Utbildar för branschens framtid

Utbildar för branschens framtid

Publicerad
2020-06-22
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Genom att väva samman både den praktiska och den teoretiska delen i det grafiska hantverket, är visionen hos Brobygrafiska i Sunne, i norra delarna av Värmland att utveckla den kreativa förmågan hos eleverna; de som till stor del kommer att utgöra branschens framtid.

Text – Elmer Törnquist
Foto – Lars Knapasjö

Brobygrafiska, ringer det någon klocka? Kanske har du läst reportaget om SweFlex; Kämpar för en marknad i förändring, i förra numret av Screen&Marknaden. Kanske har du sett skolans namn i samband med förpacknings- och designtävlingar både här hemma och ute i världen. Kanske har du själv varit eller är intresserad av vidareutbildning inom skolans specifika nisch. Eller kanske är detta första gången du hört talas om Nordens unika utbildningscentrum inom den grafiska sektorn.

Per Branzén

Ett gott rykte
Som så mycket annat, när det gäller det lokala grafiska klustret i Sunne, har även Brobygrafiska sina rötter i etableringen av Tetra Pak på orten år 1992; någotsom banade vägen för entreprenören Inga-Lill Lindqvist att starta en gymnasieutbildning i grafisk teknik mot förpackningstryck; flexografi.

– Vi har också verksamhet, där företagen får komma hit och göra sina tester i och med vår toppmoderna maskinpark, ofta handlar det om konfidentiella projekt. Sedan har vi även företagsutbildningar och en öppen grundkurs, berättar Per Branzén, verksamhetsledare på Brobygrafiska.

Det här är väldigt unikt, inte bara i Sverige och i Norden. Det är även unikt i Europa, att man har den här typen av utrustning och samarbete. Tyskland har en liknande lösning i Stuttgart, men det är mer mot forskning. Sedan finns det Clemson University i South Carolina, USA,vilka Brobygrafiska har ett samarbete med. Det finns inte så mycket mer än så i resten av världen.

Unika utbildningar
Endast fyra år efter att utbildningscentrumet grundades, år 1996, fick skolan rättigheten att även utbilda vuxenelever i det som på den tiden kallades kvalificerad yrkesutbildning, KY. Idag heter det som bekant yrkeshögskola, YH och sedan år 2014 är Sunnegymnasium/Broby och Brobygrafiskas Yrkeshögskola två separata varumärken som marknadsförs.
På den gymnasiala sidan finns bl a det industritekniska programmet Grafisk produktion med två inriktningar; Originalare och Tryckare. På andra sidan, på yrkeshögskoleutbildningen, belägen i den specialbyggda byggnaden; Idéum, finner vi morgondagens förpackningsdesigners, -konstruktörer och -formgivare.

– Byggnaden där yrkeshögskoleutbildning finns och där vi just nu befinner oss,är specialbyggd för förpackningsdesigners och för att vara en mötesplats för organisationer och företag, när det gäller allt som har med förpackningar och förpackningsdesign att göra, förklarar Per Branzén.
– Eleverna är nästan alltid här och arbetar eller pluggar. Ofta ser man pizzabudet komma hit med stora leveranser på kvällarna och fem minuter innan larmet går, kl 23.30, då går man hem och sover.

– Det kan inte sägas att Sunne har världens mest pulserande uteliv direkt; förutom skidbacken, Selma Spa och lite träningsmöjligheter. Man lever intensivt här i två år och är dessutom ute på praktik.

Det viktiga för en yrkeshögskola är att man sammanflätar både praktik och teori i sina tvååriga utbildningar. Det finns höga förväntningar innan man som elev börjar sin utbildning, men även de som kommer till Sunne utan förkunskaper kan tillgodogöra sig utbildningen. Ibland är det till och med så att de utan förkunskaper, kan gå om de som kommer hit med förkunskaper. Det handlar om individuell ambition, energi och engagemang.
Med dessa förutsättningar har man idag utbildat totalt 1 802 personer sedan år 1996.

