Gemenskap ger mer   Några av medlemmarna ur kedjan på plats för Fronta Business Camp i Borås

Gemenskap ger mer

Publicerad
2020-09-28
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det här är andra artikeln i en serie om kedjeorganisationer i våra branscher. En artikelserie där vi belyser kedjornas roll och betydelse för medlemsföretagen. Den här gången handlar det om den rikstäckande återförsäljarkedjan Fronta.

Text – Lars Knapasjö
Foto – Elmer Törnquist

Historien om Fronta började med ett bananskal för det var nog aldrig riktigt meningen att söderkisen, entreprenören och åkeriägaren Patrik Nau skulle in i branschen för produktmedia – det bara blev så.

Patrik Nau, VD för Fronta

Vi går 12-13 år tillbaka i tiden. Den idag 53-åriga Patrik Nau drev ett framgångsrikt åkeriföretag; Naus Åkeri; idag med drygt 50-talet medarbetare och en omsättning på över 50 miljoner kronor.

– För att marknadsföra och profilera oss satsade vi på arbetskläder med företagslogotypen på, berättar Patrik Nau.
– Ska man vara fräsch och prydlig, så gick det åt en hel del tröjor, jackor och T-shirts, som vi alltid köpte från Tröjhuset på Ulvsundavägen i Bromma.

Affärerna med Tröjhuset väckte tydligen en del intresse, för en dag stod Patrik Nau som ägare till sin trogna profilleverantör. Som den entreprenör Patrik Nau var och är, tog han klivet rakt in i en ny bransch med nya utmaningar och möjligheter. Idag heter företaget Fronta Bromma, lustigt nog med adress Flygfältsgatan i Skarpnäck, som ligger söder om Stockholm och långt ifrån Bromma, men det är en annan historia.

Det som sker – det sker …
Det tog inte lång tid för Patrik Nau att inse behovet av en leverantörsoberoende samverkan mellan likasinnade kollegor. Det blev starten på Fronta, som dateras till januari 2007. Idag sitter vi i charmiga lokaler på Stationsgatan i Borås, där just Fronta Borås huserar med kontor, showrum, konferenslokal och mysig samtalshörna.

– Det som sker – det sker. Det går inte att påverka allt här i världen, men väldigt mycket är upp till oss själva, menar Patrik Nau.
– Ingenting är omöjligt, fast det gäller att fokusera på oss själva, driva utvecklingen, sätta målen och följa upp dem.

Thomas Hellqvist, som driver Fronta Borås

När vi träffades i mitten av augusti, var Sverige hårt präglat av restriktioner, för att förhindra smittspridning av Covid-19. Hotell och restauranger, idrotts- och eventbranscherna, för att nämna några, har förlorat hela eller stora delar av sin omsättning och sina intäkter. I skrivande stund vet vi inte heller när situationen ska kunna bli radikalt annorlunda.

– Tydligare än så här kan det inte bli, när det gäller vikten av samverkan och gemenskap. Ensam är inte stark, poängterar Patrik Nau.
– Aldrig tidigare har kedjesamverkan varit viktigare och behovet av det tydligare än i dessa dagar.

En i gänget
Fronta har fyra områden som är betydelsefulla för medlemsföretagen. Det är a) de egna varumärkena, b) ekonomiska fördelar, c) effektiv marknadsföring och d) mjuka värden.

– Vi specificerar inte de mjuka värdena i ord, för det blir så lätt självklara floskler som egentligen inte säger någonting.
– Istället försöker vi vara tydliga med tillhörigheten, att känna trygghet i att vara en i gänget, förklarar Patrik Nau.

– Mycket kan vi hämta och inspireras av från idrotten; inte minst fotbollen, där supportergemenskapen är stark och viktig.

Eftersom Patrik Nau är född och uppväxt på Söder i Stockholm och på så sätt nästan infödd Hammarbyare, är det inte så konstigt att Fronta är en av fotbollslagets sponsorer; ett lag med extremt stark supporterkultur.

Att ta ansvar
Fronta centralt omsätter ca 8 miljoner kronor och har i dessa pandemitider helt dragit ner på fast anställd personal samt halverat medlemsavgiften. Medlemsföretagen, varav 26 i Sverige och 11 i Finland, omsätter ca 250 miljoner kronor i härhemma och 150 miljoner i vårt östra grannland. Vilka coronaeffekterna kommer att bli på de här siffrorna är svårt att förutsäga.
Tack vare att man centralt förhandlat fram mycket generösa leverantörsavtal, kan man varje år betala ut pengar till medlemmarna.

