Enade vi stå … alltid alla för alla   Camilla Fjordland på scen

Enade vi stå … alltid alla för alla

Publicerad
2020-03-30
Skribent
Redaktionen

Falkenberg är en pittoresk stad på västkusten tillhörande Hallands län. Totalt finns det närmare 28 000 invånare i kommunen. Fast ett par föga vinterliknande dagar i mitten av januari utökades befolkningen tillfälligtvis av 250-talet personer i och med att New Wave Profile hade sin kickoff och ägarmöte på orten.
Falkenberg började träda in i historiens ljus i slutet av 1200-talet, varifrån de första skriftliga beläggen finns. Fullt lika lång historia har inte NWP, men i sin nuvarande tappning kan man datera sin historia till 2013. Det var då New Wave Profile – Be Your Brand uppstod.

Gemensamt varumärke
BYB United var temat på kickoffen. Det grundar sig i att Skandinaviens största kedja inom profil nu från och med 2020 kommer att arbeta under ett och samma gemensamma varumärke New Wave Profile med payoffen Be Your Brand. Ett steg som man planerat för under lång tid och som man nu kommit i mål med.

– Efter en intensiv höst kan vi nu summera, att vi är 68 medlemmar, 5 av våra 12 Partners valde att kliva av kedjan vid årsskiftet och 8 nya medlemmar valde att kliva på, berättar Camilla Fjordland, konceptansvarig på New Wave Profile.
– 2019 var vi 65 medlemmar under den senare delen av hösten.

De nya medlemmar för våren är Olympus Profile i Uddevalla, ATD i Avesta, Exite i Trollhättan, Totalreklam i Stenungsund, Aktiv Reklam i Örebro, Profiltextil i Orsa, M.E Produkter i Stockholm samt Ö&P i Sala, som även har förvärvat Tryck Till i Borlänge.

Viktigt med relationer
För sina ägare hade NWP ordnat med en inspirerande föreläsare, som heter Johan Sköld. En av landets främsta experter inom ledarskap, faktabaserad affärsutveckling och försäljning. Idag arbetar han huvudsakligen som Head of Growth på Chalmers Ventures AB.
Hans föreläsning upplevdes som enormt inspirerande och fantastiskt träffande för branschen generellt. Han pratade bl a om hur man som företagare inte ska sitta i långa möten och lägga upp stora strategier. Samhället och tekniken går så snabbt idag, så har man en idé; testa den i liten skala, utvärdera och jobba sedan vidare och bredda den om den är bra. Han pekade också på hur viktigt det även i framtiden kommer att vara att bygga relationer med sina kunder, att det inte kan ersättas med det digitala, men hur dessa två kan leva i symbios med varandra.

Partnerskap med elitfotbollen
Nu har NWP ingått ett fyra års partnerskap med SEF; Svensk Elit Fotboll, som ansvarar för Allsvenskan, Superettan och Futsal-ligan. Deras försäljningsdirektör Jan Karlsson var på plats i Falkenberg, för att presentera SEF och dess varumärken.

– Vi ser en stor fördel, som rikstäckande kedja, att kunna knyta oss närmare varumärkena Allsvenskan och Superettan. För oss som kedja är det mer naturligt att gå in i ett partnerskap med dessa nationella varumärken än att gå in i ett specifikt lag, då det gynnar någon medlem mer än någon annan, säger Camilla Fjordland.

Companyline kommer ansvara för att förse SEF med profilprodukter och NWP centralt får rättigheterna till marknadsföringen.

Efterlängtad comeback
Fredrik Zander från Nanny Kommunikation är återigen på plats inom New Wave-koncernen och han fick möjligheten att presentera sin nya plattform, som är en kombinerad reklambyrå och Inhousebyrå. Han kommer att jobba med såväl externa kunder som internt i form av att serva Dinglebolagen med dess produktioner. Det här är en ny satsning från New Wave’s sida och tanken är att detta också ska kunna vara en hjälp för återförsäljarna, när de ska göra större pitcher och där de behöver kreativ hjälp.

En show man sent ska glömma
Falkenberg Strandbad visade sig vara en perfekt plats för kickoffen, inte minst med tanke på de lite nya grepp som togs i programmet. Istället för rullande visningar i smågrupper, så valde arrangörerna denna gång att hålla fokus på Be Your Brand-Magazine och lät samtliga leverantörer göra var sitt framträdande på scen. Här bjöds det på allt från sångnummer och modevisning till godisregn och dansare endast iklädd klassisk hamamhandduk och mycket mer.

– Många av leverantörerna var rejält nervösa inför att ställa sig på scen och prata i mikrofon, men wow vilken show det blev, berättar Camilla Fjordland.
– Alla gjorde verkligen sitt yttersta och det gav applåder och blev stor succé.

Efter detta hölls en minimässa, där medlemmarna kunde mingla runt, för att klämma och känna på nyheter och prata med alla leverantörer i lugn och ro. Ytterligare en succé om man lyssnar till kunderna och även leverantörerna gillade detta nya grepp, som sannolikt kommer återkomma även till hösten.

Hedrande priser
Måndagskvällen avslutades med en härlig festkväll, där givetvis de årliga priserna delades ut. Årets Rookie blev Belekima i Helsingborg, som under sitt första år som NWP-medlem gjort starkt avtryck i Helsingborg med såväl sponsorsamarbeten som en tydlig marknadsföring av NWP. Årets New Wave Profile blev Arenareklam i Karlskoga; en medlem som varit med ända sedan starten och som under lång tid kontinuerligt jobbat för att stärka NWP-varumärket på den lokala orten.

På tisdag förmiddag hade Lion Competence med Leo Johansson i spetsen en föreläsning om Time Management; hur kan man få mer gjort på kortare tid och framförallt växla ut tiden i försäljning mer än i administration. NWP inledde i augusti 2019 ett samarbete med Lion Competence avseende NWP Sales Academy, för att öka kunskapen och fokuset kring försäljning ute hos medlemmarna.

På sin hemsida skriver New Wave Profile;
Vår filosofi innebär att det ska synas på utsidan och kännas på insidan, när man är sitt varumärke. Vi kallar det att vara varumärkeskalibrerad. Vi tar det varumärkta mötet som exempel. Mötet mellan två parter är tillfället när affärsrelationer skapas. Att vara visuellt tydlig som representant för ditt varumärke påverkar hur din professionalism och seriositet uppfattas av den du möter.

Det låter som den perfekta sammanfattningen av kickoffen i Falkenberg; undrar vad som ska slå det här arrangemanget.

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman