Från trendig hoj till smart ballongpinne …   Brodyr hos ACG Nyström

Från trendig hoj till smart ballongpinne …

Publicerad
2020-03-23
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Decenniet är bara någon vecka och vi befinner oss i mitten av januari; en vintermånad där snön hittills lyst med sin frånvaro.
Himmelen täcks av svarta, regntunga moln och på Vättern går vågorna höga. Besinningslöst kastar de sig mot hamnpiren, så att vattnet slungas in över den tomma strandpromenaden.

Text/foto – Elmer Törnquist
Text/foto – Lars Knapasjö

Det är torsdag och den sista mässdagen för Nordic Profile Fair på Elmia. Om vädret utomhus var avskräckande, så var gemytet och gästvänligheten desto större i mässhallarna, där dryga 100-talet utställare trängdes … eller trängdes och trängdes; det fanns gott om plats, även om det verkade vara fullt upp i de flesta montrarna.

Viktigt med bra återförsäljare
Det finns inget än glada miner och lycka i rösten, när vi kliver in i skjortmakarnas monter. Bröderna, tillika skräddarna från Aplared, Johan och Thobias Pettersson som driver Ernst Alexis, har redan bokat en plats på augustimässan vecka 33.

– Även om det inte har varit lika mycket folk som tidigare gånger, så har det verkligen varit kvalitet på besökarna på mässan, berättar Johan Pettersson, VD på Ernst Alexis.
– Det som är extra kul är att de duktiga återförsäljarna inte bara lägger en dag på mässan, de flesta har lagt 2 eller 3 dagar och det är jätteviktigt.

Som Johan säger; det spelar ingen roll om det kommer 1 000 personer om de inte kan handla, då tar de upp värdefull tid. Då är det bättre med ett 50-tal riktigt bra återförsäljare och kunder, som har potential att köpa.
Dessutom har man gjort en del lanseringar här på mässan, varav en blev 100% klar så sent som bara ett par dagar innan mässan öppnade.

– Det är en av de nyheter som lockat jättemånga, en ny damskjorta i 100% viskos. Den är riktigt fin och kvinnlig och vi har fått jättemycket positiv feedback för den, fortsätter Johan Pettersson.
– Sedan har vi presenterat en ny, egenutvecklad strykfri skjorta, i fem färger. Den är tillverkad i 100% bomull. Och vi har en ny skjorta med blomtryck.

Det är nästan så att vi vill fråga om vilka kragtyper man ska ha på en skjorta, när man är på olika typer av tillställningar. Fast tydligen är det upp till en själv, vad man helst känner sig bekväm i. Något vi däremot vet, är att om man ska fråga något om skjortor, är antingen Johan eller Thobias rätt person att fråga.

Johan Pettersson, på Ernst Alexis, presenterade många nya skjortor i olika material.

Siktar på profilsektorn
Det är tredje gången som Dahlander Marking AB ställer ut på Nordic Profile Fair med ambitionen och avsikten att knyta till sig än fler återförsäljare inom profilsektorn. Företaget bildades redan på mitten av 1960-talet och hade då fokus på framför allt kontorsmaskiner och märkutrustning av olika slag.

– Vi erbjuder det mesta inom butikskommunikation, skyltning och exponering; från snäppramar, skylthållare och akrylställ till prismärkning, kösystem och griffeltavlor, berättar Håkan Asph, delägare i företaget.
– Tidigare har vi fokuserat på kontorshandelns grossister, som bl a har profilföretagen som kunder. Nu vill vi bygga upp en relation direkt med återförsäljare inom profilbranschen.

Dahlander Marking AB omsätter drygt 35 miljoner kronor och har 12 anställda. Huvudkontoret ligger i Mölndal och består av kontors- och lagerlokal på drygt 1 800 kvm. Mats Svensson, VD och delägare, är placerad på säljkontoret i Höllviken.

– Det pratas mycket om butiksdöden i centrumkärnorna, men det finns en gigantisk stor servicesektor som expanderar och breder ut sig, fortsätter Håkan.
– Här vill man ha en stilfull och exklusivt skyltning och exponering; något med klass, som förstärker upplevelsen för kunderna.

– Produkter som exempelvis våra tavelramar med snäppfunktion i guld, silver och brons, är perfekta när företagen exempelvis vill visa; att man stödjer olika välgörenhetsorganisationer, ett fint finansdiplom eller ståta med ett kvalitets- eller miljöcertifikat.
– Det ska vara snyggt och prydlig när man visar upp något med stolthet.

