Vinden vänder   Elmer Törnquist

Vinden vänder

Publicerad
2020-04-27
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Det blev visst lite brantare på den ekonomiska kurvan nu, än vad ekonomer och institut förutspådde för något år sedan. Rätta mig om jag har fel, men likväl som att en ekonomi vänder ner, så vänder den även upp. Allt går nämligen i cykler. Vi har sett det förr, vi har tagit oss igenom det och vi kommer uppleva det igen.
Vi ska inte förringa att situationen är jobbig i rådande läge, speciellt med tanke på att branschen till stor del drivs av olika former av möten och events. Vår omvärld har ställt sig på högkant, men det betyder inte att världen slutar snurra för det. Trycksaker och produktmedia som kommunicerar med människor i samhället är fortfarande en viktig spelare.
En specifik produkt som jag har märkte ökat kraftigt, är exempelvis de tryckta och slitstarka golvdekalerna, som har poppat upp i varenda livsmedelsbutik. Skyltar, affischer och informationsblad är även det, produkter som är viktiga nu och framöver.
Fysisk reklam har nog aldrig varit så betydelsefullt som nu. Visserligen sitter många uppkopplade hemmavid, men att ett avbrott från skärmarna uppskattas i allra högsta grad.

Ett flertal företag i branschen har antingen ställt om den vanliga produktionen eller kompletterat den, med produkter till vårdcentraler och sjukhus.
Bara där ser vi tydligt ett mänskligt kännetecken. Vi bryr oss om varandra och vill hjälpa varandra … ursäkta, det handlar faktiskt om två mänskliga kännetecken.
Det andra är att människan är lösningsorienterad, hittar nya vägar framåt och tänker utan för boxen, som man säger. Det finns säkert 374 andra produkter och tjänster som ingen tänkt på än heller, så fortsätt att tänka positivt och bolla idéer, det kan vara nästa stora grej. Vem vet?

Ta det här numret av tidningen som ett exempel på detta och spana in omslaget; en annons, vem hade trott det egentligen? Det är annorlunda, nytänkande och kul.
Även fortsättningsvis håller tidningen hög klass och är fylld av nya och spännande nyheter från branschen och i detta nummer, inte färre än fyra tunga reportage. Vilka sträcker sig från; den lilla orten Sunne i Värmland, ett stopp i Värmlands residensstad Karlstad, en sväng förbi centralorten i Sveriges femte största kommun, Linköpings kommun och slutar i den lilla orten Aplared, utanför Borås.

Skäm bort dig själv, glöm bort allt om distansmöten och allt annat elände. Läs detta nummer av tidningen och blicka framåt, mot en framtid där produktionen är igång och vi återigen, utan restriktioner, kan träffas på möten och mässor.

Fridens liljor
Elmer Törnquist
Chefredaktör