GrafX ska locka fler ungdomar   Foto; Fredrik Persson

GrafX ska locka fler ungdomar

Publicerad
2020-08-18
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Personal

Branschorganisationen Grafiska Företagen drog år 2018 igång utbildningssatsningen GrafX, som man hoppas ska bidra till framtidens kompetensförsörjning. Syfet med kampanjen, som pågår till 2022, är att locka antalet ungdomar som söker sig till den grafiska branschen.
Årets delmål har varit att öka antalet ansökningar till yrkesutbildningarna samt att öka antalet studerande på de grafiska YH-utbildningarna som är teknikinriktade, från 10 till 30 studeranden. Henrik Smedmark har arbetat med kampanjen sedan den drog igång och är nöjd med hur läget ser ut till hösten.

– Det är väldigt roligt att vi nu har 70 sökande till teknikerutbildning och 55 till förpackningsdesign i Sunne samt 82 behöriga sökande till den produktionsinriktade utbildningen hos Yrgo, säger Henrik Smedmark, utbildningsansvarig på Grafiska Företagen.

Branschorganisationen har genomfört aktiviteter som har riktat sig till undomar, exempelvis tog man fram en digital strategi, i samarbete med influensern Simon Lusetti. Dessutom Grafiska Företagen lanserat en hemsida och riktad marknadsföring på Instagram.
Nu går satsningen vidare med konceptet; Ett riktigt nice jobb. Vidare ska man stärka relationerna med skolor och studieyrkesvägledare samt lansera utbildningsboken; Ta kontroll över kompetensen, som skickas till medlemsföretagen under hösten.

De långsiktiga målen

  • Dubblera antalet till 60 studerande på ykresutbildningarna.
  • Utöka till 50 studerande på YH-utbildningarna.
  • Minst 50 kvalificerade med annan bakgrund som söker sig till branschen
  • Till 2020, minska andelen företag som har svårt att rekrytera till under 60% och till 2022, till högst 55%.
  • Minska andelen misslyckade rekryteringar till under 30%.