Dekalbolaget med silverglans

Dekalbolaget med silverglans

Publicerad
2020-09-07
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

I den västmanländska orten Sala, välkänt för den historiskt närliggande Sala silvergruva, finner vi Dekalbolaget i Sala AB; ett tryckeri som genom åren har utvecklats till en helhetsleverantör, för att kunna profilera sina kunder både rätt och komplett.

TEXT – Elmer Törnquist
FOTO – Lars Knapasjö

Att synas… Vad innebär det egentligen? Det beror givetvis på i vilket sammanhang det gäller. Det kan handla om personen som arbetar vid vägen i nattens mörker och behöver rätt typ av reflekterande varselplagg, för att bilisten ska uppfatta situationen i tid och hinna bromsa.
Det kan även handla om att ha en optimal webbsida för verksamhetens ändamål eller en synlig logotyp på skylten i centrum, på fordonsdekoren samt på profil- och arbetskläderna. Oavsett vad, så handlar det om att synas på rätt sätt.

– Vi vill sätta oss ner med kunden och utifrån de krav och förutsättningar kunden har, ska vi hitta det bästa sättet för dem att synas, förklarar Sebastian Niemi-Carlsson, ägare och VD på Dekalbolaget i Sala.

Allt började på Sala Kaross
Det var Sebastians far, Pekka Niemi, som grundade Dekalbolaget i Sala år 2003, men det hela började faktiskt långt tidigare. Det var i slutet av det glada 80-talet och Pekka Niemi var anställd som textare på Sala Kaross, det som idag heter Sala Skåp. Här arbetade Pekka med att tillverka och montera dekaler.

– Pappa gjorde skisserna manuellt på OH-film och ritade av dem på brunpapper mot väggen. Sedan skar han ut folien med en skalpell, berättar Sebastian Niemi-Carlsson.
– Det är stor skillnad mot nu och det är svårt att föreställa sig att det var så mycket hantverk och handjobb, innan skärplottrarna kom ut på marknaden i början av 90-talet.

Åren gick och till slut tyckte Pekka att tiden var mogen; det var dags att bygga något eget. Därför startade han; Pekkas Art & Text år 1994, en enskild firma som huserade i Sala Kaross lokaler. Jobben fortsatte att trilla in och det var strålande tider.

– Jag har väl egentligen alltid haft en fot i den här världen. När jag gick på gymnasiet fick jag extraknäcka och sommarjobba med pappa, fortsätter Sebastian Niemi-Carlsson.

Att Dekalbolaget i Sala AB sedan grundades år 2003 var väl egentligen ingen slump. Sonen Sebastian tog nämligen studenten samma år och kunde efter studentflak och sånger ta av sig den vita mössan; för att direkt kliva in som anställd på det nygrundade bolaget.

– Jag kan verksamheten både inifrån och ut och redan från början, har jag fått vara med och forma den till vad den är idag, fortsätter Sebastian.

Victor Hermansson, Sebastian Niemi-Carlsson och Mattias Däumichen

Fokus på fullservice
Nu har dryga 6 år passerat sedan Sebastian Niemi-Carlsson la händerna om ratten till företaget, för att ta över tronen från fadern Pekka Niemi. Sedan dess har det varit en stadig tillväxtresa uppåt. Mycket har hänt genom åren och det har inneburit utveckling åt alla håll och kanter.

– Mitt fokus under åren har varit att vi ska vara mer än bara ett tryckeri. Vi ska vara en fullserviceleverantör för våra kunder, berättar Sebastian Niemi-Carlsson.
– Visst, sedan kan vi verkligen inte göra allt in-house. Det skulle vara en alltför enorm investering. Och om det är något vi inte själva säljer, så ska kunderna veta att vi kommer fixa fram det på något sätt.

För att uppnå detta fullservicekoncept förvärvades den lokala reklambyrån Allprint Reklam AB år 2015 och då inkluderades även deras digitaltryckeri.

