Sagan om Pelle   Jan Veres

Sagan om Pelle

Publicerad
2020-03-17
Skribent
Redaktionen

Pelle är 63 år, bor och arbetar i Grönköping. Han sitter ensam i fikarummet på Pelles Tryckeri AB, med en kopp ljummet kaffe i handen och tänker på sitt liv. Tryckeriet, som är hans eget företag, är uppkallat efter honom själv.
Pelle är bitter och tänker på sin far som alltid upprepade ordspråket; Bättre en fågel i handen än tio i skogen. Pelle har jobbat hela sitt liv i den grafiska branschen som egenföretagare. Hans eget motto har alltid varit; Det som funkade igår, funkar imorgon.
80-talet, det ljuva 80-talet. Då var det 20 personer som jobbade hos honom. Affärerna gick strålande. Jobben strömmade in och Pelle kunde sitta på sitt kontor och lite kaxigt tacka nej till vissa kunder som han tyckte var lite snorkiga. Det spelade ingen roll, det kändes som om alla ville trycka hos honom. Under 90-talet var det nästan samma sak. Hans offsetpressar rullade på.
I början på 00-talet började det komma in digitala tryckpressar på marknaden. Trams, tyckte Pelle, vem vill ha trycksaker från en kopiator? Pelle började märka att det inte var lika många som ringde till hans tryckeri längre. Men enligt honom själv var det bara en tillfällighet. Han förlorade sin största kund och då var han tvungen att säga upp några personer för att inte gå minus på sista raden.

2010 kom det några personer från Stortryck AB. De ville köpa hans tryckeri för 5 miljoner kronor. Pelle slängde ut dem. Han hade aldrig i livet blivit så kränkt. Enligt Pelle själv var bara maskinerna värda 3 miljoner, trodde han i alla fall. Han som hade slitit i nästan 30 år med sitt företag. Det hade i och för sig gått mycket sämre på sista tiden, men 10 miljoner är Pelles Tryck AB värt, minst enligt Pelle själv. Åren gick och Pelle satt på sitt kontor och väntade på att kunderna skulle ringa. Det gick mycket sämre nu, resultatet hamnade varje år kring noll. Trots att han sa upp någon person varje år. 2015 svalde han sin stolthet och ringde Stortryck AB.
Jag tar ert bud på 5 miljoner, sa Pelle.

Till svar fick han att Stortryck AB nu bara kunde tänka sig att betala 2 miljoner för hans företag. Pelle blev rasande och slängde på luren. Att de kunde med att vara så oförskämda. Här får de möjligheten att köpa hans fina anrika företag och så kommer de med ett skambud. Han var tvungen att sälja sin stora offsetpress för att ha råd med hyran det året. Den lilla offsetpressen behöll han. Fler personer fick sägas upp.
2017 var det bara två personer och Pelle kvar i företaget. Pelle hade precis fyllt 60 år. Det var snart dags att gå i pension. Hans företag var hans pensionsförsäkring och han ville så gärna köpa det där torpet som han längtat efter. Han svalde åter sin stolthet och ringde Stortryck AB och sa att han gick med på 2 miljoner i köpeskilling. Till svar fick han att de inte var intresserade längre. De vill förhandla, tänkte Pelle. Ok, ni får det för 1 miljon, sa Pelle. Till svar fick han ett skratt och sedan lade Stortryck AB på luren. Han hade nästan inga kunder kvar. Hans två sista anställda fick gå.
Nu 2020 sitter Pelle ensam i sitt fikarum. I januari kunde han inte ta ut någon lön. Det vänder säkert snart, tänker Pelle. Samtidigt som hans fars ordspråk gnager i huvudet: Bättre en fågel i handen än tio i skogen.

Sagan ovan är tyvärr ingen saga. Många i den grafiska branschen har en övertro på vad sitt företag är värt och att den dåliga trenden, som de själva har skapat, snart vänder. Men den grafiska branschen har förändrats. Det som funkade igår, funkar inte imorgon. Idag är marknadsföring, IT, kundbearbetning, ekonomisk styrning, HR, snabba leveranser etc avgörande för att överleva. Den grafiska branschen har en ljus framtid i det nya landskap som har vuxit fram.

Har du möjligheten att sälja ditt företag, gör det. Låt den nya tidens människor ta över. Köp ditt torp och berätta sedan för dina barnbarn att det var du som byggde upp Pelles Tryck AB, som fortfarande lever kvar i Grönköping.

Jan Veres
VD
Brover Group

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman