediekanaler där reklamen upplevs mest negativ (2020):
Linjär-tv/Tablå-tv 77% ganska eller mycket negativ
Digitala playtjänster 74% ”
Sajter på internet 74% ”
YouTube 71% ”
Google och andra söktjänster 69% ”

Mediekanaler där reklamen upplevs mest positiv (2020):
Bio 27% ganska eller mycket positiv
Magasin i pappersformat 20% ”
Utomhusreklam 19% ”
Morgon-/kvällstidning i pappersformat 18% ”
Brevlåda 16% ”

Läs hela rapporten här (länk)