Stadium slutar med flygfrakt   Foto; BP

Stadium slutar med flygfrakt

Publicerad
2020-02-04
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Miljö

Stadium-koncernen rapporterar, i hållbarhetsrapporten för år 2018-2019, nu sitt mest hållbara år någonsin. Som en av de branschledande aktörerna, tar sportkedjan ett större ansvar än tidigare.
Under det gångna året gjordes stora förändringar i verksamheten såsom ökad transparens, fortsatt fokus på cirkulära processer och beslut att sluta transportera med flyg.

– Om vi ska uppnå fortsatt tillväxt och hållbar ekonomisk utveckling behöver vi arbeta med återvunna material och cirkulära processer tillsammans med andra aktörer samt följa upp arbetet på såväl hemma som bortaplan, säger Karl Eklöf, VD för Stadium Group.

Karl Eklöf (foto; Stadium)

Återanvänder gamla fotbollströjor
Nu satsar koncernen på ökad information om leverantörsledet samt ökad transparens och tydlighet. Dessutom berättar företaget om sitt första cirkulära projekt, där man bidrar till att skapa miljövänligare textilflöden genom att spinna nya garner av förbrukade fotbollströjor.

– Vi kommer att fortsätta arbeta med den hållbara affärsplan som vi antog i fjol. Den sträcker sig till 2030 och är förankrad i de globala målen för hållbar utveckling, säger Karl Eklöf.
– Under året har alla strategiska möten med externa partners haft en tydlig agenda där en av de viktigaste punkterna varit hållbarhet. Vi jobbar endast med varumärken som kan följa våra krav, och tydligt kan visa hur de gör det, för att våra kunder ska kunna göra trygga och hållbara val.

Sjöfrakt i första hand
Från och med våren 2020, har Stadium-koncernen beslutat att inte längre acceptera att varor transporteras på annat sätt än med båt eller tåg, från leverantörer i Asien. Om flygtransport i undantagsfall måste användas, kommer Stadium att begära klimatkompensation.

Fotbollsfest för jämställdhet
För att hylla kvinnor och tjejer inom idrotten genomförde Brommapojkarna, tillsammans med Stadium och Nike, kampanjen BrommaGirls. Den 25 maj 2019 arrangerades en stor fotbollsfest på Grimsta IP, där damlaget spelade hemma mot Morön BK.
Damlaget spelade denna dag i en matchtröja med texten BrommaGirls på ryggen inför fulla läktare. Matchdagen bjöd även på olika aktiviteter, fotbollsprofiler och framträdande av artister. Genom att rikta strålkastarna mot de fantastiska idrottsbedrifter, som alltför ofta utförs inför halvtomma läktare, syftade aktiviteten till att bidra till en framtid där alla har möjlighet att utöva sport på lika villkor, oavsett kön.

(Foto; Stadium)

Andra höjdpunkter

  • 40% av de egna varumärkena var hållbart tillverkade, vilket är en ökning med 5,5 procent från föregående år. Dessutom har nästan fem miljoner gamla PET-flaskor återvunnits och omvandlats till polyester som i sin tur blir nya kläder.
  • Alla egenproducerade kläder och skor år 2018, var fria från PFAS/högfluorerande ämnen, vilket mot slutet av 2019, även inkluderat tält och väskor.
  • Stadium Group har under året sparat in nära tolv miljoner liter vatten genom att använda energi- och vattensnåla tekniken Solution Dye vid infärgningen av kläder. Till skillnad från andra, traditionella infärgningar av tyger, som kräver stora mängder vatten, energi och koldioxid, färgas istället tygets fibrer med Solution Dye-tekniken redan från början.
  • Nästan 84 000 kilo gamla textilier har samlats in i Stadium-koncernens butiker genom insamlingsprojektet re:activate i samarbete med Human Bridge.
  • Stadium sålde ca 65 000 vattenflaskor till förmån för SOS Barnbyar vilket gav drygt 320 000 kronor till verksamheten i Chattogram, Bangladesh och Lapsikylä i Finland.

https://www.folier.se/?utm_source=screenmarknaden&utm_medium=webannons&utm_campaign=allman