– Det enda som vi inte gör inom det här segmentet är att sätta solfilm på bilar, säger Sebastian lite skämtsamt.

I övrigt finns det mesta inom bolaget, som idag återfinns i lokaler på 400 kvm på Hyttvägen 13 i Sala. Hit flyttade man år 2010, från lokaler som var drygt 160 kvm.

– Vi har även haft en butik för yrkeskläder nere i centrum tidigare och den var även öppen för privatkunder att handla i, förklarar Sebastian Niemi-Carlsson.
– Fast att arbeta på med privatkunder är ett helt annat sätt att arbeta på. Så när ett annat företag visade intresse för lokalen lät vi dem ta över och la ner vår butiksverksamhet.

 

Mer plats för utveckling
När man får större yta, får man även mer plats för att utveckla sig själv och bolaget. Under årens lopp har maskinparken vuxit sig allt större. Just när vi träffar Sebastian, Mattias Däumichen och Victor Hermansson, ska man precis starta ett jobb med att printa på fiberbetongblock till en kund.

– Det här är lite kul eftersom att det är lite annorlunda. Cementblocken använder vår kund som produktprover och ger ut till sina respektive kunder, förklarar Sebastian Niemi-Carlsson.
– Vi printar kundens logotyp och kontaktuppgifter på fiberbetongen, vilket gör det till en kul give-away.

Victor Hermansson

Maskinen som används är en Océ Arizona 1260 GT, en UV-flatbäddprinter som även kan köra rulle-till-rulle.

– Vi köpte den här maskinen för drygt ett år sedan och jag kan inte säga annat än att det var en extremt god investering, fortsätter Sebastian Niemi-Carlsson.
– Jag är ju den typen av person som älskar att hitta på nya saker och printa på nya material. Jag skulle nästan kalla det för att man produktutvecklar sig själv.

I lokalerna skådar ögat även ett monteringsbord från Rolls-Roller, en digitalprinter från Xerox tillsammans med en skärmaskin och två skärplottrar. Ute på lagret hittar vi dessutom transferpressen Hot 2000 från Hotscreen och en stor brodyrmaskin av märket Tajima, med 6 brodyrhuvuden.

– Transferpressen hyrde vi i många år faktiskt, men i våras fick vi ett bra erbjudande om att lösa in maskinen, så då köpte vi den, säger Sebastian Niemi-Carlsson.
– Likaså var det med brodyrmaskinen från Tajima. Vi fick ett extremt bra erbjudande om att ta över leasingkontraktet på den. Hade vi inte fått det så hade jag nästan tyckt att vi kunde börjat med en lite mindre brodyrmaskin.

Att synas på rätt sätt
Men det kanske ändå är bra att man valde en större modell, eftersom att bolaget alltid tipsar sina kunder om att köpa produkter med bättre kvalitet.

– När kunder frågar om reklamprodukter eller profilkläder, som de antingen kommer ge bort eller använda internt, brukar jag oftast säga att det är bättre att ta några färre dyrare kläder, med bättre kvalitet. Hellre det än att ta massor av billiga slit- och släng-produkter, berättar Sebastian Niemi-Carlsson.

Han ger ett exempel på en keps; köp inte den billigaste kepsen, oavsett om det är för att dela ut i en kampanj eller ge till personalen. Det är med största sannolikhet ändå ingen som kommer vilja använda en billig keps.

– Jag brukar förklara för kunderna att det är bättre att ta en lite dyrare modell som folk faktiskt kommer använda och sätta en snygg brodyr på den.
– Det skiljer inte så mycket i pris, men det blir en helt annan upplevelse för den som använder produkten, en positiv upplevelse. Detta gäller allt, oavsett om det är en keps, en T-shirt eller en penna.

Det handlar om att synas och att associeras på rätt sätt; en dyrare produkt av kvalitet återspeglar med all sannolikhet mer kvalitet. Liksom att en produkt av lägre kvalitet inte återspeglar kvalitet på samma sätt.

