Ett nytt decennium med nya möjligheter

Ett nytt decennium med nya möjligheter

Publicerad
2020-02-04
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Vi laddade och vi sprang, för att bryta barriären till det nya decenniet; 2020-talet. Nu är vi här och det är dags att skörda frukterna av möjligheterna som erbjuds. Sista halvåret i fjol bjöd på ett stort antal konkurser och tråkigheter. Även om det är baksidan av allt, finns det även ett ljus i horisonten.
Ta Brandfactory eller CA Andersson som exempel, där har Lazarus Equity Partners respektive Åtta.45, gått in och sett möjligheter. Eller varför inte titta på Charden, där Profilservice.se i Linköping klev in och såg ljusglimtar. Om dessa tre går att läsa i detta decenniums första nummer av Screen&Marknaden.
Sedan var det ju hela den här röran med Olympus… ursäkta, Brandsome, som slog till väldigt hårt. Även om det blev ett hårt slag för många, kommer det tomrummet som återförsäljaren lämnade efter sig, fyllas av andra aktörer. Sitt lugnt i båten, det kommer.
Det är lite som att vi på tidningen har gått igenom vårt adressregister, för att uppdatera och rensa. Visserligen har vi tappat lite där, fast sakta men säkert har vi nått tillbaka till tidigare siffror, med andra, starka mottagare.
Samtidigt får vi ett uppsving på våra siffror på Google Analytics, med en tillväxt om 30% för hela år 2019. Bara under de tre första veckorna i januari i år, har vi ökat med minst 60%, jämfört med motsvarande period 2019. Mycket har vi att tacka Screen&Marknaden Weekly, som sedan lanseringen fått mycket god kritik. Tack så mycket; det är kul och vi kommer att fortsätta.
Som vi själva däremot vet, är print ett av de mest slagkraftiga medierna på marknaden. Därför är den fysiska tidningen det som vi alltid kommer lägga mest krut på.

Oavsett vad har året äntligen kickat igång med Nordic Profile Fair på Elmiamässan, som vi med glädje besökte. Tråkigt nog visar siffrorna på ett besökstapp. Varför kan man undra sig? Vad kan man göra för att locka besökare till branschens mötesplats? Enligt mig och många andra är det allt till trots en perfekt plattform, där man ger synergier till varandra.
Personligen tycker jag om att använda min hemstad Katrineholm som metafor, när man talar om synergier. Katrineholm är en stad som präglas av frisörer och pizzerior. Det som är kul är att vi även har ett stort antal restauranger, som alla särskiljer sig på olika sätt, beroende på vad man är ute efter.
Jag själv har mina guldkorn, som jag helst besöker och valet faller inte alltid på samma. Vad är vi sugna på ikväll och vilken stämning är vi ute efter? Är vi trötta på den här restaurangen just nu och hellre utforskar något annat? Är det bara ett ställe att äta snabbt på innan vi går vidare, eller är det ett ställe att äta maten i lugn och ro, samtidigt som vi kan föra en intressant diskussion?
Katrineholms restauranger må vara konkurrenter, samtidigt som de ger varandra bästa möjliga synergieffekter. Det syns kanske inte direkt i dagskassan, men i det långa loppet när året summeras ihop.
På samma sätt ger branschens företag synergier till varandra. Tråkigt bara att några större aktörer nu väljer att inte ställa ut på mässor längre. Är det för att nyttan av det inte syns direkt? Har vi alla blivit så skadade av internet och att allt ska hända nu på en gång, redan helst igår? Var försvann lugnet? Andas ut och sitt still i båten.

 

Elmer Törnquist

Chefredaktör
Screen&Marknaden