Brett utbud
På Brobygrafiska finns ett brett utbud av utbildningar. Exempelvis en utbildning som heter Förpackningsdesigner. Den har funnits sedan början av 2000-talet och tillkom tack vare diskussioner inom Sweflex, som berodde på att tryckerier ofta fick ofullständiga jobb från design- och reklambyråer.
Då gjorde man om och gjorde rätt.Man tog fram en utbildning, inte bara i design, utan som kombinerar det med både konstruktions- och tryckkunskap. Det innebär att man läser bl a förpackningskonstruktion, prepress och grafisk design.

– Vi ser att vissa elever är mer intresserade av konstruktion, då öppnar det upp för arbete på exempelvis IKEA, Stora Enso, Smurfit Kappa.
– IKEA har ett 40-tal förpackningsdesigners anställda, varav 26 kommer från Brobygrafiska, påpekar Per Branzén.

– Annars går man mot designbyråer och in-house designbyråer. Vissa hamnar på tryckerier och varumärkesägare. Exempelvis är Director of Supply Chain på Löfbergs Lila en tidigare elev från Brobygrafiska.
– Sedan har vi också utbildningen Grafisk formgivare/tekniker, en utbildning som tidigare hette Grafisk medieproduktion.

Av de som gick ut år 2017 har 29 av 30 en fast anställning, den sista valde att läsa vidare på universitet. Fast det är även många akademiker som söker sig till yrkeshögskolan Brobygrafiska.
Kanske har man läst en treårig medie- och kommunikationsutbildning på universitet och högskola, som man vill komplettera med ytterligare två år i Sunne – för att verkligen lära sig hantverket från grunden.

Brobygrafiska har nyligenhaft kontakt med Fespa Sweden, där man diskuterat om och undersöker möjligheterna för en utbildning med inriktning påscreentryck.

– Vi har ingen screenutrustning på plats än, så det kan bli aktuellt att vi kör vissa saker in-house och vissa saker på distans, berättar Per Branzén.
– Utmaningen för Fespa Sweden, precis som för alla andra, är att få in nya i branschen. Att fånga dem redan på gymnasiet, är något som vi inte tror på, utan det blir mer vidareutbildning för befintlig personal på företagen.

Esko Kongsberg

Teori och Praktik
Utbildningarna på Brobygrafiska behöver inte vara en kompletterande utbildning, det kan också vara en karriärväxlare Det kan exempelvis vara någon i medelåldern, som vill göra något nytt istället. Snittåldern på skolans studerande ligger på runt 28-29 år.

– Det är det yrkeshögskolan perfekt för, med sinblandning av teori och praktik och hur vi bedriver studierna, säger Per Branzén.
– Vi tycker, att det är viktigt att avvägningen mellan teknik och design är välbalanserad. Därför går vi in i de olika kurserna som Retuch, Grafisk teknik och matchar detta med vår företagspraktik; LIA – Lärande i Arbete.

– Vi gör som så, att vi lär eleverna ordentligt med programvara på hösten, för att de ska vara rustade för att praktiken på våren. Då kollar vi det ordentligt och kvalitetssäkrar att alla verkligen är godkända i alla kurser inför LIA.
– Dessutom styrs vi på skolanockså av förväntningarna från företagen som tar emot eleverna, om att Brobygrafiskas studenter håller en hög kvalitet.

När personal från Brobygrafiska är ute och besöker företagen, där eleverna gör sin LIA-praktik, frågar man om de tycker att utbildningen håller en bra kvalitet och relevans. Alla säger, att utbildningen ligger helt rätt,oavsett om det är en stor byrå i Stockholm eller ett litet tryckeri i Malmö.
De studerande brukar ofta söka sig till mindre byråer, där de får vara med på fler moment som exempelvis sälj, marknadsföring och hur man tar betalt för jobben;tidsbudgetering.

– Sedan har vi också utbildningen Digital designer. Här går vi mer in på programmering och gränssnittsdesign och olika programvaror. Det här är något som har väldigt stor efterfrågan just nu; att jobba som grafisk designer, med After Effects och Motions och allt sådant, förklarar Per Branzén.