– Vi har märkt att kunder allt oftare efterfrågar kvalitetsprodukter nuförtiden, än för kanske 5-6 år sedan, fortsätter Sebastian Niemi-Carlsson.
– Det är även skillnader i vilken typ av kund som efterfrågar produkterna, framför allt märker vi att de yngre kunderna oftast har mer krav på produkter, som är hållbara och har miljöcertifieringar.

– Många av våra jobb har mycket med mässor att göra och även den typen av kund har krav, som att de måste vara PVC-fria produkter och liknande.

Dekalbolaget idag
Men vad är Dekalbolaget idag då? Företaget har en personalstyrka på 7 personer och omsätter mellan 7-9 miljoner per år, vilket man gjort de senaste 4 åren. Dessutom kan man skryta med meriter, som att man på den lokala näringslivsgalan Silverglans år 2017 blev utnämnd till Årets Entreprenör samt var nominerad i kategorin Årets Företag.
Dekalbolaget var dessutom nominerade som Årets Företag åren 2014 och 2016 samt att man år 2016 bidrog till att Sala kommun blev årets tillväxtkommun genom ökad omsättning, ökat överskott och utökad personalstyrka.

– Sala är en ganska liten stad, så det märks rätt fort om någon börjar gasa lite mer och då får man mycket uppmärksamhet lokalt, vilket är känns kul, berättar Sebastian Niemi-Carlsson.

Att vara en lokal aktör på en liten ort medför med andra ord fördelar på så sätt.

– Oftast känner man ganska mycket folk härifrån redan från början och då får man automatiskt ett stort kontaktnät. Det finns en styrka i att känna folk till höger och vänster, oavsett om det är privat eller via jobbet, säger Sebastian.
– Nackdelen är däremot om det blir nedgångar på den lokala marknaden, då märker vi på Dekalbolaget av det rätt så fort, eftersom att vi har ett mindre upptagningsområde.

På så sätt märktes Coronapandemin av, genom att många utfyllnadsorders lades lite på is.

– Men många av de stora jobben hade vi fortfarande kvar och det innebar att vi kunde rulla vidare, fortsätter Sebastian Niemi-Carlsson.

Merparten av kunderna finns givetvis på plats i och runtom staden Sala. Här finns stora, lokala aktörer som gör att företaget har jobb i princip hela tiden.

– Sedan har vi även ett gäng kunder i Mälardalen och ett par stycken i resten av Sverige också, sådana med filialer på flera orter.

Sebastian är även tydlig med att de har duktiga branschkollegor i Sala, men att en omsättningsökning på 56% mellan åren 2015-2016 pekar på att kunderna väljer dem, eftersom att de har helheten.

– Fast det var även runt den tiden vi tog in Erik Hammarström som säljare och bara det har gjort så otroligt mycket för oss, påpekar Sebastian Niemi-Carlsson.
– Han säljer på rätt sätt och fokuserar på att bygga långsiktiga relationer. Det är precis så jag vill ha det. Inga korta kontakter för snabba avslut.

Morgondagens planer
Omsättningsökningen tog ett rejält skutt där under 2015-2016 och sedan dess har det varit en både god och stabil tillväxt i bolaget. Men hur ser planerna ut för framtiden?

– Efter tillväxten lutar planen åt att stabilisera bolaget. Vi ska bygga en platå och öka kassan. Sedan satsar vi på att digitalisera hela bolaget. Vi har exempelvis infört ett nytt system för orderflödet och framöver ska vi satsa på webbshoppar för våra kunder, berättar Sebastian Niemi-Carlsson.
– Jag har även fantiserat om att starta filialbolag på andra orter i ett par år, men vi får se vad det blir av det. Nu ska vi stabilisera oss först i alla fall.

Oavsett hur väderleksprognosen ser ut för framtiden på den globala skalan, ser i alla fall Sebastian Niemi-Carlsson och personalstyrkan på Dekalbolaget i Sala på framtiden med ljusa förhoppningar. Vi lämnar silvret, Sala och Dekalbolaget för denna gång med goda förhoppningar om framtiden.