Mobilen lyser upp skogen

Mobilen lyser upp skogen

Publicerad
2020-02-19
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Förpackning

Iggesund Paperboard presenterade Årets Julkort 2019 i början av december i fjol, ett kort av kartong som med hjälp av en mobiltelefon skapar ett ljusspel, som får silverdetaljerna att påminna om ett norrsken.
Koncepttemat heter Lys upp skogen, något som anspelar på kartongens ursprung samt den betydelse som hållbart skogsbruk och fiberbaserade produkter kan ha för att bromsa in klimatförändringarna.

En årlig tradition
Det är Erik Hluchan och Erin Fudge Smith, på designbyrån Structural Graphics i USA, som tagit fram konceptet. Byrån har över 40 års erfarenhet av att ta fram innovativa förpackningar och trycklösningar.
Det har blivit lite av en tradition att årets designer av julkortet, försöker överträffa förra årets julkort genom att använda Iggesunds kartongprodukter.

– Varje år vill vi att kortet ska vara tillräckligt iögonfallande för att få en naturlig plats på mottagarens skrivbord, eller till och med som juldekoration hemma, säger Jessica Tommila, på Iggesund Paperboard.
– Med årets kort vill vi även få människor att lägga undan mobilen en stund. Dessutom vill vi visa hur högt vi värdesätter de långvariga samarbeten vi har med våra kunder och andra kontakter inom förpackningsbranschen.

Structural Graphics arbetar med papper och kartong i alla former; för tredimensionella direktutskick och interaktiv marknadsföring som fångar uppmärksamheten genom att vecklas ut och få liv. Eller spännande designelement som kombinerar tryckteknik och digitala inslag.

– Min första tanke var att jag hade en enorm tur som fick möjlighet att jobba med ett projekt från Iggesund, eftersom de redan har skapat så många fantastiska julkort, säger Erik Hluchan.

Hans idé var att skapa en magisk pop up-skog i en ljusbox som kunde lysas upp underifrån av en mobiltelefon.

– Med tanke på projektets hållbarhetstema kändes en skog som det självklara valet, säger Erik Hluchan, som har utvecklat julkortet tillsammans med sin kollega, Art Director Erin Fudge Smith.

De tekniskt invecklade korten ställde ett antal krav på kartongen; den måste vara helt ogenomskinlig och lätt att vika, men samtidigt tillräckligt stabil för att hålla formen.
Materialet behövde även ha mycket god tryckbarhet, och Erik Hluchan fastnade för Invercote Creato 350 g/m2.