Ny webbtjänst för digitaltryckta förpackningar   Jesper Hammarström th. Foto; Claes Nordström / Pacsome

Ny webbtjänst för digitaltryckta förpackningar

Publicerad
2020-07-24
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Förpackning

Det nya e-handelsbolaget Pacsome satsar 100% på att korta ned ledtiderna och förenkla förpackningsprocessen online. Det nya bolaget är ett systerbolag till Göteborgstryckeriet Ink n Art, som grundades år 1991 i Los Angeles, Kalifornien, USA och som flyttade till Göteborg i mitten av 1990-talet.

Pacsome startade eftersom att Jesper Hammarstrand, VD på Pacsome, såg en stor tillväxt potential inom förpackningar, men att de traditionella tillvägagångssätten var tvivelaktiga.
Därför tog man fram en ett designverktyg, där kunden själv bestämmer form, färg och material och sedan får designa det med logotyp och eventuella bilder. När beställningen är lagd skickas originalet till digitaltryckeriet, i ett automatiserat flöde.

Att trycka digitalt kan ge en stor frihet, eftersom varje tryck då kan göras unikt. Exempelvis har Coca-Cola haft en framgångsrik kampanj; Share a Coke, där olika namn digitaltryckts på PET-flaskorna.

– Vi vill skippa alla mellanhänder och erbjuda en tjänst där faktiskt alla får verktygen att skapa en bra förpackningsdesign, berättar Jesper Hammarstrand, VD på Pacsome.

Marknaden för pappersförpackningar var år 2019 värderad till 69 miljarder dollar och förväntas öka ytterligare 20 miljarder till 2025. Dessutom väntas marknaden för digitaltryckta förpackningar öka från 5 till 35 miljarder dollar vid 2030.
Ökningen beror till stor del av en ständigt ökande e-handel, där fler och fler varor behöver paketeras. Samtidigt har nya skatter mot plast och en ökad miljömedvetenhet, också banat vägen för återvinningsbar papp som en tillväxtmarknad.

– Tanken är att vi ska öka antalet marknader på sikt. Vi har släppt en första betaversion på fem marknader, men tanken är att fortsätta utveckla sidan och designverktyget, samt öka antalet länder framöver, fortsätter Jesper Hammarstrand.
– Vi vill kunna erbjuda alla möjligheten att skapa egna förpackningar för sina produkter eller andra tillfällen.

För tillfället finns sidan att tillgå på svenska, danska, tyska, polska och engelska, med valutor i SEK, DKK, euro, pund samt den polska valutan Zloty; PLN.