Lite gott och blandat …
Bara ett par meter bort från Dahlander-montern hittar vi Texet AB, som är en av Sveriges största grossister av profilkläder. Via ett nät av återförsäljare, har man ett stort utbud av egna varumärken som James Harvest Sportswear, J.Harvest & Frost, Printer Active Wear, Mac One och danska Hurricane.

– I vanlig ordning presenterar vi säsongens nyheter baserat på vår starka produktutveckling, förklarar Åsa Eurenius.
– Det är allt från nya pikéer och shorts hos James Harvest till vårfräscha inslag hos J.Harvest & Frost och små överraskningar hos Printer Active Wear.

Åsas kollega i montern; Marc Larsson håller med och det påpekas att man också exponerat alla nyheterna både i New Waves showrum på Barnhusgatan 16 i Stockholm och i J.Harvest & Frost-butiken i Sturegallerian, även det i Stockholm.

– För oss är det viktigt att följa upp de senaste trenderna, sprida inspiration och locka till en kreativ modeinriktning, säger Åsa Eurenius.

Åsa Erenius och Marc Larsson

Släpp slutkunden loss – det är vår
Vi travesterar vår mellanrubrik med titeln på en svensk komedifilm från 1975; Släpp fångarne loss – det är vår; i regi av Tage Danielsson och med bl a Lena Nyman, Gösta Ekman, Margaretha Krook och Ernst-Hugo Järegård i huvudrollerna.
I det här samtalet på Elmia i Jönköping är det Evert Grahn från MEC Gruppen som spelar huvudrollen. Hos honom klappar hjärtat hårt för mässorna, vilket bl a framgår av hans Gästkrönika i nr 7/2019 av Screen&Marknaden; Framtiden ligger i mässorna. (länk öppnas i nytt fönster)

– Nordic Profile Fair är vår mässa och branschens viktigaste mötesplats. Den håller en hög standard när man ser till montrar och kringservice, men det är alldeles för få utställare, påpekar Evert Grahn.
– Alla, och då menar jag verkligen alla, måste gå samman och bidra till att öka det ömsesidiga värdet på mässan och värna om den kommersiella torghandel som mässan kan och ska symboliseras med.

– Om jag inte minns fel, hade vi ca 450 unika besökare i förrgår och mer än 750 i går. Det är en bra bit över 1 000 personer som bemödat sig att komma hit, då ska vi också visa det bästa vi har och mer där till.

Betydelsen av mässor och utställningar visas, enligt Evert Grahn, också av att det arrangeras branschrelaterade mässor på många olika håll; från Villa Gabriel i Norge och Promotion Gallery i Finland till utställningen eller showrummet på Promotion Gallery på Barnhusgatan i Stockholm.

– Vi måste jobba hårdare på att nå ut brett med vårt utbud av produktmedia och visa hur duktiga vi är och vad vi kan erbjuda när det gäller att bygga effektiva och starka varumärken, poängterar Evert Grahn.
– Öppna upp för slutkunderna och låt dem inspireras och fascineras av vårt professionella utbud av hjälpmedel och verktyg för den som vill växa sig stark och öka sin lönsamhet.

– Vi lever i en digital värld, där i stort sett all information är tillgänglig för vem som helst, så gör som Formex där alla är välkomna, inte minst slutkunden.

Sin Gästkrönika avslutade han med orden; Vi har en spännande framtid framför oss, en ny tid att driva nya affärer i.

Evert Grahn, VD på MEC gruppen

Utökar med tält och flaggor
En annan trogen utställare är Landskronabaserade Candab, i vars sortiment man kan hitta allt från applådstavar, ballonger och flaggspel, till cocktailpinnar, såpbubblor och konfetti. Kanske tänker man att det skulle vara slut där, men icke sa nicke. Nu har man adderat både pop up-tält och beachflaggor i utbudet.

– Det kom lite som en slump faktiskt. Jag var på besök hos vår asiatiska leverantör av ballongträd i metall och på hans kontor stod massa beachflaggor, tält, podier och massa annat, berättar Dennis Anderberg, VD på Candab.

– Jag frågade om han hade varit på mässa och hittat nya produkter, men fick svaret att det var hans huvudprodukter.
– Då frågade jag hur länge vi hade känt varandra; svaret blev 8 år. Under 8 år hade han varken nämnt eller visat sina huvudprodukter för mig… och jag hade väl inte frågat heller.

Oavsett vad så är det en nöjd Dennis Anderberg vi talar med, för responsen från kunderna har varit över förväntan. Så pass bra att både prislistor och produktkataloger har tagit slut.