– På senare år har Frontas expansion medvetet avtagit något, till förmån för en satsning på att förbättra det vi redan har, bl a på utbudssidan, säger Patrik.
– Vi har troligen branschens bästa digitala sökmotor, men utvecklingen går snabbt och det gäller att hela tiden hänga med.

– Vi har ett pågående IT-projekt, som vi hoppas kunna lansera inom kort och som vi arbetat med hårt, för att säkra framtidens nya utmaningar.
– Fast just inom bl a data och IT är det synd att våra stora leverantörer inte tar sitt ansvar och driver utvecklingen. Det skulle kunna skapa helt andra förutsättningar till att utvidga marknaden och öka effektiviteten.

Till bilden hör också att Fronta äger Driva Lehmans samt både Nobelcard och Gåvokortskungen.

Viktigt med utbildning
Under vårt samtal återkommer Patrik Nau ofta till branschens positiva utveckling när det gäller professionalism, seriositet och kvalitet. Han nämner Torsten Jansson och New Waves börsintroduktion 1997, som lite av en milstolpe.

– Torsten har haft en stor betydelse för branschen, men vi ska inte glömma hans bror; Tomas Jansson, som i åratal pläderat för utbildning och en branschrelaterad kompetensutveckling, säger Patrik Nau.
– I Fronta har utbildningen alltid varit ett prioriterat område och nyligen lanserade vi Fronta Academy, som är en utbildningsplattform helt exklusivt för våra medlemmar. Det handlar om bl a sälj, ledarskap, ekonomi, inköp, kvalitet, miljö och CSR/hållbarhet.

– För att vara en duktig, professionell företagsprofilerare måste man kunna lite om väldigt mycket, precis som Tomas Jansson säger. Det gäller allt från psykologi, ekonomi, kultur, historia, sociologi; man måste vara en mångsidig generalist.

Ett företag att sköta
Även om restriktionerna slagit hårt mot stora delar av näringslivet och varit väldigt inkonsekventa, tycker Patrik Nau, att de statliga stödåtgärderna till stora delar varit bra och passat branschen. Det gäller främst korttidspermitteringarna och sänkningen av arbetsgivaravgifterna.

– Däremot har regelverket varit väl fyrkantigt och svårförståeligt med en makalöst ineffektiv administration.
– Sedan ska vi komma ihåg att allt ska betalas tillbaka en dag av oss företag och skattebetalare.

– Just nu är det visserligen viktigt att vi följer reglerna, men än viktigare att vi har en positiv attityd; vi har ju ett företag som ska skötas och drivas lönsamt.

Som organisation drivs Fronta, som har 12 medlemmar som delägare, av en styrelse med Patrik Nau som styrelseordförande och VD, men det kommer att bli en del ändringar framöver.
Han och Mikael Granström kommer att lämna över det operativa ansvaret till en ny ledning och koncentrera oss på styrelsearbetet.

En ny morgondag
Coronaviruset kommer att förändra världen både i smått och stort. En del kommer att bli som förr, annat kommer att bli helt annorlunda. Vi kommer säkert att se ett minskat, mer prioriterat resande. Kanske färre, men mer prioriterade fysiska möten och effektivare arbetsrutiner. Det är till den verkligheten, som företagen måste anpassa sig.

– Jag kommer tillbaka till att de stora leverantörerna måste ta ett större ansvar för övergripande branschgemensamma frågor, inte minst eftersom vi saknar branschföreningarna som effektivt kan driva de här frågorna.
– Ta exempelvis mässorna där vi aldrig lyckats enas. Vår uppfattning är en fysisk mässa årligen, men med en virtuell version som kan finnas efter mässan och där besökarna digitalt kan återvända till montrarna, titta sig omkring och ställa frågor och göra beställningar.

Just idag är jag stark …
Som ett sätt att skapa gemenskap och tillhörighet bland kollegor i hela vårt avlånga land, initierade Fronta för ett par år sedan Branschgolfen. Det som ett sätt att betona vikten av kollegialitet, för att kunna utveckla branschen och öka den totala marknadsvolymen.

– Att vara företagare och entreprenör, som de flesta av oss är, innebär en livsstil som betyder arbete 24/7, säger Patrik Nau.
– Därför är det viktigt att inkludera glädje, kompisskap och lite glimten i ögat i den bistra vardagen.

Med det sagt, faller det sig ganska naturligt att falla in i tankemönstret och med respekt för både Fronta och det Hammarby Fotboll som de sponsrar, citera Kenta Gustafsson i hans supporterramsa; Just idag är jag starkt …