Startar ny organisation

Publicerad
2020-05-22
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

I allt högre grad väljer konsumenterna att handla från e-handlare som arbetar för att förbättra sin hållbarhet, visar rapporten E-barometern. Därför bildar Sveriges e-handlare nu den egna organisationen Hållbar E-handel, för att skapa en hållbar svensk e-handel.
Den 10 februari samlades e-handlare och hållbarhetsexperter i Stockholm, i ett möte initierat av branschorganisationen Ehandel, för att arbeta med den viktiga frågan; Vad är hållbar e-handel? Expertgruppen kom fram till att det viktigaste perspektivet för svensk e-handel bör vara konsumenterna.

– Vi behöver fokusera på det som konsumenterna så starkt kopplar till e-handel idag, själva leveransen. Det är det som tydligt särskiljer e-handel mot traditionell handel, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.

För alla som säljer via e-handel
På mötet beslutades att starta organisationen Hållbar E-handel, som ska verka för en mer hållbar svensk e-handel, bl a genom kunskap, kommunikation och samverkan. Fokus på att göra det enklare för konsumenterna att välja en hållbar leverans.

– Det här är ett väldigt viktigt initiativ för alla oss som jobbar med e-handel. Alla e-handlare behöver ta ett stort ansvar för sitt eget hållbarhetsarbete och det ska vi hjälpa till med, säger Patrik Rees, ordförande för Hållbar E-handel.

Organisationen kommer erbjuda alla som säljer via e-handel ett medlemskap med möjlighet att certifiera personer, som får kunskap och verktyg att arbeta med företagets hållbarhetsfrågor.

– E-handeln är på många sätt mer hållbar än den traditionella handeln, inte minst sett till att man binder mindre kapital. Vi ställer oss absolut bakom det här initiativet, kommenterar Niklas Storåker, VD på Pricerunner.