– Hur som helst, vi har agenturen för hans kvalitetstält nu; robusta aluminiumramar, med en robust och stark tältduk.
– De flesta i den här branschen kan materialen och när de har kommit fram och tittat, har de sagt; det här är riktigt bra grejer.

I miljö- och plastdebattens kölvatten har ballonger fått lite stryk, vilket är orättvist, eftersom att själva ballongen inte är en plastprodukt. Missförstånden har börjat klarna i alla fall och Candab ser fram emot en stabilt ökad försäljning. Inte minst nu, när man kan presentera en tvådelad ballongpinne, helt i papp och med en förslutning som gör att ballongen sitter fast stenhårt. Alltså en fördel som inte kommer ensam.

Dennis Anderberg, på Candab

 

Två blev ett
Det har gått en tid sedan Nordiska Etikettbolaget köptes upp av Bamatex och de företagen skulle bli ett. I monter A06:28 träffar vi Lasse Svensson, grundaren till det forna Etikettbolaget och Joakim Engen, VD på det utvidgade Bamatex.

– Det har varit en härlig och intensiv tid med mycket koncentration på att effektivt och smidigt kunna integrera två produktionssystem, säger Lasse Svensson.
– Det mest intressanta är webbhandelsplattformen Tokyo, som bl a gör att kunderna i realtid kan följa sin order. Överhuvudtaget är Bamatexs lösning med webbhandeln enormt intressant och ger oanade möjligheter.

– Sammanslagningen har enbart inneburit positiva öppningar och det är bra att personalen från Etikettbolaget följer med; något som underlättar integrationen av produktionssystemen, menar Joakim Engen.
– Vår styrka är personalens kompetens och bredden i vårt sortiment från brodyr av allehanda slag till transfer, vävda märken och loggoband, för att bara nämna några produktsegment.

Uppskattningsvis utgör transfermarknaden i Sverige ca 3-400 miljoner kronor och antalet aktörer är ganska många.

– Marknaden är stor och expanderande, så det finns ett berättigande för alla aktörer, säger Joakim Engen.
– Lite av en unikitet och stark konkurrensfaktor är att vi på Bamatex har en flamskyddad transfer, som testats och fått alla erforderliga certifikat; något som betyder mycket för framför allt arbetsklädssidan.

Lasse Svensson och Joakim Engen

Årets nyhet – satsa på miljö
Ett företag som har sin vagga i småländska Vaggeryd är PR Tryck, som också är flitig mässutställare; nu på Nordic Profile Fair, några dagar före dess på tyska PSI och strax efter sejouren på Elmia, så blir det Branschmässan i Norge, arrangerade av NBR; Norsk Branschförening för Reklamartiklar. Den 4 mars ställer man ut på Myvendo Fair i Odense, Danmark.

– Årets nyhet är att vi satsar stenhårt på att presentera ett miljövänligt sortiment inom våra tre ben; golf, fiske och kryddor, säger Åke Forsberg.
– Visserligen har vi den här kreditkortsstora plastbrickan som kunden enkelt kan omvandla till två golf-peggar; enkelt, smart och genialiskt – tyvärr finns den ännu inte i papp.

Nyss hemkommen från PSI är Åke Forsberg besviken på mässledningen, där man ställt ut åtskilliga gånger. Enligt uppgift har mässan en del problem och har bl a tappat ca 5 000 kvm i utställningsyta.

– Jag upplever att de inte lyssnar på oss utställare, utan flyttar runt oss lite som de vill och utan en klar motivation, förklarar Åke Forsberg.
– Tidigare har sista dagen på PSI varit öppen för slutkund; nu var det alla dagar, men slutkunder skulle ha en märkning på sin besöksbricka. Något som inte fungerade konsekvent.

– I grunden är jag positiv till att ha med slutkunderna, men det måste göras på ett smartare och bättre sätt. Vi har en bruttoprislista, så där har vi inga problem, utan vi vill att slutkunderna ska få uppleva allt vi har att erbjuda utan att vara hänvisade till vad återförsäljarna kan eller inte kan, vet eller inte vet eller vad de väljer att presentera.
– Mässorna är viktiga och därför är det enormt viktigt att arrangörerna lyssnar in vad vi utställare tycker och tänker; det är ändå vi som betalar kalaset.

Vill vara en helhetsleverantör
Det Södertäljebaserade tryckeribolaget Kringel-Offset AB, med anor sedan år 1982, står också med en monter på mässan. Här träffar vi tryckeriets VD; David Issa, som är fullkomligt övertygad om att det är det personliga mötet och kraften i trycksaker, som är det absolut viktigaste.

