Fristads i nytt segment   Foto; Fristad Kansas Group

Fristads i nytt segment

Publicerad
2020-06-10
Skribent
Redaktionen

Arbetsklädestillverkaren Fristads, som har tillverkat arbetskläder i närmare 100 år, tar nu steget in i ett nytt segment, när man lanserar en utomhuskollektion för att nå en bredare kundgrupp.

– Vi vill göra det möjligt för fler att använda våra plagg och ser det som ett naturligt steg att bredda vårt erbjudande med kläder för en aktiv fritid, säger Anders Hülse, VD på Fristads.
– Vi har tillverkat arbetskläder för professionella användare sedan 1920-talet. Därför har vi en gedigen kunskap om vad som krävs, för att tillverka kvalitetsplagg som tål att användas i alla situationer.

Minimalt avtryck
Företaget uppger att en viktig del i framtagande av kollektionen har varit att plaggen ska ha minsta möjliga klimatavtryck. Det är något som går i linje med Fristads fokus att minska sin totala påverkan på klimatet.

– Plaggen är helt tillverkade i ekologiska och återvunna material och har därför i grunden en lägre påverkan på miljön, fortsätter Anders Hülse.
– Vi har även valt att klimatkompensera för våra koldioxidutsläpp kopplade till utomhuskollektionen.

Suddar ut gränserna
Att många använder sina arbetskläder även utanför jobbet är ingen nyhet. Faktum är att trenden inom arbetskläder de senaste åren har gått mer och mer mot att ta inspiration från sportvärlden.

– Gränsen mellan jobb och fritid blir allt mer flytande, vilket syns på den designutveckling som gjorts för arbetskläder de senaste åren, säger Anastasios Lappas på Fristads.
– Därför känns det helt naturligt att vi nu suddar ut gränsen ytterligare.