En ny inriktning
Något som även kommit in utbildningsplanen på senare tid, är att man kan söka kortare utbildningar. Ofta är det så att företagen vill ha en ny eller modifierad inriktning på sin verksamhet, men har man inte riktigt rätt arbetskraft för det.

– Då har vi tittat på möjligheterna att göra 75-poängsutbildningar; en YH-poäng motsvarar ungefär en studiedag och det motsvarar då drygt 15 veckor.
– Vissa företag har kanske jobbat mycket med print, men vill gå mer mot det digitala. Andra kanske har jobbat mycket digitalt och vill nu gå mer mot förpackningskonstruktion.

– När ettorna börjar, går de ut på LIA-praktik efter bara 4-5 månader i skolan. Genom att vi varvar de teoretiska ämnena med praktiken, förstår eleverna mycket bättre; varför lär jag mig det här, förklararLucas Engqvist, utbildare på skolan inom tryckteknik, tryckhistoria och olika grafiska programvaror
– Vi anser, att det ger väldigt mycket att få komma ut i praktik tidigt. De studerande får en annan typ av förståelse och lär sig komma med nya lösningar på tidigare problem.

Brobygrafiska har en av Europas mest tekniskt välutrustade grafiska miljöer och erbjuder utbildningar under konceptet;Från idé till färdig produkt, inom flera produktionsområden.
Man erbjuder också vidareutbildning för företag inom tryckteknik på grundnivå och avancerad nivå, förpackningsdesign, förpackningskonstruktion och digital design.

Canon Arizona

Viktigt med test
Det finns mycket som är unikt på Brobygrafiska. Det gäller inte minst den omfattande testverksamheten. Det kan vara alltifrån prov av papperskvalitet och barriärer, tilltypografi.
Exempelvis hade BillerudKorsnäs ofta många medarbetare här för olika tester inför satsningen av KM7, som är världens modernaste kartongmaskin och som invigdes på Gruvöns Bruk i oktober förra året i närvaro av bl a prins Daniel och näringsminister Ibrahim Baylan.

– Canon har ställ en Arizona UV-printer hos oss och det enda vi betalar för är serviceavgiften. Vi har även fått ett skärbord från Kongsbergs och en rad andra maskiner och utrustningar, someleverna får använda hur mycket de vill.
– Lokalerna och allting som reglerar temperaturer och luftfuktighet är specialbyggda för utbildningarna som vi har här, förklarar Per Branzén.
– Vi har också en Fischer & Krecke 6s-8/Bobst, vilket är en fullstor flexografitryckpress med möjligheter att trycka upp till åtta färger, både vatten- och lösningsmedelsbaserade. Maskinen är utrustad med bl a Smart GPS monteringsmaskin och Eltromats web video 3000.
– Vår tryckpress körs alla dagar i veckan både i utbildningssyfte och för tester. Detta innebär att vår personal har lång erfarenhet av konfidentiella uppdrag och många olika typer av provtryckningar.

Maskin för flexografiskt tryck

Den fullskaliga testmiljön är helt unik i sitt slag i Europa och kan användas på olika sätt; både för direkta och konfidentiella uppdrag, men även vid deltagande i olika forsknings- och innovationsprojekt. Man kan erbjuda hjälp direkt på plats, men även arbeta tillsammans med fler aktörer eller medverkande i det omfattande nätverket. Brobygrafiska har ett väl utbyggt nätverk av aktörer och kompetens, som kan bidra till nya lösningar.

– Vi har exempelvis ett projekt igång just nu, med SweFlex. Det handlar om fossilfria laminat. Vi vill bidra till utvecklingen, för att bli kvitt oljebaserade barriärer, säger Per Branzén.

Det gör man även i samarbete med Paper Province i Karlstadsregionen, som är ett världsledande kluster för bl a tillverkare av pappersmassa med inriktning på skogsbaserad biokemi och ett fossilfritt samhälle.

Stort för liten ort
Det är mycket som har hänt här i lilla Sunne sedan Tetra Pak etablerade sig 1992, som exempelvis att Marvaco kom till som en spinoff av Flexopartner, tidigare Miller Graphics. När TetraPak etablerade sig på orten, började Millers köpa upp företag ute i Europa, så nu finns det bl a två tunga prepress- och reproföretag här i Sunne, tillsammans med Brobygrafiska är det ett kluster som imponerar.