– Vi är här för att vi tror på fysiska möten och den relation som det kan skapa, säger David Issa.
– Vi har fått många positiva kontakter på mässan. Det är många som tycker det är skönt med en leverantör som kan hjälpa till, med det mesta inom tryck.

Det var för drygt 7 år sedan som man bestämde sig för att göra något nytt; något som skulle utveckla företaget, från att endast vara ett offsettryckeri. Beslutet som fattades var att man skulle utvidga verksamheten och införliva nya avdelningar i bolaget.

– Branschen i sig och offsettrycket minskade. Visst, det finns fortfarande många jobb, men volymerna är mindre, fortsätter David Issa.
– Vi ville därför ha fler ben att stå på och vårt mål var att vara en helhetsleverantör av tryck.

Strategin om att göra allting in-house sattes och till en början introducerades screentryck i verksamheten, som en tid efter även kompletterades med transfertryck. Senast i januari 2019 fick köptes det även in en maskinpark för storformat.

– Vi trycker nu allt från små pennor, visitkort och kuvert, till T-shirts, isskrapor och stora vepor.
– Vi är nöjda med mässan och vi lär komma tillbaka som utställare nästa gång, avslutar David Issa.

En ideal textilprinter
Ett företag, som kunde presentera en del nyheter, var Indukta som nu blivit ny svensk distributör för Kornit och som tror stenhårt på dess framtid och framgång.

– Det är en textilprinter som passar som hand i handske för många, inte minst mer traditionella screentryckare som vill gå över till digitalt, säger Christian Stjärnerud.
– Den har korta ställtider, är idealisk när det handlar om 3-4 färger eller fler och serier på mindre än 250. Den använder certifierat pigmentbläck och har en snabb ROI.

Det handlar helt klart om en maskin, som det finns all anledning att titta närmare på och presentera för en bransch, som längtar efter lite nyheter. Med en snabbkoll på Induktas hemsida, kan vi konstatera att det finns fler spännande produkter.

Christian Stjärnerud, på Indukta, bredvid en digitalprinter från Kornit Digital

A Permanent Impression
En monter som vi passerade åtskilliga gånger, men aldrig lyckades fånga någon av medarbetarna eftersom det alltid var mässbesökare som höll dem upptagna; det var Perma Press. Däremot fick vi med oss deras nya presentationsbroschyr med den fiffiga rubriken; A Permanent Impression och om man är lite klurig, så kan man hitta företagsnamnet i broschyrrubriken – smart eller hur?

Här presenteras allt från EcoFlex Pantone värmetransfers med vattenbaserade, PVC-fria färger till EcoFlex CMYK Brodyr. Inte undra på att mässbesökarna flockades i montern.

Kul att leva …
En utställare som stack ut lite extra var FatAzz Sweden AB i monter A01:34. Här fanns FatAzz Rider, som på deras hemsida presenteras så här;

– Rulla med stil – till mötet, jobbet, eventet, stranden eller golfbanan. FatAzz Rider är en sk fatbike, en elscooter med breda däck, som ger en stadig och rolig transport vart du än önskar att åka, ungefär som med en Harley Davidson, men inte lika fort.
– Vår fatbike är CE-, EN 15194- och CoC-certifierad, så du kan med lätthet cruisa fram, självklart iförd hjälm, på vägar, cykel- och gångbanor till en topphastighet på 25 km/tim.

– Enligt oss går lyckan via profilprodukter, som verkligen gör avtryck i själen. Men vi förmedlar inte vilka profilprodukter som helst. Det finns gott om prylar där ute, som aldrig borde sett dagens ljus. Alla våra profilprodukter har därför klarat vårt stenhårda riktmärke för kvalité.
– Quality Fun är vår religion. Your fun is, som vi säger, our responsibility. En garanti gentemot våra kunder att alla våra profilprodukter håller hög kvalité, är prisvärda och en aldrig sinande källa till roliga stunder.

Än en gång gav mässan lite av oförglömliga minnen och upplevelser; från fatbike och smarta ballongpinnar till tankar om mässornas för- och nackdelar. Fast under alla omständigheter kan vi vara säker på en sak; det här är varken den första eller sista mässan som vi, som största branschtidning för produktmedia och promotionprodukter, kommer att rapportera ifrån.

Dessutom finns det flera andra artiklar publicerade på vår hemsida (under kategorin Evenemang & mässor) där vi plockat ut några från det stora Reportaget.