DTS är sista skriket

DTS är sista skriket

Publicerad
2020-05-25
Skribent
Redaktionen

Det enda man inte kan köpa för pengar är tid. Därför kan en lösning, där man kan få mer jobb gjort, under samma tid, vara av intresse. Redaktionen för Screen&Marknaden har besökt Brodyr Konsult i Linköping, för en närmare titt på just den lösningen för screentryckare.

Text – Elmer Törnquist
Foto – Lars Knapasjö

Det talas vitt och brett om automation och robotisering inom samtliga branscher, till och med inom den traditionella och något konservativa tryckeribranschen. När analysföretaget Forrester i fjol, tittade på 11 techrelaterade trender inför år 2020, kom automation och robotisering på sjätte plats.
Nu har detta kanske inget med robotisering eller automatisering att göra i den bemärkelsen, men Computer-To-Screen eller Direct-To-Screen, förkortat CTS och DTS, kanske kan spara in just de viktigaste minuterna.

– Vår DTS-maskin underlättar en hel del; det är snabbheten i den och smidigheten i att vi slipper hantera filmerna, säger Ove Lindh, VD på Brodyr Konsult.

Ove Lindh och Kenneth Sellin

Nästa i ledet
Screentrycket fungerar nog på samma sätt idag, som det gjorde i sin vagga för ca 2 000 år sedan; det är färg som med en rakel, pressas genom en väv i en spänd ram med en delvis täckande schablon.
De stora utvecklingarna har mestadels varit nya raklar, miljövänligare och bättre färger, bättre vakuum- och belysningsbord och såklart automatsnurrorna, som kanske var den senaste stora revolutionen på området. Som nästa i ledet av utvecklingar, kommer kombinationen av inkjetprint och datorkraft; i formen DTS.

– Det är en fruktansvärd skillnad mot hur man gjort tidigare. Vi sparar tid, pengar och kvaliteten är fantastisk, berättar Lennart Carlsson, VD på Pecon Print, via telefon.

Just den här maskinen, en Freestyler, kommer från återförsäljaren Clubshop, i närliggande Norrköping, bara fyra mil från Linköping.

Filmerna i datorn
Det är en relativt liten maskin ändå, med en printbredd om högst 66 cm. Eftersom den är så pass liten, har den fått en plats i fikarummet, bredvid datorn.

– Man ska egentligen inte ha maskinen ute i produktionslokalen, då alla såna här lösningar måste ha en kontrollerad omgivning, säger Kenneth Sellin, säljare på Clubshop.
– Skillnaden är dock att här sitter printhuvudena direkt på kassetten och det betyder att när den printat klart, åker kassetten tillbaka och sätter sig i dockningsstationen.

– Om den mot förmodan skulle torka, så handlar det bara om att byta ut en kassett. Inte hela printhuvudet.

Just därför står den i fikarummet och som sagt, bredvid datorn. För det är där hela biblioteket med alla motiv ligger.

– Istället för att leta efter en film i kartoteket, där man ska gå igenom hela arkivskåpet i jakten, så finns allt sparat i filer på datorn, berättar Ove Lindh.
– Däremot så måste jag erkänna att det ofta står mycket information på filmerna, som man kanske inte skriver i filerna alla gånger, så lite information kan gå förlorad om man inte är noggrann.

Det Ove syftar på är exempelvis vilket färgblandning man använt sig av och hur många rakeldrag man gjort på varje ram.

Med fyra kasetter
Denna DTS använder sig av fyra kasetter, som innehåller ett vattenbaserat inkjetbläck, för att printa filmen direkt på ramen. Bläcket som används är av en specialtyp med UV, som hindrar ljus från att släppa igenom.

– Ett sånt här jobb brukar ta mellan 3 till 5 minuter, beroende på motivets storlek, säger Kenneth Sellin.
– När printjobbet är klart lägger man ramen i belysningsboxen och sedan spolar man bara av den.

Eftersom att tonern printas direkt på emulsionen och således fastnar omgående, sedan lägger man bara ramen i exponeringsboxen, som inte behöver ha vakuum.

– Det är framför allt arbetstiden som är den stora kostnaden i ett tryckeri. Mycket av pengarna ligger alltså i olika tidsbesparingar och hur strukturen är på tryckeriet, fortsätter Kenneth.
– Visst, sedan är det färgen som kostar när man screentrycker. Men det är inte så mycket färg som går åt per tryck. För Freestylern är det mer att det är tonerkassetten som kostar några hundralappar.

Kenneth framhäver att maskinen är en del av strukturen, som samtidigt minskar arbetstiden och ger en högre produktionstakt.

– Idén med en sån maskin är att man egentligen bara ska behöva sätta igång printjobbet, för att man istället ska kunna arbeta med annat under tiden och då bli mer produktiv.

Visserligen har det fungerat med vanliga filmjobb i alla tider, men tanken med en DTS är, sammanfattat; att det ska ge mer tid till annat, spara plats i lokalerna och framför allt, att det blir bättre kvalitet.

Smidigt och exakt
Maskinen arbetar med en upplösning på 1200 x 1200 dpi, vilket med andra ord är en av de bättre upplösningarna på marknaden. Dessutom har tillverkaren anpassat maskinen med ett tri lock-system; vilket gör att samtliga ramar som printas alltid hamnar på exakt rätt plats, via tre punktfästen.

– Det är väldigt smidigt eftersom att man aldrig behöver justera och precisionanpassa allting, det hamnar exakt på rätt plats i automatsnurran som också har ett tri lock-systemet, berättar Kenneth Sellin.

Även om DTS-tekniken funnits ett par år på marknaden i Sverige, har den ännu inte fått ett ordentligt fotfäste. Fast troligtvis kommer Direct-To-Screen bli ett stabilt komplement till den traditionella schablontillverkningen.