– Dessutom har vi två relativt nystartade flexotryckerier här; Optipack och HQprint, berättar Per Branzén.
– Vi har även ett företag, som varit igång i tio år nu, som heter Primeblade, som gör rakblad. De fick nyligen en ny agent i Mexico, så det händer verkligen saker hela tiden.
– Inget av detta hade egentligen hänt, om det inte var för det fantastiska samarbetet och den enastående entreprenörskulturen som finns här.

Dessutom deltar Brobygrafiska i EU-programmetErasmus, som bidrar med 4,2 miljoner kronor varje år, för att de studerande ska få möjlighet till internationell praktik på företag. Det innebär att skolans praktikanter får ca 65 000 kronor i studiebidrag från EU. I första hand har skolan koncentrerat sig mot Köpenhamn och Oslo.

– Självklart har man möjlighet att åka till exempelvis Spanien, men vi känner att vi har mer kontroll och koll på våra elever som har praktik i närheten. Vi besöker ju alla, som är på LIA-praktik, för att kolla att allt går bra.
– Hela den här blandningen och kontakten med alla de olika aktörerna, gör att det blir en väldigt speciell miljö här på skolan och i området.

Fiktiva festivaler
Vi träffar några elever i Idérum, som sitter i en av flera olika projektgrupperoch arbetar med marknadsföring till en egenvald fiktiv festival.

– Vi har valt att arbeta med en festival, som handlar om klassisk musik och konst. Nu sitter vi och arbetar med en affisch till festivalen, förklarar en entusiastisk kille.

– Det är kul och spännande, eftersom att det blir så många olika projekt vi gör. En annan grupp håller exempelvis på med en festival, som handlar om country och secondhand, säger en likaledes entusiastisk tjej.
– I projektet ska vi ta fram åtta olika saker, en av dem är digital marknadsföring, en annan är en trycksak.

I ett annat klassrum finner vi ett gäng, som går Grafisk design. För dem är uppgiften att ta fram framtidens filmaffisch; hur ska den se ut?

– Det handlar egentligen om ett koncepttänk och vi ska få ut så mycket som möjligt av vår idé på 48 timmar, säger en av eleverna.

Vill utöka utbildningarna
Inför 2021 mobiliserar Brobygrafiska, med finansiellt stöd från Grafiska företagens stipendiefond, genom att ansöka om nya utbildningar och vidareutbildningar inom den grafiska branschen. Syftet med de nya yrkeshögskoleutbildningarna är att bidra till branschbreddning, kompetensförsörjning och möjlighet att erbjuda unika grafiska- och digitala tjänster.
Brobygrafiska har målet att utöka erbjudandet av utbildningar och därigenom bidra till den grafiska branschens framtidsutmaningar och omställningsförmåga.

– Vår plan är att ansöka om 12 utbildningar i juni 2020 med utbildningsstart hösten 2021, säger Per Branzén

Redan nu har tre av de 12 ansökta utbildningarna fått grönt ljus; Hållbar varumärkesstrategi, Front-end designer samt UX-UD designer. Det är tre distansutbildningar på 75 YH-poäng vardera, vilket motsvarar ca 25 veckor, som startar både vår- och höstterminerna år 2021.

Per Branzén

Brobygrafiska har ett unikt koncept med en kombination av att finnas i en landsbygdskommun med globala samarbeten, unik utrustning och heltidsanställd spetskompetens. På sin hemsida skriver man bl a;

– Vi är en grafisk designskola med rötter i tryckkonst och framtidsutsikter inom digital innovation.

Bättre än så kan inte den unika verksamheten i den lilla värmländska orten Sunne och på Brobygrafiska sammanfattas. Det skulle nog även imponera rejält på guldsmeden Johan Gutenberg från den tyska staden Mainz, som på 1440-talet uppfann de tekniska förutsättningarna för boktryckkonsten; något som revolutionerade världen och blev grunden till dagens grafiska sektor.